Hej

Håller på att byta fönster i mitt hus. Jag undrar vilken drevning Ni rekommenderar ?

Jag använde mig av sådana där expanderande remsor som sväller när jag bytte ytterdörr för några år sedan. Tyckte det ver väldigt praktiskt och enkelt.

Annars är väl vanligt förnsterdrev det första man tänker på....men i anvisningen som följer med mina SP-fönster står det att man först skall dreva....sedan någon "bottnigslist"...och sedan även mjukfog ?! Måste man det även om man använder "expanderande remsor" eller skum ?

mvh
 
har för mig att vissa tillverkare inte lämnar garanti om det är skummat.
 
Hej igen...

Är det någon som använder "drevningslist" samt mjukfog efter den vanliga drevningen som man skall göra en SP-fönsters anvisning ? Har aldrig hört talas om det.

Vissa säger att det enbart är för ljudisoleringens skull.

När jag demoterade mina 70-tals fönster nu i helgen så märkte jag att längst ut mot det yttre fodret fanns den en gå mjuk häftmassa typ....alltså någon typ av mjukfog. Den kanske också satt där för ljudisoleringens skull ?....men nu skall den tydligen sitta längst in.

Någon som kan detta ?
 
Har precis monterat 3-glas vridfönster från Allmoge och instruktionerna säger samma sak, räknat inifrån: invändigt foder, mjukfog, bottningslist, isolering (drevremsa), luftspalt, yttre foder. Dvs diffusionstätt innåt, "öppet" utåt. Fuktig luft som finns inne i väggen mellan fönster och regel skall kunna ta sig ut, men fuktig luft skall inte in i huset eller från huset ut i mellanrummet mellan karm och vägg.
 
Tack "MMR" för ditt svar !

Du menar alltså att man bör använda både list och mjukfog enligt instruktionen ?

Har du själv hunnit dreva dina fönster ? Nyfiken på vilket material man skall använda.
 
Ja om man inte vill ha "offentlig-miljö" looken med mjukfogade fönster så... lister/foder på något sätt vill man ju ha, det finns ju visserligen exemple på snyggt installerade dörrar / fönster utan foder, men i vårt hus passar det inte sig.

I en annan tråd för några dagar sedan diskuterades detta och rent generellt verkar ju folk mer eller mindre strunta i det men invändig mjukfog, men jag gör som installationsbeskrivningen säger, annars blir det väl liv sen om man skall utnyttja någon garanti.

jag har använt vanligt mineralulls-drevremsa avsedd för åndamålet, och så passade det bra med en 16mm bottningslist (grå rund skumgummilist med ett hål i mitten), nu har jag inte lagt på fog och lister, men det blir vanlig latexfog tror jag, sen vanliga foder på det.
 
OK...jag är också av samma åsikt...att man skall göra enligt instruktionen för att slippa tjafs...och man vill ju självklart ha det så bra som möjligt :)

Man måste alltså avsluta den vanliga drevningen någon cm innan förnsterkarmen inifrån sett för att kunna få plats med bottningslist samt mjukfog ? Det kommer att gå grymt mycket mjukfog som den känns. Jag har c:a 15 mm spalt...och har 17 fönster och 3 fönsterdörrar att dreva :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.