ah, tack för infon
Var det heda's, på forumet ökända, excellentvägg eller var det en riktig sandwichvägg du fick offert på från Heda?
Vilken kontaktväg hade du till KC? (när jag ringde till dem för några månader ville de inte sälja till privatpersoner och refererade til nått systerbolag som heter KC-hus men som inte verkar existera nån info om när jag försökte hitta det)
 
Jag fick faktiskt offert på båda av Heda, kommer inte ihåg hur mycket det skiljde men Excellenten var billigare, däremot så tillkommer ju såklart stängning av väggar osv där. Men det gick som sagt att få pris även på sandwich-väggar.

Jag mailade helt enkelt till en j*vla massa leverantörer av SW-väggar och KC-betong var ett av de företag som svarade. De låg rätt högt i pris men var trevliga att ha och göra med.

Var har du för information i din föfrågan, jag hade färdiga ritningar osv. Om inte annat öppnar man på det sättet men utför en massa ändringar längs vägen :)
 
Ok, bra att de kan leverera båda varianterna

Ok, så skickade du ritningarna direkt innan du pratat med dem? Själv har jag skickat underlag till de leverantörer jag först fått telefonkontakt med och då inte skickat till de företag som säger sig inte ha med privatpersoner att göra.

Har skickat planlösning (inkl fasader och sektioner), skiss på hur jag tänkt med ventilation & avlopp, skiss på taklösning, ritningar på samtliga vägg- och bjälklagselement och en sammanställning över de olika elementens areor med och utan fönsterhål, ca 70 sidigt underlag. Till vimmerby prefab har jag även senare även kompletterat med några skisser på alternativa lösningar för att förenkla sådant som de verkade tycka var knepigt. Jag kanske har för omfattande underlag för att de ska hinna läsa igenom ;)
 
Haha, det kanske var för välarbetetat som du säger.

Jodå, jag skickade helt enkelt ut det innan jag ens ring och pratat med dom, sedan ringde jag vissa jag specifikt visste att jag ville ha offert ifrån och hänvisade till mitt mail. Det var helt klart breda drag med pensel jag jobbade efter och ingen kirurgnivå.

Jag skickade planlösning/sektionsritningar/fasadritningar/situationsplan för hus och garage, inget annat. När de tar fram fakturor så använder de sig ju i första skedet av en schablon så egentligen använder de sig nog av enklare siffror såsom area, antal hörn osv. Så har jag förstått det iaf.

Jag har inte så mycket personlig erfarenhet av anbudsförfarandet innan detta bygge men har fått berättat för mig att det kan vara kontraproduktivt att ha saker och ting för hårt specade i sina anbudsförfrågningar, att det kan "avskräcka" istället för att hjälpa. Självklart skall allt vara specat när kontrakt skrivs på men man kanske ska tillåta vissa frihetsgrader i anbudsfasen....

Nu blev det väldigt mycket babbel kände jag men ibland måste man skriva av sig :)
 
tänkte på när jag läste denna tråd när man pratar det estetiska mm och köldbryggor om det finns de som levererar prefab element som är ren betong så man får den bärande stommen på så vis och sen utgår från det då det bör vara mycke lättare att lägga in armering och betong än att göra en komplett vägg med isolering och allt redan i ??

tanken var då ställer man ihop elementen så man får ett hus och har hela bärigheten i det och sen när huset står så sätter man upp isoleringen på utsidan efter eget tycke och då kan man sätta upp vilken typ av fasad man vill på det från en träfasad med nån panel eller putsa eller ifall man vill använda en plåtfasad
För isolerar man i efterhand med cellplast eller skum så kommer man minnimera köldbryggorna och kan få en fasad utan skarvar men det skulle ta lite längre tid men det bör också bli klart mycke billigare att göra än färdiga väggelement med isolering och allt i som ska sammanfogas med risk för köldbryggor

var bara en tanke sen kan jag inte se vitsen med att huset ska kunna byggas på två dagar förutom att hålla ner arbetskostnaden lite men kan man göra det billigare med lite mer arbetskostnad så är det väll en bonus för huset är ju ändå inte klart bara för det är rest och mycke av jobben måste ändå vänta för att plattan ska torka ur ordentligt och är det prefab betong så borde väll den också behöva torka längre än den gjort när den levereras och då är det ju bra att kunna torka utåt och innåt och inte bara innåt ???
 
