Behöver lite peppning inför stundande husköp. Vi verkar göra knut på oss själva inför detta. Har inte bråttom alls att flytta men vill gärna ändå för att börja bygga och fixa på huset där man ska bo kvar. Vi har lite för litet som det är nu egentligen.
Vi står och väljer mellan dessa alternativ och vi ändrar oss och pratar och pratar och pratar och bestämmer oss och ändrar oss igen =)

Alternativen

Häftig stor villa med pool, lite i överkant på pris, långt bort men häftigt och nära hav.

Medemåtta lantlig fritidshusvilla som går att göra till "sin" med lite fix. Lagomt pris, inte häftigt direkt men jag tror man kommer bli nöjd för det är ett enkelt hus, relativt nybyggt. No worries.

Gammalt hus 1909 med mycket fix men mängder! med känsla. Man vill bara rå om det och få det att leva upp. 3 kakelugnar, något för litet kanske men väldigt billigt = möjligheter.

Bygga nytt: ganska dyrt och mycket jobb men då får man exakt det man vill ha.

Alternativ x: vänta på att kanske något bättre kommer upp på annons, som vi kanske inte har några tvivel emot alls...tveksamt om det verkligen finns ett sådant hus.

Så vad säger ni äldre, klokare husköpare till denna soppa? =) I-landsproblem så det skriker om det men det är faktiskt rätt stökigt för man vill ju inte gå miste om ngn av husen men inte ångra sig heller. Hur ska vi tänka? Tips?

/Tacksam för hjälp
 
Från pessimisten:

starmanin skrev:
Häftig stor villa med pool, lite i överkant på pris, långt bort men häftigt och nära hav.
Tänk på att fördelarna kan du bara dra nytta av några månader om året. Poolen är dessutom inte gratis att värma upp. Att det är långt bort får du däremot dras med till vardags, skjutsa runt ungar(?). Ta bilen långa sträckor för att handla. Långa pendlingstider till jobbet.

starmanin skrev:
Medemåtta lantlig fritidshusvilla som går att göra till "sin" med lite fix. Lagomt pris, inte häftigt direkt men jag tror man kommer bli nöjd för det är ett enkelt hus, relativt nybyggt. No worries.
Tråkigt, tråkigt, tråkigt. (Det är dock vad jag skulle välja. Speciellt om det är relativt nybyggt, efter 1985).

starmanin skrev:
Gammalt hus 1909 med mycket fix men mängder! med känsla. Man vill bara rå om det och få det att leva upp. 3 kakelugnar, något för litet kanske men väldigt billigt = möjligheter.
Det är aldrig kul att bo trångt. Du får dessutom räkna med att det kommer dölja sig mängder med ovälkomna överraskningar när du börjar renovera. Felkopplad el, mögel etc.

starmanin skrev:
Bygga nytt: ganska dyrt och mycket jobb men då får man exakt det man vill ha.
Räkna med att det tar lång tid, kostar mer än ni trodde och blev inte riktigt som ni ville ha det. :S

starmanin skrev:
Så vad säger ni äldre, klokare husköpare till denna soppa?
/Yngre dummare husköpare.
 
"Långt bort" har aldrig varit min grej, framförallt tror jag att det kan gå ut över barnens aktiviteter och "sociala liv". Möjligen som ett hus att bo i när barnen har flugit ut, dvs på äldre dar (dvs "halvgamla dar" när man blir ordentligt gammal och kanske inte kan köra bil så behöver man nära till service och butiker).

Gammalt hus med renoveringsbehov som dessutom är för litet låter inte bra. Utbyggnad är ungefär detsamma som ett nybyggnadsprojekt, att då dessutom renovera och ta hand om alla otrevliga oväntade fel man hittar, gör projektet väldigt tungrott. Renovering plus utbyggnad kan bli minst lika dyrt som att bygga helt nytt, och då har man dessutom redan betalt för huset som det är.

Välj bara det här om du ser en tydlig bra planlösning för en utbyggnad, och är beredd att betala som för ett helt nytt hus plus vad huset kostar att köpa.
 
Vänta på bättre alternativ tycker jag. Dvs ett hus i rätt läge och rätt storlek, ev. med renoveringsbehov.
 
Glömde skriva att på det äldre huset så finns en oinredd vind om ca 40 kvm vilken i inrett skick löser trångboddheten. Tanken med det huset är att det är så billigt att lån inte behövs vilket möjliggör att anlita hantverkare för olika saker och eventuella svårigheter.

