Jag ska installera wc i källaren. Toan kommer att byggas upp i den del av källaren där avloppsstammen går ner. Stammen går alltså vertikalt i ett hörn i den tilltänkta toan.
Tanken är att på något sätt undvika att bila upp golvet, som man hade behövt göra med konventionell stol, utan istället använda en vägghängd dito. Stammen går ju ändå där, så man tycker att det borde gå att montera vägghängd stol och dra avloppet horisontellt rakt in i avloppsstam.

Vad tror ni? Finns det bättre lösningar?
 
Jag gjorde så. Har fungerat ua i 2 år nu.
 
largab skrev:
Jag gjorde så. Har fungerat ua i 2 år nu.

Vad bra. Satte du stolen diagonalt ut från hörnet? Byggde du en låda för cisternen?
 
nae, byggde ett dass i tvättstugan, ca 1.5*0.9 m. På ena kortsidan hängde jag en inbyggnadsstol. Cisternen är utanför på "baksidan", dvs är åtkomligt utifrån tvätttstugan. Avloppet drog jag sedan horisontellt (dock 1 biten från stolen 30 grader lutning nedåt ) med litet fall ca 2 meter innan jag dockade mot det vertikala röret (inkl 2 90-gradiga böjar).
 
En annan fråga: Hur fasen monterar man på ett grenrör på en befintlig stam enligt ovan? Jag har för mig att man "skjuter" in rören så de bottnar. Hur lyckas man med det om man inte kan flexa nåt med befintlig stam?
 
det finns skjutmuffar, alltså skarvdel som saknar botten som man drar över det befintliga röret, sätt dit grenröret och dra tillbaka muffen så den ligger mitt över skarven.
/N
 
Tänkte lyfta tråden igen eftersom det börjar bli dags för att sätta igång. Här kan man alltså se stammen gå vertikalt ner i källargolvet. Längst ner sitter in renslucka på vad jag tror är en skjutmuff. Vad gör man? kapar röret jäms med golvet så man får bort renslucka och ersätter med en skjutmuff?
 
  • DSC00111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Jag skulle gissa att dom där skarvarna är limmade! Ser man några lim-rester i själva fogen?!

Det blir svårt att få till någon WC där! Rensröret är väldans i vägen!
 
Ja dom är limmade. Om man kapar bort röret med rensluckan, kapar jäms golvet, finns det inte skjutmuff med y-koppling man skulle kunna få dit? Vad kan man annars hitta på?
 
Krilleman
Problemet är ju bara att skjutmuffen trär man utanpå röret, inte i...
 
Krilleman
Det är om man kan kanske montera en ersättningsmuff, inte det seriösaste med det kan vara en lösning utan att få dit en allt för stor strypning...

Den kommer inte sluta helt tätt men bila upp din "äggskals-plast" är inte att rekomendera, det kommer spricka för dig!
 
Det finns toaletter med kvarn. Då kan du sätta ett grenrör med 50mm anslutning ovanför rensluckan.
Kanske inte den snyggaste installationen, men den är definitivt säkrast.
 
krilleman_215 skrev:
Det är om man kan kanske montera en ersättningsmuff, inte det seriösaste med det kan vara en lösning utan att få dit en allt för stor strypning...

Den kommer inte sluta helt tätt men bila upp din "äggskals-plast" är inte att rekomendera, det kommer spricka för dig!
Hallå!! En dylik ersättningsmuff verkar ju klockrent:wow:.. Varför tror du inte det skulle bli tätt med en sådan muff? En sån här du menar?
Hittade denna variant också..
 
Krilleman
Ja, någon av dom var min tanke...
 
Jag anar viss reservation hos dig avseende denna lösning.. tala ut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.