Ska inom kort bygga en altan vid vårt hus. Altanen ska egentligen bara bestå av ett tak. Vi är ännu osäkra på om det ska bli ett plåttak eller ett plasttak. Taket ska vara 8 meter långt och 4,5 brett. Ganska stort alltså :)
Min fundering är hur jag kan fästa bärlinan som är emot huset. Kan man fästa den i takfotstassarna (se bild)? Klarar dom belastningen?
Takfot.jpg
 
Stolpar nerifrån och upp som du sen stabiliserar med att skruva dem i takfotstassarna, jag hade nog inte vågat belastning på annat sätt, om du inte skall bygga om ditt befintliga tak.
 
Stolpar nerifrån och upp som du sen stabiliserar med att skruva dem i takfotstassarna
Stolpar som fästs i tegelväggen? Eller stolpar som står på plintar i marken?
 
Stolpe med plint i marken, jag är riktigt allergisk mot att skada tegelfasader...
 
Stolpe med plint i marken
Om detta är det enda sättet så får jag nog vänta ett år eller två. Vi har nyligen dränerat runt huset.
 
Se det positivt, då är det lättgrävt ;)
Har grävt för inkommande vatten 2 ggr (men det är en lång historia) 3:dje gången dränerade vi om. Nu grävde vi för 4:de gången för altanen :D Men så fyllde vi inte tillbaka med de stora stenarna första gången så det var lättgrävt.
 
Se det positivt, då är det lättgrävt ;)
Jag är inte så rädd för att svettas med spaden en stund. Frågan är bara hur man ska placera plintar ovanpå dränering och dagvattenledning som ju oxå går utmed väggen. Och att inte plintarna sjunker/sätter sig nu när det nyligen är grävt. Det tar väl MINST ett år innan grävschakten har satt sig? Skulle ju vara enklare om man kunde förankra taket i huset på nåt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.