Hej!

Vi har två svartvinbärsbuskar som inte sköts om på flera år. En av dem har vuxit sig stor och har grenar som hänger ner till marken. Den andra har haft oturen att hamna i det ganska kraftiga vattenfall som rinner ner från vår överfulla hängränna när det regnar, så den busken är ganska sönderslagen.

Nu ska jag få tummarna ur och ge buskarna lite kärlek. Och rensa hängrännan.

Skulle det vara helt fel att kapa båda buskarna jäms med marken? Skulle det växa upp nya skott som vi kan vårda bättre då?

/Petteri
 
Vi har två buskar som jag systematiskt misshandlat i 4 somrar (för att vi vill ta bort dem men inte orkat gräva...) genom att slå ned dem med trimmern 3-4 ggr/sommar. I år har jag inte rört dem och maken till fina vinbärsbuskar finns inte i hela kommunen! Men det finns nog andra på forat som har grönare fingrar och som kan ge bättre tips! :D
 
Bra svar, lite det jag hade hoppats på :)

Få se om någon säger emot?
 
Klart ingen säger emot - det är ju dina buskar. ;)
Svarta vinbärsbuskar kan beskäras hårdare än röda och vita eftersom de ger bär på ettårsskotten. I och för sig brukar man väl undvika att ta bort mer än en tredjedel per år men chansen finns ju att de överlever ändå. :)
 
Vinbärsbuskar är ett ogräs utan motstycke. Jag har också en buske som är kapad längs med marken. Flera gånger varje sommar går jag över den med grästrimmern, men den vägrar dö. Det kommer nya skott hela tiden.

Det enda sättet att avliva skiten verkar vara att gräva upp den. Inget jag ser fram emot dock...
 
eviljava - skicka dina oönskade vinbärsbuskar till mig, jag tar gärna emot dem. ;)
 
Dalbotös skrev:
eviljava - skicka dina oönskade vinbärsbuskar till mig, jag tar gärna emot dem. ;)
Kom och gräv. Allt du får med dig är ditt! :D
Får du med dig allt kan jag tänka mig att bjuda på en kopp kaffe också. ;)
 
Åh, jag är inte så lastgammal att jag lärt mig dricka kaffe än... :p
 
Gräver du upp våra så bjuder vi på läskeblask och glass!!
 
AnneFi
så jäkla jobbigt är det inte att gräva upp vinbärsbuskar.
jag har flyttat fem stycken i år, visst rotsystemet är lika stort som busken. men särskilt jobbigt är det inte
 
Är rotsystemet lika stort som busken blir det mycket att gräva eftersom det är en ganska gammal buske. Buskens diameter (d.v.s. alla "stammarna" tillsammans) är ca. 1 meter.
 
AnneFi
Jag vet. Jag Har flyttat fem buskar i år. Vist det vr jobbigt. Men inte så jobbigt.
 
Sist vi tog upp vinbärsbuskar i vår styva lera (gammal sjöbotten som kräver starka spadskaft, armar och ryggar) så fick vi ta till bil, bogserlina och yxa för att få upp dem... :D
 
AnneFi skrev:
Jag vet. Jag Har flyttat fem buskar i år. Vist det vr jobbigt. Men inte så jobbigt.
Ok, enligt dig är det jobbigt, men inte jobbigt?

Kan du definiera jobbigt? (gärna de olika jobbighetsgraderna också, eftersom du verkar referera till sådana)

Jag ser egentligen inte kopplingen mellan mina buskar och dina? Buskens ålder, storlek och framförallt markförhållanden påverkar nog arbetsinsatsens omfattning i allra högsta grad.
 
Redigerat:
AnneFi
Mina buskar är ca 50 år gamla och står i lerjord.
Jag är 24 år och tycker att allt är jobbigt. Det var mindre jobbigt att flytta buskarna än att klippa min gräsmatta på 1150 kvadrat med självgång.
Jag förstår inte vad det är att sura över, min mening var bara att skämta lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.