Hej!

Har nu lovat frugan att jag ska ge mig i kast med att slipa trappan till ovanvåningen. Vi bor i ett gammalt hus och trappan har gissningsvis 17 lager lack på sig. Sätter jag min sunkiga B&D på den måste jag antagligen byta papper var 10:e sekund. Min fråga är nu: Vilka verktyg bör jag använda? Kan någon ge mig ett tips på en riktigt bra excenter slipmaskin?

Tack på förhand!

// Mozzer
 
En bra excenter? Festo lär vara svårslagen *ler* men annars kan du snegla på blåa Bosch t ex. Själv så kör jag mest med bandslip så jag har faktiskt en Serva excenter som funkar utmärkt.

Däremot så kanske du vill värma och skrapa bort det mesta av lacken för att inte bli ruinerad på slippapper, finns kemiska färgborttagare med som kan lyfta det mesta men var rädd om ögonen och lungorna där, det är starkt frätande.

/Kent
 
Tack för tipsen! Några kemiska ämnen är inget alternativ då jag har en ettåring hemma. Har dock hört att det ska finnas något som heter lackfräs. Vad är det och skulle det funka att köra i en trappa?
 
Kolla hos uthyrningsfirmorna, jag har aldrig testat en sån men tydligen skall de funka bra. Det är en lite speciell maskin som man nog inte använder så ofta om man inte är golvslipare.

Tänk förresten på att slipningen dammar som attan så plasta in och ha gärna några fuktade lakan eller liknande som binder dammet som kommer ut trots plasten. Sådant brukar vara rätt bra för husfriden *ler* En halv timmes noggran plastning sparar en dags städning.

/Kent

 
hej

vi körde först med alcros modell av bums först och skrapade bort lacken med skrapa sedan på med slipaskiner (plan+hörnslip en excenter hade inte skadat).

På med Lut och sedan tre lager golvlack.

Edit: En damsugare till maskinerna är ett måste för att slippe byta pappaer hela tiden.
 
Har prövat lackfräsen på
jobbet,slipade bort färg på en trapp.
Funkar fint till att ta ner det grova och
sen köra med slipmaskin.
Man kan få den att slipa upp en
bit på sättstegen också om man vill.

Mvh Putte
 
Hejsan!

Jag har precis köpt en Metabo SXE 450 Duo Excenterslip. Kostar ca 2000-2200 i webshopparna. Jag har dock bara hunnit testa den på att slipa obehandlat trä. Där verkar den dock att fungera bra. Det som gjorde att jag föll för den var att den har omkopplingsbar excenterrörelse (3 och 6 mm). Det gör att man kan ta både grovt och fint med den. Vidare fick den bra kritik i ett amerikanskt test som jag tyvärr inte hittar just nu. Lägg därtill 3 års garanti...

En sak att tänka på är att om man ska gå på ett större jobb ska man köpa riktiga (industri-)papper. Det ger markant ökad livslängd på papperna. Vidare finns det papper som är gjorda för att minimera fastbrända kemikalier ex lack och färg.

/Ulf
 
Röstar för festool rotex 125 som knappast någon slår. Att man sedan med fördel använder den till attpolera bil/båt med gör den nästan billig.
 
Jag har tagit bort mycket lack från trä i båtar och absolut enklast och billigast är att använda en värmepistol och en skrapa. Det blir dessutom stort skräp kvar efter det, d.v.s. det dammar inte. Sen kan du ta antingen excenterslip eller planslip, grovt papper först, finare sen. Du behöver knappast investera i en lackfräs, eller köra med elhyvel som jag har sett en del göra. Jag har själv en Festo Rotex 125 som antagligen skulle klara av en trappa utan lackborttagning först (med dammsugare, det sparar pappret väldigt mycket) men du kommer att klara dig utmärkt med din B&D bara du värmer bort lacken först. Jag har själv kört B&D excenterslipar. Har du möjlighet så koppla in dammsugare på slipmaskinen. Om du vill köpa en ny maskin så kan jag också varmt rekommendera en festo rotex 125, helt fantastisk. Jag har också använt den for att polera upp en helt matt och förstörd billack till i princip nyskick med den.
 
Uppgraderade mig just till Festools nya Rotex 150. Den är fruktansvärt effektiv. Men den kräver dammsugare. Men tänk vad kunderna är nöjda när man slipar en halv dag utan att lämna efter sig mer än lite smulor.
 
Jag använde en vanlig hårdmetallskrapa för att ta bort lacken. Sedan grovslipade jag med an bandslipmaskin och finslipade med ocillerande planslip och hörnslip. Mycket jobb men resultatet blev kanon.
 
Pingler>Smulorna efter kakorna? *S*
Det är rätt trevligt att lämna rent efter sig, man vinner kunder så.

/Kent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.