Ibland kan jag tänka att även att även det huset som ser ut att vara mindre jobb på också kan bjuda på ovälkomna överraskningar men då har man köpt det dyrt = jobbigt att fixa till.

Om jag bara går på känsla så blir det det äldre huset för jag älskar det. Men som sagt det mer nybyggda bekväma huset till ett lagom pris kan nog kännas väldigt eftertänksamt att köpa. Man betalar inte för lulllull som pool och annat utan man får det någorlunda billigt för att det är just ganska så "tråkigt" och vanligt. Det är byggt -93 förresten.

Det här med att vänta...det har man ju ingen lust till heller egentligen =) även om det inte är bråttom.

Hur ahr det känts för er när ni köpt hus? Har allt bara varit perfekt? perfekt pris, storlek, läge eller har ni gjort avkall på något. Man vet ju inte hur det ska kännas =) Eller borde kännas.

tack för alla svar btw
 
Sist vi köpte hus så var det läget och storleken som motiverade oss att titta efter hus. Sedan föll vi för en del trevliga lösningar i huset vi valde. Det var dessutom i beboeligt skick från början. Självklart måste man kompromissa med något. Man hittar aldrig ett hus som uppfyller alla drömmar, men man kan ju hoppas att det uppfyller realistiska drömmar.
 
Kika lite på totalkostnaden att bo, och inte bara husets pris. En kåk från 1909 har förmodligen åtminstone 100-200% högre uppvärmningskostnad per m2 än en nybyggd kåk. Detsamma kan gälla fritidshus som görs om till åretruntstandard. 45mm isolering och direktverkande el är inte så billigt en kall vinter.

Sådant som pendlingskostnader är inte heller oväsentligt, och att det finns någon service som en affär, barnomsorg och skola inom rimliga avstånd brukar vara bra för bensinräkningen och för att få tiden att räcka till. Tid är också något som man får betala med om man skall ha vedeldning, eller om man skall ha ett hus med rätt så omfattande renoveringsbehov. Även om man tar in hantverkare så skall man ju projektera vad de skall göra, ta in offerter, se till att de gör vad de skall och kanske göra en del eget jobb för att hålla kostnaderna nere.
 
Börja med en lista vad som är viktigast för dej och sök huset med listan i handen så slipper du förälska dej i fel objekt :)
1/ läget dvs sökområde - rita cirkel på en karta
2/ prisklass - var ärlig mot dej själv och bestäm max pris ni kan lägga på boende + renoveringar
3/ storlek - hellre för stort än för liten som ska renoveras OCH byggas ut. Då kan du kanske lika bra bygga ut det hus du redan har.
Som det verkar just nu så har du inte bestämt vad du letar efter och därför hoppar du mellan olika alternativ och har svårt att välja ....

När vi letade efter vårt drömhus så var det klart från början att det ska vara:
I. murat, putsat dvs ej trähus
II. ingen stor renoveringsobjekt
III. på landet med max 30 min pendling, bra vägar
IV inga grannar över staketet, ej direkt vid en väg, ingen gård med en massa byggnader
V. att husets förra ägarna hade det bra ställd och hade råd med ordentlig underhåll och att vi har råd att fortsätta i samma spår !
VI. att planlösningen passar som den är. Vi försökte anpassa en gång förr och det blev inte bra trots mycket jobb och pengar som gick åt.
VII. att det känns som vårt hem direkt...

Vi var överens om listan och att det skulle vara ett nästan perfekt drömhus och ej något som kan bli det om man bara bygger om här, bygger till där, ändrar det ena och det andra :). Det kändes som om vi skulle behöva kompromissa på minst 5 punkter för att hitta men man får ju drömma :).
Vi hade ingen brådska och övade oss på visningar att inte titta på tapeter och gardinfärg och koncentrera oss på det som är viktigast för oss. Vi tittade inte ens på hus som var för långt ifrån kravlistan för att inte börja vela som du gör idag.
Inom 2 år har vi hittat drömhuset och nästan allt stämde med vår lista. Bara pendlingen är 10 min längre än planerat.
Det kändes bra redan när vi parkerade vid huset första gången och känslan var faktiskt skrämmande när jag efter bara en kvart insåg att jag är i mitt drömhus ( se pkt VII). Jag ville inte ens stanna längre i huset och vi skickade snabbt en hantverkare för att bedömma husets skick och ta oss tillbaka ner på jorden. Sen tänkte vi kallt ekonomiskt genom vad det innebär att bo i ett över 70 år gammalt hus , la ett bud och hade tur ...flyttade in :).

