Hej!

Någon som har info om vilka innerväggar som är bärande i dessa hus? Vi har ett mariannelund och tänkte knacka bort väggen mellan hall och kök, och bygga en "holk" med inbyggd garderob för att få lite bättre förvaring och slippa se kläderna från vardagsrummet. Denna holk kommer inte att gå upp i taket utan sluta ca 20 cm under, i ovanhöjd med garderoben (60 cm beijers standard).

Vänligen
Steve
 
kollade precis deras hemsida,det verkar som att det är en bärande vägg.men kolla med smv,dom om några borde veta.
 
Hej!

Har försökt få tag i någon på SMV som kan svara, men det är omöjligt nu i semestertider.


Tittar man på medföljande ritningar är den väggen *något* bredare än t.ex. den mellan badrum och sovrum, men frågan är vad det innebär att ta bort den. Det finns inget överdrivet tugnt på övervåningen just där, samt att på vardagsrumssidan finns det ingen bärande vägg där, och på den sidan på övervåningen har vi en jacuzzi. Övervåningens ritning är godkänd av en konstruktör... SMV har väl dessutom en kertobalk i bjälklagret.

Ska försöka jaga fart i någon på SMV, tänkte om någon här hade gjort modifieringar, då den väggen som finns där idag är helt värdelös, man borde från början ha flyttat in den mot köket 3 dm och byggt garderober där.

/S
 
steve5432 skrev:
Hej!

Har försökt få tag i någon på SMV som kan svara, men det är omöjligt nu i semestertider.


Tittar man på medföljande ritningar är den väggen *något* bredare än t.ex. den mellan badrum och sovrum, men frågan är vad det innebär att ta bort den. Det finns inget överdrivet tugnt på övervåningen just där, samt att på vardagsrumssidan finns det ingen bärande vägg där, och på den sidan på övervåningen har vi en jacuzzi. Övervåningens ritning är godkänd av en konstruktör... SMV har väl dessutom en kertobalk i bjälklagret.

Ska försöka jaga fart i någon på SMV, tänkte om någon här hade gjort modifieringar, då den väggen som finns där idag är helt värdelös, man borde från början ha flyttat in den mot köket 3 dm och byggt garderober där.

/S
problemet är vad jag kan se att därningen ligger på den vägggen,ring du smv igen dom ska kunna hjälpa dig.
och är väggen bredare på ritningen,ja då är den bärande
 
Hej!

Fick svar äntligen att den väggen inte är bärande. Ett bekymmer är att den är full av el, två kopplingsdosor + ringledning. Min plan är att fräsa i taket och lägga två vp-rör som går in till ytterväggen och där göra en kopplingsdosa i väggen. Frågan (om det går bra att ställa den här) är om en målarfirma kan spackla + måla på takplattan så att man inte ser skarven? Jag kommer att låta en snickare fräsa spåren då vi inte har sådan utrustning. Kommer även att dra om elen då jag inte vill ha en skarv (måste dit med dosa) i taket.

/S
 
Det är ytterväggarna på de olika modulerna som huset sammanfogats av som är bärande.
Altså är de väggar som är mycket bredare (som består av två regelverk) som är bärande.
Som regel är det den ena väggen i korridoren, men inte den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.