Funderar på att ta hjälp av en arkitekt med mitt lilla badrum(1.4x1.6m)
Är de någon som har en uppfattning ungefär hur många timmar de kan tänkas ta för en arkitekt att ta fram ett förslag?
 
Sen tar jag gärna emot tips på arkitekter(arkitektstuderande med) som är duktiga på att hitta bra lösningar till mindra badrum. :)
 
Hej!

Bara en stilla undran, vad är det du vill uppnå med att anlita en arkitekt? Spar pengarna och utgå ifrån dina behov:

- Tvätta den om händerna, borsta tänderna

- Göra dina behov

- Kanske torka handdukar snabbt?

- Duscha?

Detta får väl anses vara de mest basala behov, sedan kan man ju komplettera med ytterligare såsom möjlighet att ha skötbord, avlastningsbord, ytterligare förvaring.

Och därefter tillkommer detta med ljus, i det minimala badrummet räcker det gott och väl med en plafond i taket samt spegelskåp med belysning, LED eller spottar eller lysrör, smaken är som baken om du vill att det harmonerar med taklampans belysning eller om det kvittar.

Rita därefter upp badrummet, var dörren finns, var avlopp finns, vatten, ventilation samt el. Vad kan flyttas, vad kan inte flyttas?

Bläddra därefter i lite kataloger från hafa, vedum etc för att få inspiration kring vilka färger du vill ha samt vilka lösningar på tvättställa, toastol etc som du gillar.

En arkitekt kan inte trolla, så mitt förslag är att du spar pengarna, bläddra igenom lite kataloger tills du hittar något som passar och därefter kör... lägg arkitektens pengar på en snyggare blandare, finare kakel etc.

/S
 
Hej!

Tanken med att få hjälp av en arkitekt är att få till smarta förvaringslösningar, utnyttja den lilla ytan maximalt.

Kanske du har lite tips och idéer angånge de? :)
 
Jag vet inte om en "vanlig" arkitekt är bäst lämpad att ta fram smarta förvaringslösningar. En inredningsarkitekt (eller vad de nu kallar sig) är nog vad du letar efter.

Men med tanke på den lilla ytan och att valmöjligheterna är starkt begränsade av att det gissningsvis även skall stå en toalettstol och ett handfat där inne, gör ju att du i princip endast behöver fokusera på möblerna. D.v.s. skåp, hyllor, etc.

Du skriver att det är ett badrum, men på den lilla ytan vet jag inte om det är att rekommendera att ställa in ett badkar?

I ditt fall hade jag nog gått runt i olika badrumsbutiker, bläddrat i kataloger och sedan valt ut de produkter som passar bäst. D.v.s. precis det som Steve5432 skriver.

Butikspersonalen i "riktiga" badrumsbutiker har oftast bra kunskap om sina produkter och kan ge dig tips och förslag på förvaringsmöjligheter. Dessa tips är gratis.
 
Som du säger eviljava så är de nog en inredningsarkitekt jag behöver :) Kallar de badrum men ska i själva verket vara ett "duschrum" ;) ska ha dusch och inte badkar.

Kanske ska åka och hämta lite kataloger och se om de finns några tips och idéer som man kan använda sig av.
 
Glöm inte att tala med personalen. De kan ge dig tips och idéer.

Spontant känns det som att det kommer att bli tal om en duschvägg/dörr som du kan skjuta in mot väggen när den inte används, ett litet handfat med ett skåp under (för förvaring). En vägghängd toalett tar ju lite mindre plats och kan kanske också vara en möjlighet? Det är dock ganska dyrt att dra om rör och liknande, såvida man ändå inte skall byta ut dessa delar? Allt beror ju på vilken budget man har för det aktuella projektet.
 
Hemmakatten
Jag har sett arkitekt verkligen "trolla" med ett litet badrum. Inte hos mig med hos en väninna. Där blev det plats för både badkar och tvättmaskin (dold bakom lucka) och sedan lite illusionsmakande med hjälp av kakel, speglar och trä för att göra olika rum i rummet. Varken jag eller väninnan trodde att ett så passlitet badrum kunde kännas så "stort" och rymligt. Dessutom förstås är det jättesnyggt.
 
Hemmakatten: Vet du namnet på den arkitekten och kanske vart den jobbar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.