Mikael_L
Idag blev jag galen när jag skulle kapa hängrännor.

Först löpte bågfilen bra medan jag sågade genom "ytan" av hängrännan, men så fort jag kommit genom och började såga rakt mot plåtkanten så var det som tvärstopp med bågfilen, det högg och jävlades hela tiden. :@

Jag antar att jag borde köpa ett annat sågblad till bågfilen. Just nu sitter det någon standardsort av troligen halvusel kvalitet, som medföljde bågfilen.
Ska jag köpa ett mer fintandigt?
Finns det något superduperfabrikat som gäller om man vill ha det bästa?
 
Jag hade samma problem när jag kapade mina hängrännor.

I mitt fall såg jag att bladet var inte helt rakt, utan skäret är lätt vågigt.

Det borde väl finnas att köpa ett blad som är helt rakt.
 
Att ett bågfilsblad är lite vågigt är väl helt i sin ordning. Det är ju ett substitut för att tänderna på bladet är skränkta. Utan vågorna nyper det ännu värre.

Köp ett blad av bra kvalitet (bacho finns på jula och funkar utmärkt) se sedan till att rännan ligger still när du kapar. Bygg kanske en liten jigg att lägga rännan i så är problemen lösta (typ en gerlåda fast med lägre kanter).
 
Jag köper endast Bachos blad, men ett tips när det gäller att såga plåt (sågade själv lite fönsterbleck helgen) är att såga så parallellt med ytan som möjligt, det är enligt min erfarenhet lättare. Det betyder att du måste följa med i hängrännans radie. När jag började såga blecken körde jag som med fogsvans, då kan man ju köra nästan 90 graders sågvinkel mot ytan, det funkar inte alls med bågfilen på plåt.
 
  • Gilla
xLnT
  • Laddar…
Nu vet jag inte om jag fattar riktigt rätt om hur Mikael_L har sågat, men om man sågar i en hängränna och håller bågfilen helt rakt, då tar det tvärstopp när plåten börjar bli vertikal. Man får yta till ett mer fintandat blad och hålla sågen parallellt med ytan. Grundregeln är ju "minst tre tänder i ingrepp i materialet".
 
Mikael_L
OK.
Då får jag prova köpa fina blad från Jula och sen öva på själva tekniken. ;)

Att det gick bra att såga fram till att jag kom på tvärs mot materialet (plåten) märkte jag ju själv, och inser givetvis också orsaken.
Jag tänkte att det kanske finns något jättesmart grepp att ta till, för även proffsen måste ju snabbt ruttna över "skitjobbet" om det ska krångla så här mycket. :(
 
Pga detta använder jag vinkelslip trots att jag vet att det inte är riktigt bra då värmeutvecklingen förstör ytskiktet något.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jobbar som plåtslagare, och vi kör sen några år med batteritiger. Helt överlägset mot att handjaga :) Klipp bort skägget efter så rostar det inte
 
  • Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
injonil skrev:
Pga detta använder jag vinkelslip trots att jag vet att det inte är riktigt bra då värmeutvecklingen förstör ytskiktet något.
Aja baja ! Inga värmeutvecklande verktyg! Då förstörs zinken.
Jag har sett en del plåtisar som har ett långt bågfilsblad som sitter i en "bågasåg" ( sån man sågar ved med)
Själv använder jag tigersåg med finandat metallblad.
 
Hade själv vredesutbrott på rännorna för ett par veckor sedan. Har en Bahcosåg och tänkte samma sak, mer fintandat måste vara bättre, men Jula hade bara samma Bahcoblad som jag redan har så det var bara att nöta på :(
Enda tanken i huvudet var: Hur gör proffsen, för dom gör knappast så här! :)
 
Jag kör åxå med vinkelslip. Dock använder jag alltid med tunna skivor, 1 mm om jag har, annars med 1,6 mm. Värmeutvecklingen från en 1mm skiva är obetydligt högre än en tigersåg. Rännorna som jag satte upp på mina föräldrars hus för över 20 år sen är fortfarande i gott skick.


/Vojma
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Idag var jag och köpte Bahco-Sandviks Bimetallblad, samma tandning (24tpi) som det nonameblad som jag redan har, och så köpte jag ett mycket fintandat sticksågsblad till den vanliga sticksågen, som jag också kan prova med.
Det är inte säkert jag hinner prova imorgon, men någon gång i veckan ska jag väl ha facit.
 
Vinkelslip använder jag på i princip all plåt, bågfil blir man ju galen på den fastnar hela tiden. Ibland kan plåtsaxen funka men oftast är vinkelslip bäst.
Jag filar av skägget och målar det plåtrena med hammarlack, har inte nån synbar rost på nåt av taken efter flera år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Jag köpte sådana här sticksågblad från Jula, oerhört fintandade.
kwb T118G
6111-20

Sticksågen gär jättefint i plåten med dessa. Men bladen är tyvärr aningens korta, så man får vara lite trixig och försiktig när t.ex. den runda nosen på hängrännorna ska sågas av.
Men nu har jag sågat allt och det gick bra.
 
  • sticksågsblad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.