Hur bedömer ni när det är dags att åtgärda era sågklingor pga att dom blivit slöa,? Mao vad menar vi med en
Slö klinga och vad utmärker den.
Vissa verkar byta klingor oftare än kalsonger medans andra kör på orginalklingan i tio år....
Med knivar finns det ju lite tricks med papper o naglar, men finns det något liknande för klingor.

Själv kör jag principen att jag inbillar mig att klingande har blivit slö alt att sågsnitten blir fransiga. Måste finnas bättre metoder.
 
Har aldrig bytt klinga hittils, dock vet jag med mig att de saknas minst en tand på både GCM10SD´n, GTS10´n och jag tror även GKS65CE´n har drabbats av samma åkomma.. :(
Kanske läge att börja byta. :)

Fransigheten verkar finnas där när de kapas också..
 
Första åtgärd är väl att göra ren klingande med någon hartslösare.
 
Brukar vara det allmänna intrycket av sågsnittet i kombination med hur lätt det går att såga som avgör. De gånger (inte mer än kanske fem) jag bytt 48-taggare på TS55:an har jag gjort det när det varit dags för ett nytt projekt. Tycker det är svårt att avgöra hur vassa tänderna är men en indikation är ju om de snabbt sätter igen, framför allt om man kör iu MDF.
 
phl skrev:
Brukar vara det allmänna intrycket av sågsnittet i kombination med hur lätt det går att såga som avgör. De gånger (inte mer än kanske fem) jag bytt 48-taggare på TS55:an har jag gjort det när det varit dags för ett nytt projekt. Tycker det är svårt att avgöra hur vassa tänderna är men en indikation är ju om de snabbt sätter igen, framför allt om man kör iu MDF.
Jo, man känner när det går trögare, och man ser när det börjar bli fransigt, men det hade varit bra att ha någon typ av referens.

Jag byter som phl, plus att om jag skall göra något som skall se bra ut byter jag till en ny klinga.

--- Mats ---
 
  • Gilla
GKS
  • Laddar…
Om man sågar i befintligt trägolv och det puffar ut brandrök ifrån golvet på andra sidan rummet. Då bytte jag iaf... (Och stod med slang/släckare i två timmar.) Ville inte bli den förste (?) som eldar upp ett hus med sänksåg...
 
Med risk för dumstrut på...

När jag klyver med GTS10an, ser ja och känner nåt som luktar som det pyr (utan lågor så klart :))..
GTS10an är ju lite (ö)känd för att elda motorer om man bara mosar på, men jag kan inte påstå att jag gör det, utan kör lugnt o lyssnar på hur motorn låter.

Kan det vara en skitig, eller rent av slö klinga som gör att man ser rökstrimmetendenser ihop med 'varm-lukt'? Det syns dock inge på virket att det skulle gått varmt...?
Kör med originalklingan på den.
 
När4 det märks att det blir tyngre att såga har klingan varit slö ett bra tag. Jag slipar när snitten inte "känns bra längre". Sen gäller det såklart att välja rätt klinga för rätt jobb. Till sänksågen blir det W28 för de flesta jobben, W48 för fina snitt i skivmaterial och kapning av limträ samt aluklingan för laminat.
 
När det gäller bordssåg så känns det ganska tydligt när klingan blivit slö. Om man klyver och märker att man får hålla hårt emot för att klingan vill skjuta biten ifrån sig mot sågaren, då är det dags att slipa. Med en vass klinga så skjuter man bara på utan att behöva ta i allt för mycket. Brännmärken kan man få även med vass klinga pga hårt trä, för låg matningshastighet mm.
 
Jag måste få tummen ur och byta klinga i min cirkelsåg, jag har sågat enormt mycket spånskiva med den och ofta när man sågar i just spånskiva så ser man ju gnistor troligtvis från grus och annat som finns i skivorna.
Den känns vass men jag upplever att det går lite trögare att såga numera.
 
Nimajneb skrev:
Själv kör jag principen att jag inbillar mig att klingande har blivit slö alt att sågsnitten blir fransiga.
Ahh den klassiska inbillningsmetoden, inte att förakta :D
Tror att den är applicerbar på fler sorters klingor/skär. Själv byter jag aldrig rakblad till hyveln ens en gång.:blushing:
 
LilleNo skrev:
Ahh den klassiska inbillningsmetoden, inte att förakta :D
Tror att den är applicerbar på fler sorters klingor/skär. Själv byter jag aldrig rakblad till hyveln ens en gång.:blushing:
Den naturliga frågan är ju då:


Kommer du att byta när ansiktet är fransigt?

:wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.