Ska byta reglar och golv över krypgrunden. Visst behöver man använda en ångspärr under det nya innergolvet?

Jag tänkte mig en konstruktion enligt följande, underifrån:
Råspont, Vindpapp, Isolering, ångspärr, spånskivor, parkett.

Krypgrunden är en gammal konstruktion från 1929 som vi just nu håller på att gräva ur. Kommer ligga 20cm makadam på botten, däremot har jag blivit avrådd att lägga ångspärr mot marken. Ventilationen är självdrag.
 
B
jag försöker få reda på samma sak, är det vanligt att man EJ har ångspärr i golvet men i övriga huset?
 
Hade en besiktningsman hos mig för ett par veckor sedan som sa att man ska ha ångspärr i golvet ovan krypgrunden. Det kan även vara bra att lägga en plastmatta över gruset i krypgrunden som är helt tät. Detta tänkte jag dock skippa, för om man har en fungerande krypgrund med tillräcklig ventilation så ska det inte bli så fuktigt att reglar och undergolv blir angripet. Dessutom så är det näst intill omöjligt att lägga en helt tät plastmatta så som min krypgrund ser ut så chansen att det skulle bli en glipa någonstans är för stor och då skulle all fukt från krypgrunden komma upp på just det stället som jag har förstått. Jag har även ändrat konstruktionen i golvet, underifrån ser det ut så här numer:

1. Asfaboard
2. Isolering
3. Ångspärr
4. Golvspånskivor
5. Innergolv
 
  • Gilla
Pelvin
  • Laddar…
B
hej, nja, en plast på marken i krypgrunden är ju till för att hindra fukt från marken, den i golvet är ju till för att hindra fukt inne att vandra ut, nu är ju frågan om det vandrar neråt.. vi har ett hus byggt 1988 och vad jag har sett så är det inte plast under bärande parkett (vid inspektion underifrån) men nu är det ett rum som har haft plastmatta, MEN, en plastmatta är ju inte nödvändigtvis diffusionstät..... (om jag förstått det hela rätt). fördel med att lägga parkett direkt på limmad plastmatta som ligger på golvspån är ju att det blir bra stegdämpning... men tyvärr var det inte matta över hela rummet så den åker ut..

lutar åt att vi skippar plasten. mest med tanke på att huset original inte har diffspärr under bärande trägolv.

men, än är inte sista ordet sagt,....
 
allt beror som sagt på vad du isolerar med...............det finns inga material i världen som är helt diffusionstäta men man försöker begränsa det man kan och har du mineralull som inte har en chans att av sig själv torka mellan varven så är det plast som gäller för då måste man hindra så mycket luftrörelser som möjligt eftersom isoleringen inte klarar detta. Ja det låter löjligt korkat men det är så det ser ut idag.
Använder man spån som förr i tiden så torkar den naturligt och man behöver ingenting annat än möjligen nån vindpapp utifrån.
 
B
ok, men huset i sig har ju EJ plast idag vad jag kan se... i golvet... krypgrunden är ju aldrig riktig kall, för den värms ju upp av huset, kan det påverka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.