Finns det någon som har erfarenhet av ett typ gammaldags hörnskafferi? Har ritat in ett sådant i vårt kök nu och de mått som jag tänkt (och som får plats!!!) är 1,20 mot den långa köksväggen med höga vitrinskåp o diskbänk samt 1,00 från hörnet mot andra väggen! En dörr på 60cm och sedan hyllor omlott därinne på 2 eller 3 väggare! Tänkte ha en tallriksventil därinne uppe i hörnet ut mot terassen! Vore jättetacksam om någon har synpunkter på detta och kunde komma med några tips om hur man ska sätta hyllor för att bäst utnyttja utrymmet! Måste jag t ex isolera innerväggarna oxo och ev dörren? Jag skulle ju liksom vilja använda det till grönsaker, frukt samtidigt som till torrförråd av konserver o sånt samt till förvaring av småmaskiner???
 
Skafferier är jättebra! Min erfarenhet av kallskafferier är att jag större delen av mitt liv har bott i hus/lägenheter där det har funnits sådana. En grundläggande princip är att ventilen helst ska vetta åt norr, möjligtvis öster eller väster. Inte söderläge (du skriver att ventilen vetter mot terrassen, därav detta påpekande.)

Någon isolering i innerväggen eller dörren finns inte i mitt skafferi, utan de är byggda som köksskåpen i övrigt. Jag antar att det är normal isolering i ytterväggen som i huset i övrigt. Värmen/kylan i skafferiet regleras med ventilen, så därför bör den vara lätt att komma åt!. På vintern är det speciellt viktigt att komma ihåg ventilen. Blir det en köldknäpp blir det rejält kallt i köket via skaffieriet och i värsta fall kan grejerna frysa. Stänger man skafferiventilen så löser man det problemet. Måste bara komma ihåg att öppna den lite när det blir mildare, annars blir det inte tillräckligt svalt för grönsakerna.

Är det riktigt kallt så kan det bli kallt i köket på grund av skafferiet, så därför är det kanske inte en så dålig idé att isolera innervägg o dörr. Men ska du då sätta tätningslister också som vid ytterdörr? I viss mån bidrar ju skafferiet till husets ventilation, så det kanske vore synd att täta för mycket.

Vad gäller inredning så har jag inga förslag annat än att prova ut höjden med flaskor och annat som ni tänker förvara där.

Belysning är en väldigt bra grej att ha, vilket saknas i mitt skafferi.
 
  • Gilla
helun
  • Laddar…
Tack så jättemycket för ditt inlägg.....ska försöka hitta en sådan där belysning som tänds när man öppnar dörren (annars får det bli en vanlig!) och jag tror att ytterväggen ligger mot NV........terassen ligger med kvällssol mot havsutsikt och större delen får bli inbyggd m skjutdörrar för att både kunna njuta av sommarvärme o höstkvällar!! Och vet du, grejen är att jag också kommer ihåg från när jag var barn att det nästan alltid fanns ett litet större skafferi där det var kallare än inne i köket! Nu ska jag sätta mig och riktigt fundera igenom placeringen av hyllor och höjder o sånt innan jag ritar upp den! Tack igen....jag blir så himla inspirerad när man får trevliga och praktiska svar här på sidan!
 
  • Gilla
helun
  • Laddar…
Min bror byggde ett liknande skåp och satte hyllorna omlott. Alla hyllorna utgick alltså från innerhörnet och då får man låga hyllor i mitten och högre hyllor på båda sidorna. Det blir otroligit många hyllmeter med en sådan inredning. Marbodal har den lösningen i sitt hörnskafferi.

Se:*http://www.marbodal.se/sv/Kok/Skap-och-tillbehor/Skapsinredningar/Hogskap/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.