Som rubriken. Har lättbetongväggar hemma i köket där jag nu bygger om. Har fått ritningar på var vattenledningar och el går, men dessa är inte särskilt exakta vad jag har förstått. Elledningarna ligger inbäddade i metallrör. Vad är egentligen risken för att borra hål på en vattenledning med en betongborr utan slagfunktion på? Att borra i lättbetongen är ju som att borra i smör, och en vattenledning eller dylik borde ju inte gå sönder i första taget om man är försiktig? Rimligen borde det ta tvärstopp om borren träffar på något av ovanstående, eller har jag fel?
 
Jag tror du tänker rätt, risken kan vara att det finns en del annat av metall i väggen, ex. oftast armeringsjärn i några av murbruksfogarna mellan lättbetongblocken. Råkar man då på ett sådant så kan det vara frestande att försöka komma förbi det, och var det verkligen ett armeringsjärn så går det väl bra...
 
Köp eller låna en regeldetektor. Dessa brukar kunna känna av elledningar och metall. Ger den utslag på ett specifikt ställe kan man ju försöka undvika att borra där.

Vattenledningarna är ju ganska hårda (även om folk har lyckats borra sönder sådana också), men när det gäller elrören är jag av uppfattningen att det är mycket enklare att råka borra sönder dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.