gör en kravlista - även om den känns orealistisk från början så kan den hjälpa att kompromissa med mindre viktiga punkter och hålla fast vid dom viktigaste :)
gaia
 
Det enda som i mitt fall har varit viktigt är det som inte går att ändra dvs läget...
Att välja ett hus pga utseende eller pool eller liknade är för mej uteslutet.
 
Den där listan gör jag idag !

Håller med om att jag velar nog mycket för att jag inte "vet" vad jag vill ha.

Sanningen är nog den också att det finns olika drömmar. Mer eller mindre realistiska. Drömmen om ett stort fint hus som grusas pga ekonomiska situationen. Drömmen om ett mysigt hus på landet som ofta grusas av att verkligheten med vardag och jobb kommer ikapp en.

Ibland kanske det också handlar om att våga ta steget. Mot ett dyrare hus eller mot ett hus på landet.

Jag har väl kanske inte riktigt råd med det jag vill ha egentligen. + att sådana hus är svåra att hitta där vi vill bo. Ritat på kartan har jag gjort. Både en inre och yttre cirkel =) Jämförde med befintliga objekt inom cirkeln och de låg ungefär 500 000 över i pris vad jag kan tänka mig att ge.

Tack för alla svar!!
 
Btw: utseende på hus är jätteviktigt för mig. Inte färgen men stommen och estetiken. Jag kan bara inte köpa ett hus som har någon tillbyggnad här eller där eller som har en arkitektur från en tid som jag inte tycker om. T ex så skulle jag inte vilja köpa ett funkishus. Huset ska ju kännas vackert tycker jag. Utan att för den sakens skull behöva vara något ens i närheten av ett slott.

Lika lite vill jag köpa en 1,5 plans villa med snedtak i varenda jämrans sovrum så qi-värdet (eller vad det nu kan tänkas heta) är nere på minus.
 
Om ni är petiga så är nog bygga nytt det bästa alternativet, om man är beredd att slita en del själv så finns det ganska mycket pengar att spara också. Får man fråga vilken budget som ni kan tänka er och ungefär hur långt från stan som ni kan tänka er att bo?
 
10 mil från "stan" Stockholm är ok. Men jag är intresserad av Stockholm utan har andra referenspunkter. Ju bättre och fixat huset är desto dyrare kan vi förstås tänka oss. Men drömmen är väl något hus för 1,7 som har bra stomme men tapet och golvläggning kvar, eventuellt kök och badrum också. Huvudsaken är väl att det känns fräscht så att renoveringen inte känns akut. Men så småningom vill man väl ändå göra det till sitt.

De flesta husen ligger runt 2,5 milj men då är det ändå mycket fix på dem + att man vill göra dem till sitt.

Så bygga nytt är en dyr historia för oss.
 
Lite länkar till hus jag gillar.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-balsta-raby-habo-kommun-gardsvagen-2-2307095
Helt fel läge. Vill bo på landet.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-burvik-norrtalje-kommun-enens-vag-4-1450495
Golfbaneområde. Jag brukar tuta där folk står och slår ut bollar. Min man skäms då.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-norrtalje-norrtalje-kommun-grafsta-507-d-1877937
På landet fast med 7 liknande hus precis på andra sidan staketet. Koloniområdekänsla.

http://www.hemnet.se/bostad/fritidshus-almsta-norrtalje-kommun-gasviksslingan-37-1975135
3 miljonerskåk

Så även om jag hade 5 millar på kontot så blir det svårt att hitta något.
Utseendet, planlösning, läge, landet, inte vid väg, inga grannar över staketet, inga rostiga bilar hos grannen
 
Bor själv i Vallentuna och där finns det en del billigare hus ute på landet. Mellan Knivsta och Sigtuna (typ vassunda) stämmer nog in på din beskrivning. Lagga och långhundra utanför Uppsala kanske kan vara något. Det ligger ju inte så mycket ute nu. Bygga nytt i Stockholms län för under 2 miljoner har jag svårt att se att det går. Kanske på landet utanför Uppsala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.