Hej,

Vart sjutton ska jag vända mig för att få in telefon och bredband i vårt nybygda hus? Telia? Kan jag vända mig till vilket bolag som helst numera?
Har tidigare hört med Telia om det går att dra in fiber och det var det nej på, finns det andra som gör det eller hur fungerar det numera?

Suck, det här verkar vara den svåraste biten i hela husbygget... har ringt så många samtal och antingen är jag för tidig, de kan inte svara eller så ringer jag väl antagligen fel :S
 
Telefoni "drar man" inte in längre. Det gjorde man på 1900-talet. Nu finns det smidiga mobila lösningar (både för telefoni och internet).

Är du en användare som inte nöjer dig med den bandbredd som mobilt breband erbjuder vill du förmodligen ha fiber istället? Men då vill det ju till att nätleverantören ser en business i detta. Annars blir det svårt.

Ta en diskussion med grannarna. Finns det ett tillräckligt stort intresse kan ju leveratören bli intresserad. Vilken aktör som gäller för dig vet jag inte eftersom det varierar mellan städer. I min stad har vi en stadsnätsleverantör som står för själva infrastrukturen (fibern). Sedan kan man fritt välja operatör efter eget tycke.
 
Oj så gammal jag kände mig plötsligt ;) Har hört med Telia om fiber och det är inte aktuellt i det område dit vi flyttar, hur vet man vilka som är stadsnätsleverantör?

Så vi kan egentligen skippa kopparkabeln och koppla hemnumret till en mobiltelefon? Jag är pinsamt okunnig om alla telefonilösningar som finns idag, har helt enkelt inte haft intresset så jag kommer verkligen suga i mig allt som skrivs här (hoppas på att det inte blir alltför mycket goja bara för det har jag inte plats för :))
 
Ja, de flesta operatörer brukar ha en tjänst för hemnummer i mobilen. Egentligen tror jag att företeelsen "hemnummer" också är något som kommer att försvinna med tiden. Det finns ju i de flesta fall ingen anledning att ringa ett centralt nummer för att få tag på någon i familjen. Ett hemnummer fungerar ju mer eller mindre som ett växelnummer och den som svarar som växeltelefonist. Denne person måste lägga ner en massa tid på att förklara saker som: "Nä, han är inte hemma, men du kan nå honom på 070-xxxxx", "Hon kommer hem vid 17.00", "Nä, jag är inte intresserad av att köpa en prenumeration", osv.

Ett nummer som är direkt kopplat till en specifik person är mer rationellt. Men det är ju min högst personliga åsikt. ;)

Själv rev jag ut kopparkabeln ur huset förra året eftersom den inte längre användes. Att jag hade en luftburen ledning till huset gjorde inte valet svårare direkt. Det var extremt fult med en lina som hängde och slängde mellan huset och telefonstolpen.

Jag kopplade dock inte in fiber även om det är draget ända fram till huset. Inkopplingsavgiften låg på 14000 och då var jag ändå tvungen att själv borra genom fasaden (tegel/betong). Så den får ligga oanvänd i marken så länge.

Nu har jag bara mobiltelefoni och mobilt bredband (16 mb). Jag har även köpt en router för mobilt bredband (dovado 4gr) för Internetdelning. Den tillåter även lite enklare "home-automation"-grejer, så nu behöver jag inte tända och släcka lampor själv. Det gör routern...d^_^b
 
Redigerat:
Allt beror på vilket behov man har. Jag tänker inte ge mig in någon längre diskussion om fast vs. mobilt bredband. Stabiliteten i det fasta bredbandet är avsevärt högre än i det mobila, jämn sdurfhastighet och mindre nertid. 4G ger bättre hastigheter men i högtrafik så kommer det fortfarande gå trögt.

Till syvende och sist handlar det ändå om vad de olika alternativen kostar.
 
...om du vill köpa en dovado 4gr så har jag en över efter att jag skaffade adsl. Den har även en tredje funktion som eviljava inte nämnde; värmeelement ;)
 
Japp, håller med mexitegel. Behov och pris är ju det som styr vilken lösning man väljer.
 
