Är en baxi panna besvärlig att sota?
Nån som har erfarenhet?
I tid ungefär?
 
Har du bra takhöjd så är det inga problem att sota den, är ju ganska långa turbulatorer som ska ur.. sottid för en helsotning är väl ca 30 min.. 10-15 om man bara ska ta tuberna..

Gör som mig, välj en panna med spaksotning och dra ut tuberna manuellt 2 ggr per år :) änsålänge lite lyx, fast fler och fler pannor kommer med den lösningen..
 
Vad har du för panna?
 
Tycker inte den är särskilt besvärlig. Har en solo innova 50 och 1.85m i takhöjd. Det är precis att man får upp turbulatorerna. Har du sen en sotviska med böjlig led som du kan koppla till en borrmaskin går det fint. Tar väl en kvart ungefär att sota.
 
koffer skrev:
Vad har du för panna?
Jag har en Fröling S4.

Fröling S3an är som en BAXI fast lite modernare och kan utrustas med spaksotning..
 
Krilleman
Det tar ca en minut att dra ur tuberna i min VB Vedolux50UB innan varje eldning, lätt och smidigt tack vare separat sotlucka på fronten, och framför allt jävligt ekonomiskt.
 
Hur stor tank har du?
hur myket måste du elda för att värma tanken?
är du nöjd i övrigt med pannan?
Din panna är inte med sugande fläkt?
 
Krilleman
Jag håller på och bygger på anläggningen samtidigt som jag bara eldra för varmvatten i skrivande stund.

Men till kommande vintern ska det finnas 2x1800L i drift! Samt alla radisar och rör bytta. Räknar med två kanske tre fulla ilägg för att få minst 90º men det beror ju mycket på vad tankarna ligger på när man börjar eldningen igen.

Har installerat två liknande system dom sista åren och dom är mycket nöjda med allt! Precis som jag jävligt nöjd! d^_^b

Jag tycker VB har tänkt på det mesta i sin konstruktion med sotning, asklådan, stativet. Allt har en genomgående tanke för att underlätta eldning. Sånt gillar jag!

Nej, den har ingen sugande fläkt, kräver bra skorsten!
 
Har en baxi och har man bra takhöjd så är det inget problem att sota.
Fast spaksotning skulle ju vara fint.
Vedolux50UB har ju ingen vidare verkningsgrad. 78%. Om man inte sotar den ofta så måste ju verkningsgraden vara jätte dålig.

Välj en modernpanna med fläkt istället
 
Krilleman
Det har varit en väldig diskussion om just verkningsgrad på VB:s pannor, men SP ska snart ge sitt utlåtande enligt VB.se, enligt VB själv så ligger vedpannorna på 80-85%.

Enkelhet är A och O för mig med vedeldning. Något du ska hålla på med år efter år. Jag gillar det, men det jag gillar ännu bättre är smidigheten. Är det krångligt drar man sig för att göra saker...

Visst, det finns pannor med högre verkningsgrad, men är det lite meck med sotningen och man är lite stressad i livet, vilket händer rätt ofta, så tappar dessa pannor fort sin verkningsgrad för dom kräver mer underhåll av dig som eldare! Så summa sumarum av det hela, ingen skillnad!

Jag gillar enkla lättskötta system! Men det kanske bara är jag :cool:

Men smaken är ju som sagt som baken...
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Det har varit en väldig diskussion om just verkningsgrad på VB:s pannor, men SP ska snart ge sitt utlåtande enligt VB.se, enligt VB själv så ligger vedpannorna på 80-85%.

Enkelhet är A och O för mig med vedeldning. Något du ska hålla på med år efter år. Jag gillar det, men det jag gillar ännu bättre är smidigheten. Är det krångligt drar man sig för att göra saker...

Visst, det finns pannor med högre verkningsgrad, men är det lite meck med sotningen och man är lite stressad i livet, vilket händer rätt ofta, så tappar dessa pannor fort sin verkningsgrad för dom kräver mer underhåll av dig som eldare! Så summa sumarum av det hela, ingen skillnad!

Jag gillar enkla lättskötta system! Men det kanske bara är jag :cool:

Men smaken är ju som sagt som baken...
Här har du verkningsgraden
8f2010105451P0833.jpg
Värmebaronen ljuger alltså för dig
Det finns ju pannor med spaksotning så varför skall man välja en panna med liggande tuber och dålig verkningsgrad. ?
Du skriver att du har installerat flera sådana system? Säljer du värmebaronen oxå?
 
Krilleman
Nej, jag är bara en glad och bekväm ackordstagare d^_^bd^_^b
 
Utvecklingsnivån på ved/pellets-pannor är låg överlag i sverige, och det är accepterat eftersom det är det enda som säljs av dahl och ahlsell.. Vill man ha en annan panna måste man gå andra vägar oftast..
Är ju ingen nackdel dock att man köper svenska prylar som är gjorda i sverige, synd bara att dom ligger lite efter..
 
Har en baxi solo + brukar aldrig sota ur tuberna har kollat nån gång med det blir ju inget sot där nu har jag ju sotning 2 gånger per år så sotarn fixar det då men ni som sotar ofta blir det nått sot eller gör ni det bara ändå eller eldar ni blöt ved.
 
En del pannor måste sotas varje gång man eldar, typ sådana med liggande tuber alá oljepanna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.