Hej,

Jag har fina 70cm tjocka stenväggar (vanlig gråsten) i huset som kommer att isoleras utifrån. På insidan planerar jag att endast ha den råa stenytan, men fogarna behöver repareras. Hur gör man detta på enklast och bästa sätt? Stenarna är oregelbundna och ca 20x20cm i genomsnitt.
 
Enklast vet jag inte, men bästa sättet är att fräsa/skrapa/kratsa bort en del av fogen och sedan lägga på ny fog av samma sort som sitter där nu.

En fogfräs och tillhörande dammsugare kan du hyra, så här ser den ut:
http://www.hyrpoolen.se/uthyrning_info.php?categoryID=36&itemID=263

För finliret där du inte riktigt kommer åt med fräsen, köper du en kraftskrapa.
http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=70448

Komplettera sedan med en fogkrats, så har du allt du behöver: (klicka på bilden i länken så får du en stor fin bild)
http://www.kakelplattan.se/index.php?menu=produkt&id=7391142081655
 
Tack för svar! Nu är det bara att börja med de 130m2 stenvägg som ska renoveras!
 
Jag måste fråga av ren nyfikenhet.
Haute Savoie, har du ett hus där?? Eller är det en ökskedröm du ger uttryck för. :)
 
@Raceman, ja det stämmer. "Living the dream"! :)

Har precis flyttat ner hit för att renovera och övervaka byggfirmor.
 
Läckert!!! d^_^b
Du måste lägga upp lite bilder på huset så vi har något att gotta oss åt. :)

Starta också gärna en tråd under "Socialt&Projekt" så vi kan följa hur renoveringen fortskrider.

Jag behöver bara tänka på orden Haute Savoie så blir jag riktigt avis. :wow:
 
Är det ett gammalt hus så är det väl någon slags kalkbruk man har använt?
Kan vara en god idé med ett gammalt hus att hålla sig till de material som har använts tidigare.

Sedan detta med isolering. Är det nödvändigt? Finns det några risker med det för huset? Nu är ju stenhus inte så vanliga i Sverige, så jag skulle tro att du skulle höra dig för med folk lokalt om hur de brukar göra med sina hus. Vad som funkar bra och vad som kan leda till problem.

Sten är ju ett material som lagrar värme. Kanske isoleringen hindrar väggen från att ta upp solens värme på vintern så att slutresultatet blir att huset blir kallare och fuktigare än det har varit? Min magkänsla säger mig att med ett sådant hus är det viktigare att man ser över och tätar kring dörrar och fönster och alla andra tänkbara draghål än att lägga isolering på stenväggarna. Men, som sagt, bäst att höra med folk i trakten.....
 
Redigerat:
Länken fungerar inte. :(
 
När man reparerar gamla murverk är det viktigt att bruket inte är hårdare än stenen. Murverk rör sig mycket mer än man tror (när fukthalten ändras). Om man använder moderna cementbaserat murbruk kan stenen slitas sönder och skadorna på murverket bli värre än vad de var innan reparationen.

Jag instämmer alltså i råden du fåttav andra. Använd samma bruk som redan finns i muren.
 
Yes, kör med kalkbruk. Och det var kalkbruk innan.

Däremot, jag är ingen murare, så det tar verkligen lång tid. Först borsta rent, sen på med bruket, borsta för fin yta, sist torka av stenarna... Tror det kommer att ta en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.