Jag har tänkt samma tanke och har tagit i en offert som jämförelse (absolut inget grundligt arbete då jag mest var nyfiken) och i det fallet blev det inte billigare, man kan säkert komma ner en hel del i pris om man gör mycket själv. Offerten var alltså på platsgjutna väggar, sedan isolering efter gjutning i form a cellplast och sedan puts utanpå det. Självklart finns det tusen varianter på detta med olika material och olika mycket eget arbete men jag ville bara göra en enkel jämförelse. Sedan nämnde du prefabväggar helt i betong och inte platsgjutna, vet inte hur mycket det skulle ändra priset.

Jag tycker även att träpanel förstör hela syftet med stenbygget men man kanske bara vill ha stommen i betong, jag skulle absolut ha betong eller puts ytterst. Sedan rör sig väl trä och cellplast olika med tanke på att det ena materialet är oorganiskt och inte det andra, man kanske löser det genom att ha tillräckligt mycket spel i väggen?

Gällande torktiden så är ju varken cellplasten eller betongen diffusionstät, alltså kan den torka utåt och inåt i en sandwich-vägg. Går något långsammare misstänker jag men den kan torka åt båda hållen.

Jag tror absolut inte att SW-väggar är det billigaste sättet att bygga hus, däremot älskar jag det rejäla i konstruktionen med betong utåt och inåt. Det Isolde sa om skarvar på långa väggar är egentligen den enda nackdelen jag personligen skulle vilja bli av med men man får försöka lösa det.
 
jag har själv inte koll på vad det skulle gör för skilnad i pris men det borde vara billigare att fabriksgjuta betong är platsgjuta men sen så när det gäller tiden så är ju inte cellplast nått som andas direkt fast fukt kan komma igenom det så torkningen lär ta längre tid men det är väll ändå inte att du räknar med att kunna flytta in nån vecka efter huset är rest för det tar några månader innan du kan lägga golv och sätta tätskikt i badrum och annat så under den tiden bör det torka ur en del särskilt om det byggs på våren så det kan torka ut under sommarmånaderna (torkar bättre under vintern men koster en himla massa energi att hålla huset varmt nog så det torkar ut då bara)
 
Om du kollar upp pris för din föreslagna konstruktion får du gärna redovisa, är alltid intressant att jämföra sådant.

Du kan ju göra mycket i huset som du säger även under torktiden, bygga innerväggar, dra el, dra del av VVS osv. Har man platta på mark lär väl den vara klar för arbeten samtidigt som väggarna, den torkar ju också åt ett håll. Med tanke på detta borde det vara minimal skillnad mot trähus där de flesta byggs med platta på mark. Vet dock inte vad fuktkvoten är vid leverans eller hur fort den torkar ut.

Kolla med AnnaJohanna (Villa Camilla), när man följer hennes blog verkade detta inte vara ett problem iaf, de hade ju dessutom färdigt mellanbjälklag så de tutade och körde i rätt bra takt.

Vårt hus kommer till stor del att byggas under vintern, det får gå åt lite mer el. Dels så vill vi inte vänta till nästa vår vilket skulle vara alternativet och dessutom har jag hört det du påpekar, att betongen brinner på ett väldigt bra sätt i lägre temperaturer (förutsatt att man tillsätter energi då under vintern). Några månader kommer det naturligtvis att få torka, detta borde dock ske utan att vi behöver ändra planering då ytskikten/golv åker på sist.
 
har själv inga byggplaner som det är nu då jag har det som det är för mig så fråga om offerter känns lite avlägset men det var mer som förslag på andra sätt att se på saker och ting

sen bör du ju kolla så du inte bygger under hårdaste vintern då denna vinter kan bli lika hård som förra och gjuta eller sätta upp ny gjutna väggar har sina risker med frostskador så OM du räknar med att få väggarna under vintern se till att de fått torka i nån vecka på fabriken innan de ska ställas ut så det värsta av fukten gått ur och det fått mestadels av sin bärighet så inte kylan knäcker platta och väggar (inte så farligt om det är runt nollan men går det ner till 20-30 minus så blir det inte så bra om de är väldigt fuktiga och inte brunnit helt
 
Absolut bra input, jag får ta ett snack med leverantören om hur uttorkade väggarna är vid leverans osv. Nu kommer väggarna i mitten på december så man kan hoppas att det inte har blivit sinnessjukt kallt redan men det vet man inte i Sverige :)

Vet som sagt att även AnnaJohanna fick sina väggar under vintern då det var riktigt kallt men verkade inte vara något problem, om det beror på "tur" eller på att väggarna hade torkat tillräckligt innan leverans låter jag vara osagt.

Hehe, kommer på mig själv med att mysa lite, gillar verkligen byggahus.se. Många tips, idéer och tankar som kommer fram och diskuteras. Är man bara lite vetgirig är det hur kul som helst :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.