Hejsan!

Undrar i fall om någon kan råda mig! Det är så att jag håller på att restaurera en sommarstuga byggd 1950-talet. För c:a 12 år sedan sattes ny träpanel på utsidan av huset direkt på eternitplattorna. Nu idag har man det problemet att man kan ju inte plasta på insidan gipsen efter att ha lagt på ytterligare 70 isolering på insidan. Gör man det få ju den fukt som kommer in ingen chans att kunna ta sig ut. Finns tre alternativ som jag ser det.

1. Ta bort eterniten. (Stor arbetsbörda med att först försiktigt ta bort träpanel i befintligt skikt, för att sedan på ett riktigt sätt ta bort eterniten)
2. Behålla som det är, borra hål i den plankspåntade väggen och genom eterniten för att få fukten att torka ut. (Hur många hål, funkar verkligen detta?)
3. Behålla som det är. Lägger ej på en PE-folie utan tilläggsisolerar och gipsar som vanligt. (Fungerar det verkligen med uttorkningen av fukt i väggen? Konvektion och diffusion genom väggen?

Mvh Christian
 
Hej
Finns det ingen plast förut så är det inga problem med att isolera oca sedan plasta före gipsen
MVH L-Å
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.