Jag tänkte göra om i tvättstugan på ett billigt och snabbt sätt. Jag tänkte sätta kakel och klinkers.
Huset är byggt -78, det är ett enplans byggd på platta på mark.
Tvättstugan har en golvbrunn. Det ligger en plastmatta direkt på betonggolvet som går upp ca 10 cm på väggarna (gips).
Nu till min fråga:
Kan jag lägga klinkers direkt på plastmattan?
Det är i stort sig obefintligt med vattenspill.
Jag antar att jag bör rengöra mattan och rugga upp den innan fixet.
Vilket fix skall jag använda som tål fäster och tål att läggas på plastmattan?
Hur gör jag vid brunnen? Golvet höjs ju med fix+klinkers?

Vad säger reglerna om denna ide'?
 
  • Gilla
Huset81
  • Laddar…
T
Reglerna säger NEJ, NEJ, NEJ!!

Men det är ju ditt hus och visst kan du chansa med att lägga klinkersen direkt på plastmattan med risken att fixet "käkar" upp plastmattan med tanke på att den är så gammal. Å andra sidan kan det gå hur bra som helst, fast det märker du efter en tid. Angående brunnen så lägger du bara en vanlig slukrist där som sätts fast med fix.

Om du ska göra enligt reglerna så river du bort plastmattan, slipar bort eventuella limrister. Köper ett rollbart tätskikt och innerhörn, remsor, manschetter och brunnsmanschett m.m. Tätskiktar golvet och 5-10cm upp på väggen. Sedan har du ett godkänt golv som du kan lägga klinker på.
 
  • Gilla
Ikki_Stikki och 1 till
  • Laddar…
Tackar för svar!
Jag har läst lite mer om det och det verkar vara delade meningar om det är bra eller inte, men en sak är säker det är ju inte enligt reglerna.

Jag tror det lutar åt att jag lägger klinkers på min plastmatta. Plastmattan är hel och fin och sitter som fast bra. Det är betongplatta under och inget trä, samt så finns det en golvbrunn som skulle "svälja" en del av en eventuell vattenläcka.

Finns det några som har erfarenhet av att lägga klinkers på plastmatta? Hur har det gått?

Det jag är mest orolig över är att fixet inte skall fästa på plastmattan. Angående att fixet skall "käka" upp mattan läste jag någonstans att de var de äldre fixen som användes för som var starkare som kunde göra det. därav är det naturligtvis inte säkert att dagens fix inte gör det.

Vilket fix kan ni rekommendera? Jag hittar bara denna lista:
http://www.gvk.se/godkanda-produkter/fastmassa-pa-plastmatta
 
Ett tag klistrade man plastmatta på väggarna o golvet innan man satte kakel/klinkers, men den metoden utdömdes. Nu är förstås inte en tvättstuga så utsatt för vatten som ett badrum där det duschas, så det borde klara sig.
Däremot är jag lite skeptisk till din golvbrunn. Gamla golvbrunnar som installerats före 1990 är inte godkända! Som föregående svarade så är det ditt hus, men jag hade bytt golvbrunn för att inte riskera att det efter en tid blir läckage mellan mattan o brunnen.
 
T
thomas33 skrev:
Ett tag klistrade man plastmatta på väggarna o golvet innan man satte kakel/klinkers, men den metoden utdömdes.
Gör man fortfarande, både Tarkett (TarkoDry) och Armstrong m.m har plastmattor som avsedda för att sätta kakel och klinker på. Går under GVK och vanlig pappgips får användas som underlag på väggarna.
 
Finns fix som är gjort för att användas vid sättning på plastmatta, kallas ofta flexfix etc.
 
Jag gjorde så en gång i ett badrum. För kanske 10 år sen. Det var bara att tvätta den, rugga med sandpapper och PRIMA! Klinkers satte som fan. Inga problem.
Fundera du på om du inte behöver byta brunnen!
 
