Fick hem en kartong tapeter från Intrade som min kära hustru beställt. Det är en enfärgad champanefärgad tapet utan mönsterpassning. De är Easy up men det finns en symbol som jag inte känner igen riktigt och den visar att man ska vända varannan våd. Varför i hela friden ska man göra det för?? Någon som vet, annars får jag ringa intrade eller butiken och fråga i slutet av veckan.
 
Japp det stämmer, varannan våd ska vändas upp å ner, har med skarvarna att göra. Symbolen är en pil upp och en pil ner. Viktigt att man följer rekommendationerna även om man tycker att tapeten ser likadan ut på båda sidor.
 
OKi, men hur menar du att det har med skarvarna och göra?
 
kanterna på tapeten är tillverkade för att passa ihop bättre när man gör våd-vändning. Har ingen aning om varför det egentligen är så men det är ganska ovanligt.
 
  • Gilla
Larshd
  • Laddar…
Ja det har du rätt i, borde ju vara nått sånt. Känns som det blir lite lurigare då man nästan måste skära till våden innan bara.Tack för hjälpen!
 
det beror på att den kan vara färgskiftningar i tapeten från ljust till mörkt där av sätter man dom mörkt mot mörkt - ljust mot ljust
 
ja detta är ett otyg från tillverkaren,men ett måste.
vägggen kan bli skiftanda i färg då samma sidtryck kommer på exakt samma sida.
vänder man då våden så kommer det ena mot det andra om man uttrycker det enkelt.
men det är inte alltid en sådan tapet behöver vådvändas.
 
  • Gilla
Larshd
  • Laddar…
Anledningen är som sagts tidigare, nyansen på den ena kanten på rullen är inte exakt samma som på den andra sidan. Risken är alltså att det blir ett randigt rum om du inte vänder dom. Med skarpa kanter alltså.
 
Tack för alla svar, ringde även Intrade och det är som ni säger. Det är även så att rullen skärs från en bredare rulle och det är grundorsaken till att man vänder våderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.