Till att dra en lång cat5 till uthuset och väl framme vid patchpanelen ska jag kapa av kabeln, tar till en meter extra men tar metern ÅT FEL HÅLL - Nu är den knappt en meter för kort!
Urbesvärligt att byta ut så hur skarvar jag på bästa sätt?

Pressa på rj45'er och skarvdon eller löda med så mycket "twistat" kvar? Annat? Dra om ett måste?

Mvh
///Johannabacken
 
Krone plint eller på med kontakt och skarvdon.
Inge lödning lr annat kladd.
 
Vill du ha kvalité på skarven är det att försöka få på en RJ45-kontakt, går om man kämpar lite. Sen en färdig RJ45-RJ45 skarv.
Eller så sätter du ett Uttag på väggen med en patch från uttaget upp till baksidan patchpanelen.
 
Den sämsta skarv jag någonsin har sett var 1 meter tp-kabel från patchpanlen - Sockerbit dold i kabelkanal - 60 meter snabbtelefonkabel - Rj45 uttag.
Det funkade -långsamt. Gör du din skarv lite bättre så har du en bra chans för att det ska fungera ;).

Det finns skarvdon med kroneplint i. Det är det bästa för att skarva installationskabel. tex http://www.webhallen.com/hardvara/94173-deltaco_skarvdon_for_bulkkabel_cat6_utp
I andra hand skulle jag sätta ett jack och sen gå vidare med ny tråd.
Tredjehandsalternativet är rj45 kontakter plus skarv
 
Redigerat:
Fiskögon och behåll partvinningen så nära skarven det bara går. Jag kör 100 Mbit på en sådan skarv (mitt på en 50 meters kabel)

Att klämma en kontakt på en kabel med massiva ledare är inte att rekommendera även om jag har haft det så till igår.

Att sätta en egen "Patchpanel" på väggen är heller ingen dum idé.

Har du tänkt på det här med överspänningsskydd (åskskydd) då kabeln går ut ur huset.

Protte
 
Snygg den där från webhallen. (Y)
Sedan har jag en gång skarvat en cat5 med raka skarvklämor och mätt kabeln med riktig testare och det syndes ingen skillnad mot de som inte va skarvade.
Sedan kan jag tala om att det går utmärkt att klämma kontakter på solid ledare. Vi har massor sådana på jobbet på förkablering från switchar och routar för att slippa patcha direkt på utrustingen och på 5-6 år har vi än inte sett några problem på kabelsidan och det körs till 90% 100meg och 10% 10meg på dessa.
Vet att det förr fanns speciella rj45 kontakter just för solid ledare men har inte sett dem på länge.
 
Tack, det får bli en kroneplint tror jag.

Varför är lödning ett sådant no-no?
Om man inte har tidspress och van att löda.
Borde med krympslang bli så pass bra att man kan låta skarven finnas i ett rör.
Är det för att det alrdig blir hållbart (fysiskt) nog?

///J
 
Du ska en sån som Mats_o länkade till, eller ett uttag på väggen.

Glöm bara inte att köpa till ett kroneverktyg.
 
Har både rj45-tång och krone-verktyg så det ska gå bra. (...och lödkolv...;)

/J-backen
 
Jag tror att det skulle funka med lödning men då kvaliteten beror starkt på den som löder så blir det ju liter svårt att ta fram en godkänd och testad metod för detta.
Därmed är det kroneskarvarna som gäller. Gör man rätt med en sån så blir det bra nog för godkänt protokoll från analysatorn och det är ju det protokollet kunden betalar för.

Sen ska det vara en Weller lödstation och inte en simpel kolv ;)
 
S
Det blir absolut bäst att löda och isolera med krympslang, så länge du behåller tvinnet på kabeln.
 
Jag gör alltså följande slutsats: För att skarva å yrkets vägar är det Krone som gäller för att få ett allt som oftast tillräckligt bra resultat på rimlig tid.
Gör man det för sig själv, har lämplig lödstation och kunnande så är löda och krympslang absolut inte ett dåligt sätt.

Då jag i ett tidigare liv jobbade extra med att löda småserier av kretskort till basstationer (ytmonterat) så vet jag åtminstonde hur en bra lödning ska se ut. Jag kör på lödning och kladd alternativet och får något som kan ligga i ett rör.

Tack alla!
 
Olämpligt att lägga skarven i ett rör inte för att skarven blir sämmre för nätverket utan för att det har större risk att strula till det den dan man vill byta ut kabeln till fiber eller den teknik som kommer senare.
 
Absolut en risk. Nu är ju kabeln ganska lite för kort så den hamnar nära ena änden så jag räknar med att det inte ska bli problem att få ut kabeln en vacker dag. Samtidigt slipper böket med en "krone-box".
(Den dag jag måste flytta kabeln har jag naturligtvis glömt bort för länge sedan att den är skarvad...)
 
Jag tror lödning är svårt att få bra. Jag lödde en skarv på telefonledningen (till ADSL) eftersom jag inte hade några fiskögon hemma. Trots att jag försökte få lödningen så snygg som möjligt tappade jag halva bandbredden. Misstänker att det händer märkliga saker med impedansen i en lödskarv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.