  • Gilla
Pollos
  • Laddar…
Silverscreen: Jag skulle knappast ta risken att det kanske börjar läcka mellan plastmatta och gammal golvbrunn, när det ligger ett klinkerskikt och döljer ev skada.

Tank77: Jo, men det är speciella plastmattor numera. Innan tog man samma som sattes i badrum utan kakel och då gällde det att skarvarna var ordentligt täta, för någon överlappning gjordes inte.
 
Hej vill tillägga en erfarenhet som jag upplevt. Limmet som mattan var limmad med hade tappat greppet efter jag lagt klinkers på matta i tvättrum kompinerat med dusch. när jag rev så var limmet flytande och luktade inte gått. Vad som hänt struntade jag i. (dåligt lim ,Kondens, värmegolv ??) men min uppfattning är att mattan skall bort i alla mina ovannämnda projekt.
 
Jag har lagt klinkers på plastmatta, dock i en hall och ej i våtutrymme, och jag lade två lager golvgips (om lott) innan jag lade klinkers...

Så detta inlägg tillförde nog inte så mkt :)
 
  • Gilla
Blizzard_NKC
  • Laddar…
silverscreen skrev:
Det är möjligt att jag missuppfattat dig, men tycker du att plastmattan ska vara kvar och enbart brunnen bytas för att minimera risk för läckage mellan plastmatta och gammal brunn???
Hade det varit min tvättstuga, så hade jag bytt golvbrunn och slitit bort hela plastmattan. lika bra att göra rätt från början, för att slippa göra om för att det gjorts fel. Snålversionen är annars ny golvbrunn och limma tätskikt mot det gamla golvet.Då minimeras i alla fall att anslutningen brunn/golvmatta börjar läcka.
 
  • Gilla
Pistablo
  • Laddar…
Om anslutningen till avlopsröret passar till en ny golvbrunn, bör byte ske.

Har man inga funderingar på att sälja huset närmaste tiden, är det kanske ok att bara limma klinker direkt på plasten. I vilket fall som, lycka till. :)
 
Tackar för alla svar!
Jag fick reda på att tvättstugan var renoverad -85 med ny plastmatta, brunn och tapeter. Tyvärr var ju detta för -90, med tanke på att brunnen skulle vara godkänd, men kanske ett plus med tanke att plastmattan är några år yngre:)

Jag har lite mer frågor:
Väggarna är av gips och skall kaklas. Det är enkelgips och väggarna är reglade med CC60, går det att sätta kakel på det?
Ett alternativ hade ju varit att sätta dubbelgips, men då blir det fel med tanke på att plastmattan går upp 10 cm på väggarna, hur skal jag göra? ( Det bästa för mig att hade att vara att sätta ett lager gips til för att få en slät och fin yta att kakla på.
 
Jag skulle bara vilja vika in ett tips om att ringa ditt försäkringsbolag och berätta vad du ska göra och se om försäkringen gäller om det skulle hända något sen, om du bryr dig om försäkringen såklart :p Risken är stor att du blir utan försäkring när du gör om ett jobb "halvdant" och då kan det bli tråkiga nyheter i framtiden.
/Sandra
 
Dadde skrev:
Tackar för alla svar!
Jag fick reda på att tvättstugan var renoverad -85 med ny plastmatta, brunn och tapeter. Tyvärr var ju detta för -90, med tanke på att brunnen skulle vara godkänd, men kanske ett plus med tanke att plastmattan är några år yngre:)

Jag har lite mer frågor:
Väggarna är av gips och skall kaklas. Det är enkelgips och väggarna är reglade med CC60, går det att sätta kakel på det?
Ett alternativ hade ju varit att sätta dubbelgips, men då blir det fel med tanke på att plastmattan går upp 10 cm på väggarna, hur skal jag göra? ( Det bästa för mig att hade att vara att sätta ett lager gips til för att få en slät och fin yta att kakla på.
Någon som har några ideér/ tankar om dubbelgipsproblemet:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.