..på renoveringen.

Jag o min sambo köpte ett litet hus på landet i sept -04. Det var "rött med vita knutar'ish" från 1909(det brukar ju heta det när ingen vet när det byggdes) på 106 kvm. På tomten fanns en gammal lekstuga o ett plåtskjul. Tidigare ägare trodde inte riktigt på saker som sophämtning, fast arbete, slutföra projekt, rökningens inverkan på låg lungkapacitet och underhåll av hus. Och huset såg ut därefter. Renoveringarna kom i ordningen:
1.laga trasigt hallgolv
2. röksanera
3. måla tapetsera
4. köksrenovera (light)
sen kom gudrun
5.ved ved ved ved ved ved repeat.
6. vedbod
7.ackumulator tank
8. altan
9. kamin.
Sen rev jag plåtskjulet o byggde dubbelgarage med övervåning på 68+35kvm
Efter det var jag så trött på hammare o spik projekt så jag byggde motorcyklar i några år.
Det blev bara nån altandörr o nåt extra trädäck.

Efter att ha bott i huset ca 3år så började problem områden kristallisera sig.
1 Gammal CTC panna från 74 och liten acktank 750l höll inte värmen på vintern samt varmvatten fanns bara efter 2-3timmars eldning
2 att hålla nåt så när värme på vintern krävde att nån (jag) åkte direkt hem från jobbet o eldade kontinureligt till det var daxs att gå och lägga sig.
3. 2.5kvm tvättstuga tillät inte torkning av tvätt inomhus endast i tumlare
4. tumlare, tvättmaskin, micro, o diskmaskin gick på samma säkring
5. vattnet innehöll maxnivå för tillåten rostmängd o lite till
6. huset var egentligen bara på 3rum o kök
7. enda duschmöjligheten fanns i badkar med snetak över. det gör att man får stå på knä o duscha.
8. köket var lite smalt på ett ställe
9. garaget skulle må bra av en vattenburen kulvert istället för el-element o byggfläkt
10. Gammal hederlig köksspis i gjutjärn är ju mysigt
11. byte av tak

Jag tänkte att allt det där borde m an ju ta tag i innan man skaffar kottar nån gång.
Sen insåg jag att jag blir ju förf-n 35 nästa år!:O

Det blev till och bestämma sig för både utbygge o unge samtidigt.
Det skulle bli ett utbygge på 17kvm + övervåning Samt totalrokad i hela huset.

Ny Atmos 40dc panna med 2000l acktank Skulle in på 6.25kvm tillsammans med en 48x48cm skorsten, varmvattenberedare, 300l tryckexpantion, vattenpump, vattenreningsanläggning o hydropress. -Svettigt!??
-You bet!
Då fick jag ändå riva gamla pannrummet, lilltoan o grovköket för att få 6.25kvm!!!

SkorstensSchakt uppgenom badrum o övrehall

Flytta kaminskorstenen 50cm för att undvika utbyggsrändalen på taket
.
En köksvägg ska flyttas 60cm in i grovköket, bärande givetvis.
För att ge plats åt gjutjärnspis och manöver utrymme runt köksbordet.

Nytt badrum i utbygget och ny tvättstuga samt rum åt bebis på utbyggsövervåning

Byte av alla fönster

Bygglovet kom tillbaks med avslag pga att vår kommun var en miljökommun och då var man tvungen att anlägga nytt avlopp om man ville bygga ut, så då fick vi gå en extrasväng med miljö o hälsa kontoret på kommun.
Efter lite mickel fick vi godkänt med en anläggning innehållandes brunn, markbädd o fosforfälla.
efter påtryckningar kom även bygglovet ner dimpandes.
Nu var vi framme i April 2011 o gummans mage stod rätt ut. Pappa (jag) svettades ordentligt över hur det skulle bli med att leva i en storrenovering med ny kläckt bebis.
Och vänner o bekanta bara skakade på huvet.

Tur att man har förstående föräldrar som skaffat barn under lösvirkeshus byggnationer o totalrenoveringar.

Om jag bara kunde få bild överföringen att funkaz kunde ni dessutom sett hur det såg ut och hur det ser ut nu.
 
Ser ut som en diger lista (förutom blöjbyte, välling o nattvak) men har du fixat garaget och veden så klarar du detta också!

Alltid kul med bilder, hoppas det löser sig. Här finns instruktioner om hur bilder kommer in.

Välkommen till forumet och Lycka till!

Kjell G
 
Ja jösses..ännu en familj i kaos pga renoveringsträsket.... :) hoppas ni ser det hela med humor när ni håller på även när det går tungt.
Ta många bilder under hela projektet...det är bra att kunna kolla tillbaka på och se vad man har gjort och inte bara stirra sig blind på vad som är kvar... :D
Lycka till
//Robban
 
Hihi mina mungipor gick automatiskt upp när jag läste om att ni fick duscha på knä :D

Men jisses, jag hoppas verkligen att det gått bra alltihop, för jag antar att ni kommit en bra bit på väg nu iaf!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.