Jag ska bygga ett burspråk på min tegelfasad. Jag hade en plan klar men började inatt fundera på om det finns risk att jag kommer få problem med fuktvandring. Huset är byggt 1965, Det har inifrån o ut: Råspont, Stående brädvägg, isolering, luftspalt, fasadtegel.
Min plan var att ställa en 2"6 eller liknande på utsidan av fasaden, fästa den med spikplugg o ev. konstruktionslim för att ge teglet stadga samt att ha ngt att fästa väggarna på burspråket i.
På paintbilden nedan försöker jag visa på vad som oroar mig, Finns det risk att ev fukt i teglet vandrar ut o ger sig in i min konstruktion?

grön=stående plankvägg
orange=tegel
gul=träreglar

2mxpd74.jpg

Hur brukar man göra? Vad kan jag göra för att detta inte ska bli ett problem? oroar jag mig i onödan?

Glömde jag säga att jag inte är snickare utan glad amatör som gärna tar emot tips, råd, förslag, ideér, glada tillrop osv?
 
Hemmakatten
Kan tyvärr inte hjälpa dig med konstruktionen men har en kommentar till burspråket. Ditt hus är från 60-talet och den typ av vinklat/3kantigt burspråk du har ritat passar inte alls in. det är mer 80-90-tal. Din tillbyggnad bör ha ett mer rakt formspråk med 90-gradiga vinklar och definitivt inget "valmat" tak utan ett enkelt rakt tak med en lutning som passar ihop med resten av huset.
 
Fukt utifrån känns inte som ett problem. Vanligtvis blir ju teglet varmare ju längre in mot burspråket man kommer.

Jag skulle mer oroa mej för det omvända, att fukt kommer innifrån och kondenserar bakom teglet.
 
Hemmakatten skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig med konstruktionen men har en kommentar till burspråket. Ditt hus är från 60-talet och den typ av vinklat/3kantigt burspråk du har ritat passar inte alls in. det är mer 80-90-tal. Din tillbyggnad bör ha ett mer rakt formspråk med 90-gradiga vinklar och definitivt inget "valmat" tak utan ett enkelt rakt tak med en lutning som passar ihop med resten av huset.
Jag håller inte med. Jag har sett många hus från 50-talet med likadana burspråk som TS ritat upp. Visserligen är TS hus från 60-talet, men det jag vänder mig emot är påståendet att denna typ av burspråk tidsmässigt bara skulle passa på 80-90-talshus.

Så är inte fallet. Jag bor själv i ett hus byggt i mitten på 50-talet och har ett likadant burspråk som TS har ritat upp och det byggdes mig veterligen samtidigt som huset.

Mitt hus hade givetvis kunnat vara en anomali om det inte hade varit så att det finns många fler hus med likadan konstruktion, från samma tid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.