Tack för alla svar, jag vet inte vilka behov vi har... Vi har ett ufo på taket för teven, idag har vi bredband inkopplat men det är inte mycket vi surfar i dagsläget. Telefonin är väl ganska obefintlig men jag vill inte enbart ha mobil för då tror jag vissa drar sig för att ringa.
En fråga jag ställt till husleveransen dock är det hemlarm som vi ska ha och som ingår om det går på fast lina eller ej, det vi har idag kräver fast lina så det är nog därför vi sitter kvar med det hemma.

Har hört mardröms summor vad gäller inkoppling av koppar så det vore skönt att slippa den kostnaden! Vill dock ha ett fast telefonnummer så då antar jag att det är 3Hemtelefoni man måste använda eller finns det fler?
 
Som sagt: Jag tror att de flesta operatörer har någon form av tjänst för hemnummer (vet att Tele2 har det iaf.)

Larm brukar gå att koppla via GSM. Men det kräver nog att du köper till en GSM-modul. Den är gissningsvis mycket billigare än vad det kommer att kosta att dra in koppartråd i huset.

Edit: Utifrån de behov du listade gissar jag att du skulle klara dig fint på ren mobil lösning. Du berättade även lite om din nuvarande TV-lösning och jag gissar att du undrar om det går att byta bort UFO:t?

Det gör det, men det kräver i nuläget att du har någon form av fast lina. Fiberleverantörer brukar ofta erbjuda s.k. tripple-playlösningar (Internet, TV och telefoni) över fibernätet. Men som jag tolkade det var det inte aktuellt i dagsläget?

Eftersom initialkostnaden för att köra mobilt inte är så hög är det kanske en bra start? Sedan kan du ju välja något annat om förutsättningarna eller behoven förändras?

Mina kostnader var:
* 3g-modem: 0:- (med 1 års bindning)
* Router för 3G/4G: ca. 1000:- (mexitegel säljer säkert sin billigare? ;))
* Månadsavgift: 229:- utan volymbegränsningar
 
Redigerat:
Oj vad jag sparat mycket pengar nu känns det som :) Bara till å informera maken om att vi inte ska ha ngn koppar inkopplad, får se om jag får mothugg :D
 
eviljava vilket bolag har du....
så du betalar 229...och får ladda ner så mycket du vill...
ingår telefon där ochså?
är bredbandet stabilt , det finns hela tiden?
 
Tele2, "bredband large" heter abonnemanget. Jag har hört att de har infört någon form av volymbegränsning på sistone. Men jag har inte märkt något och här rullar det in betydligt mer än 20 GB / månad kan jag lova... :D

Det ingår ingen telefoni, eftersom det är ett abonnemang för ren datatrafik. Däremot finns möjlighet att skicka SMS, vilket jag har nyttjat genom att låta routern skicka händelser över SMS.

Det är kanske möjligt att köpa till en tjänst för telefoni? Det vet jag faktiskt inte? Det har aldrig varit aktuellt för mig, så jag har inte brytt mig om att kolla upp det.

Stabiliteten är helt OK. Mottagningen kan variera beroende på väder har jag märkt och det kan resultera i något lägre bandbredd. Men jag har flyttat runt modemet lite och nu tycker jag att jag hittat ett bra ställe, för nu är hastigheten jämn.
 
Redigerat:
Tack igen :)

Nej fiber är inte aktuellt för närvarande, UFOt på taket får sitta kvar då vi tar in tv-signaler den vägen, men för telefoni och bredband känns det verkligen rätt att välja en mobil lösning mot den fasta linan.

Satt och jämförde hemtelefoni och bredband igår kväll och det lutar åt telenor om vi kan slippa uppsägningstiden för Glocalnet, de ligger ju ändå i samma koncern. 199kr i månaden om man även tar deras bredband, låga minutavgifter för att ringa, men jag ska ringa dem även idag och ställa dumma frågor :)
Telenor tar 299:- för samma alternativ som jag förstår det samt dyrare minutavgifter men billigare på öppningsavgiften.

Oavsett så känns det riktigt skönt att kunna rata den offert som kommer dimpa ner från Telia om några veckor :)

Stort tack för era tips!
 
mhg_3 blev det en beställning hos Glocalnet?
 
Glocalnet kunde vi inte beställa hos så det blev Telenor, fick hem grejorna idag så vi ska testa i veckan att det finns täckning därute :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.