kulle
Väldigt roligt att följa ditt projekt. d^_^b
 
Idag har jag fixat med lite rördragning mellan tankarna och insett att jag glömt beställa lite småsaker. Sen är jag inte heller helt klar på vilken nivå jag skall sätta mittanslutningen på shunten. Ideér välkomnas!
Jag kan antingen sätta den i nivå med mittanslutningen på den stora tanken eller den nedre elpatronsanslutningen på den lilla tanken. Eller så sätter man den mitt emellan.

Jag har tänkt att ha ett förbindningsrör mellan tankarna på mitten.
Kolla på bilden så kanske ni förstår.

Jag har också grejat lite med expansionskärlet. Jag har linat och gängat i alla anslutningar, och kortat, slipat, målat och gängat pipen som går upp på taket.

Sen har jag även flashat till det med ett T-rör på skvallerröret, så att man kan ha olja i toppen av expansionskärlet för att förhindra syresättning av pannvattnet. Läste det i en tråd här på forumet, och det lät ju som en bra idé.

Jag beställde lite ett t-kors i 15mm koppar och borrade upp 90graders klämringsnippeln till 15mm i ena änden, sen var det bara att löda lite.
Jobbigast var att fiska ut t-korset ur skvallerrörshålet. Efter jag fick ut denna så löddes t-röret ihop med nippeln. Sedan var det bara att lägga på lite gängtape på båda gängorna och skruva åt!
Hålet uppåt är ju för att ta bort häverteffekten, och röret nedåt skall ju sticka igenom oljelagret så att oljespillet minimeras.
Notera böjen på röret, då anslutningan på kärlet är lite vinklat nedåt.
 
  • IMAG0442.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0439.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0438.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0441.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kul att det går framåt.

Jag vet inte, men funkar det inte att sätta shuntens mittanslutning som ett avstick på det rör du förbinder tankarnas mitt med. Jag tänker mig att ett lågt flöde i det kanske tom hjälper den naturliga utjämningen?

Lyxig lösning du gjort på olja-i-skvallerrörs-problematiken. Själv tänkte jag mig en lite enklare lösning externt monterad (Försökte mig på en liten bild - blått vatten, röd olja). De nackdelar jag kan se jämfört med din lösning är dels att jag får en liten dos olja (så mycket som ryms i röret, varje gång det expanderar så mycket att det rinner ut vatten, men det kan jag tänka mig att leva med :) dels att jag under korta perioder, men ändå, kommer få vatten "stående" i skvallerröret men det blir ju bara när jag eldat tankarna helt fulla och fram till att att jag kylt så mycket att vattnet sjunkit de centimetrar det handlar om, jag tror inte detta blir ett stort problem. Någon som ser något annat problem?
 
  • Exp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Varför inte göra rätt från början och koppla den öppna expansionen från botten på tank så man slipper varmhållning av kärl, då slipper man ju oljan också, glöm inte att dra upp ett extra rör som "blås-rör" i fall att pannan behöver flöda lite vatten vid kokning ovanför exp på vägen ut ovan kärl... Enkelt är bra!
 
Varför slipper man oljan om man kopplar expansionen kallt? Är det inte ännu större risk att syresätta systemet om man kopplar så?
 
Krilleman
Nej

Att ha kärlet varmt kan vara bra om det finns risk för frysning, i annat fall bara en orsak till värmeförluster.
 
Det där med att ha yttre rör för oljelås i kärlet ser ju ut att fungera, jag tänkte inte så långt :)

Varför inte både och? jag kör både med kall expansion samt oljelås i kärlet. Då är man ju garanterat säkrare.

Nu har jag kopplat expansionskärlet klart, förutom skvallerledningen. Det blev en kall installation med 22mm koppar till både botten och från toppen av tankarna.

Rören mellan tankarna är också klara. Jag har fått låna in en gängmaskin och en bockmaskin för att klara det översta laddröret.
Det verkar bli bra, men fy tusan vad många potentiella läckagepunkter det finns. På mittenröret finns 19st linade punkter, om man inte räknar mässingsnipplarna q(;^;)p

Nu är det det sista nedre röret kvar till shunten, värmeväxlarrör samt rören till varmvattnet. Sen är rördragningen i detta rummet klart. Det känns skönt att det kommit så långt nu. Men det är en bra bit kvar innan allt är färdigt.
 
  • IMAG0452.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0451.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0449.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är ju en fördel med att ha rören till expansion från toppen då slipper man ju oftast lufta systemet om det är rätt gjort.
 
Krilleman
Inga problem alls med det, man kopplar helt enkelt ett "blås-rör", som helt enkelt är vad det heter, från topp på panna/tank ovan kärlet på röret som går ut på taket...
 
Precis som GordonE har gjort :)
 
Krilleman
Precis! Med smurfen72 hade missat det!
 
Man får alltså dra ett extra rör till vinden. Är det inte risk att expkärlet fryser fast det bör väl bli varmt i alla fall antar jag.
 
Hej.
Jo det blir ju dubbla rör, men jag har inte så högt eller jobbig väg till kärlet.

Jag har också funderat på frysrisken, men jag tror att det blir en liten cirkulation hur som helst. Blir vattnet kallt så borde det sträva nedåt och bytas mot något varmare vatten.
Jag har ju ingen värme runt kärlet, så det lär ju märkas. Rören som går upp till kärlet har jag medvetet dragit nära varandra för att det från toppen skall kunna överföra lite värme till det kalla röret. Jag skall också isolera mycket runt både kärlet och rören.
Jag tänkte också mäta lite temperaturer för säkerhets skull.
 
Krilleman
Har man frysrisk i sitt kärl så är det med fördel att koppla så det varmhålls!

Mitt eget 200L svetsat av ett 600 rör sitter högt monterat i en garderob på ovanvåningen!
 
krilleman_215 skrev:
Har man frysrisk i sitt kärl så är det med fördel att koppla så det varmhålls!

Mitt eget 200L svetsat av ett 600 rör sitter högt monterat i en garderob på ovanvåningen!
Samma här. Har kärlet oisolerat förlusterna kommer huset till godo kärlet blir ganska varmt när man nyss eldat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.