Som rubriken lyder, hur många UTP Cat6 kablar är det möjligt att dra i ett vanligt vp16 rör?
 
1 om det skall gå lätt, 2 men då gäller det att använda kabelsmörj vid längre sträckor.. Men det beror lite på vilket fabrikat av UTPn det är.. det skiljer lite från olika tillverkare
Flexslang är än tajtare än VP16.
 
En bra skärmat kabel? Bara en :(
 
Det finns ingen anledning att ha CAT6 eller skärmat (se tidigare trådar i ämnet).

Det är inga som helst problem att dra in 2 st CAT5e, 3 kan gå på kortare raka sträckor med smörj. Sen går ju alltid dra en enda kabel och sätta switch, eller använda splitter om man bara kör 100 Mbit i kabeln.
 
mrfrenzy skrev:
Det finns ingen anledning att ha CAT6 eller skärmat (se tidigare trådar i ämnet).

Det är inga som helst problem att dra in 2 st CAT5e, 3 kan gå på kortare raka sträckor med smörj. Sen går ju alltid dra en enda kabel och sätta switch, eller använda splitter om man bara kör 100 Mbit i kabeln.
Det är det vi kör med. Cat5e UTP.
2 styck + tele i en flex. Mer fick inte plats.
 
mrfrenzy skrev:
Det finns ingen anledning att ha CAT6 eller skärmat (se tidigare trådar i ämnet).

Det är inga som helst problem att dra in 2 st CAT5e, 3 kan gå på kortare raka sträckor med smörj. Sen går ju alltid dra en enda kabel och sätta switch, eller använda splitter om man bara kör 100 Mbit i kabeln.

Det är TS som får avgöra detta.. Enligt mig finns det ingen anledning att INTE dra CAT6 då denna kabel är framtidssäker.
Att säga att det finns ingen anledning att mer än CAT5e är ju som att säga att 640k är vad man behöver.
Framtiden går inte att sia om idag, men man vet att hastigheterna ökar hela tiden.
Vi börjar redan nu se vissa bredbandsuppkopplingar på uppåt 200 mbit. Datorer idag klarar mer, Hårddiskar blir snabbare och snabbare, vilket gör att nätverken kan bli snabbare, man kör mer och mer i kablarna vilket ställer högre krav på bandbredd.

Så rådet till TS är att visst är det tajt med rör, så är CAT5e ett alternativ. Men finns det möjlighet att få fram rör, dra CAT6
 
  • Gilla
lego byggare och 1 till
  • Laddar…
CAT5e klarar 1 gigabit/s på 100m.
CAT6 klarar 1 gigabit/s på 100m
CAT6 klarar 10 gigabit/s på 55m

Vi kommer inte få bredbandsuppkopplingar snabbare än 1 Gbit/s till hemmen inom dom närmsta tio åren.
Nätverkskort för 10 Gbit/s är fruktansvärt dyra, och en vanlig hårddisk levererar inte mycket mer än 1 Gbit/S idag.

Däremot i framtiden när hårddiskarna blir snabbare, och 10Gbit-korten blir billigare så kan det vara aktuellt för professionella användare för koppling mellan sin arbetsstation och filservern - om det inte är så att det blir fiber som gäller istället.

Vet du med dig att du kommer behöva mer än 1 Gbit/s dom närmsta tio åren? Då kan det kanske löna sig att dra CAT6a.
Annars kan man ju lika gärna drar ur sin CAT5e den dagen det behövs och peta i fiber, CAT8, eller vad som nu gäller för dagen.
 
Idag ja.. 10 år inom IT är en evighet.
För 12 år sedan satt jag och hade ADSL i ett pilotprojekt från Telia. Betalade gladeligen 50 öre för varje mottagen och skickad Mb. I den fantastiska hastigheten 512 kbit.
Idag sitter jag med 100 Mbit. Det är en hastighetsökning som heter duga. Lite drygt 200 ggr om jag tänker rätt. Och takten ser ju inte ut att minska, Visst den ökar kanske inte med 100-200 ggr. Men även om vi säger 10 ggr, så har man ju gått i taket inom en 10 års period.


Den lilla kostnad som CAT6 eller varför inte CAT6A är i merkostnad betalar sig lätt genom att man slipper dra om inom 10 år
 
Hoppa över CAT och kör med fiber. Får plats och framtidssäkert.
 
Jag tvekar på att CAT6a kommer vara användbart mycket längre än CAT5e, givetvis är det spekulation vem man än frågar.
Det som är säkert är dock att det är framtidssäkert att dra rör som kan rymma kabel/fiber/etc.

Vill man så kan man ju dra fiber redan idag, i elrören om det krisar eftersom det är ickeledande och tar mindre plats än en FK.
Det har börjat komma Fiber för hemmabruk som inte är så dyrt.
 
  • Gilla
Mackan123456
  • Laddar…
Jag splittar tråden då jag tycker att den där plastfibern faktiskt förtjänar en engen tråd
 
kamilenski skrev:
Hoppa över CAT och kör med fiber. Får plats och framtidssäkert.
Intressant. Vi ska få telias fiber in i huset där installatören sätter en fiberkonverter som man sedan kopplar till deras Smartbox. Blir väl lite problem att dra fiber från Smartboxen...?

Eftersom det tydligen är max med 2 UTP cat6 i vp16 så börjar man bli lite neg på sig själv att man drog rören igår :( Är det nån här som har en Smartbox från Telia som kan dela med sig av erfarenheter?
 
bara sätta en switch i andra ändan på de platser där det blir fullt :)
 
mats_o skrev:
bara sätta en switch i andra ändan på de platser där det blir fullt :)
Tackar för ditt svar! Har dock en fråga ang switch. Om jag nu har klantat och bara dragit ett rör till vinden kan jag då sätta en switch på vinden och dela ut nätverket till låt oss säga 3-4 vägguttag därifrån? (Gateway>Switch>>3-4 nätverksuttag)

Hade ju verkligen varit kanoners då jag inte behöver ha en jävlans massa kablar ifrån kontoret utan endast en kabel upp på vinden (där switchen kanske kan kopplas) ner till de olika rummen på ovanvåningen. Tappar man nån hastighet på detta?
 
Du måste ju ha switchen någonstans. Och någon hastighet tappar du inte på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.