God dag!
Jag har anlitat en arkitekt som skulle komma med smarta lösningar på vårt källarprojekt. Hon har fått alla ritningar samt foton på källarvåningen. Jag har fått en skiss (denna är handriten utan mått och dyligt. Bara en lösning på hur man kan ha det!) Denna lösning innebär mycket ombyggnad vilket var ett krav att det inte skulle bli. Nu vill hon skicka en faktura på 2000:- Vad har man för rättigheter på liknande nöjd kund garanti? eftersom jag inte kan använda ritningen så kuunde jag ju lika gärna torka mig där bar med dessa pengar då de faktiskt skulle göra någon nytta!
Har ni några råd på jag kan konfrontera henne med bra argument eller är det bara att betala och se gjad ut?
//Ola
 
Arkitekter är väl inte kända för att vara billiga så i det avseendet tycker jag att priset var lågt. Att du sedan inte kan använda dig av skissen är en annan sak.

Hur klart redogjorde du att inga större ombyggnationer skulle få ske? Jag tror att det är din enda öppning.


/Vojma
 
Ja, men vad beställde du då?

Beställde du "smarta lösningar till källarprojektet" har du ju inte direkt avgränsat dig anser jag. Det är snarare så att du gett arkitekten fria händer.

Vidare undrar jag varför du inte är beredd att betala för den tid arkitekten lade ner på att ge dig det du beställde? 2000:- inkl. moms är ju ungefär 2 timmars jobb. Jag vet inte om man bör kunna förvänta sig speciellt mycket mer på denna tid. Vad hade du förväntat dig att dessa två timmar skulle resultera i?
 
du betalar för tiden hon jobbat. om du inte använder ritningarna så är det ditt problem.

som nämnts innan hänger det hela på hur tydligt du specificerade dina krav... 2 timmar är inte mycket och man kan nog inte förvänta sig särskilt mycket mer av den tiden, men det är såklart tråkigt om hon inte tagit hänsyn till hur mycket ombyggnad som skulle krävas.
 
Rent rättsligt finns ingen "nöjd-kund-garanti". Du har med ett uppdrag vänt dig till en yrkesman. I retur har du fått någon sorts resultat av en (beställd) arbetsprestation. Detta räcker för att vilken tingsrätt som helst ska konstatera att du sitter med betalningsansvar. Lika meningslöst blir det att omtjafsa om beloppets storlek. För 2.000 spänn får du knappt lukta på en advokats handsydda skosulor.

Kvarstår alltså att på egen hand förhandla. Varför inte erbjuda lösningen "halva vägen var"? Eller sockra med lite beröm för den sinnrika lösningen: "Vi återkommer med jätteuppdrag när vi tar samlat grepp på hela villan, om du helt enkelt hoppar över det här mellanspelet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.