Vi har ett fint timmerhus från 69 som står i suturäng på vad vi tror är en betongplatta av något slag (har inte bilat upp det än. Huset har varit ansatt av mögel och de som ägde det innan har gjort en ordentlig dränering och lagt in furugolv med platonmatta under. Men det finns ett utrymme för badrum och toalett där det bara ligger klinker direkt på plattan, vilket gör det helt omöjligt att gå på om vintern. Nu ska vi ta tag i renoveringen av dessa våtutrymmen och undrar vilket golv vi lägger in som inte blir kallt och som inte bygger för mycket i höjd då det är lågt i tak. Golvvärme är uteslutet då vi inte tänker bila upp för att isolera.

Jag tänker att man kan regla upp lågt och lägga en cellplast mellan reglarna och sedan spån med våtrumsmatta på. Vad tror ni om det? Hur blir det runt golvbrunn och toalett?
 
Redigerat:
Om klinker är för kallt och Du inte ska ha golvvärme (som med klinker i vårt badrum bygger 35 mm) så är det väl en våtrumsmatta som är det naturliga att lägga. Men frågan är om en uppregling med isolering typ cellplast bygger så mycket mindre än 35 mm?
Men Du slipper bila upp golvet iofs fast det är det värt att göra tycker jag :)

Du borde byta golvbrunnen om den är från -69 men även om den är nyare skulle jag nog byta den vid en renovering, finns nåt årtal från när man SKA göra det enl regelverket men när det är minns jag inte.

Exakt hur man gör med avloppet vet jag inte men i princip så drar man väl bara upp det lika långt som golvet blir höjt, borde inte vara nåt speciellt problem vid toa men golvbrunnen måste det bilas upp runt om Du ska byta den förmodar jag.
 
Precis, jag räknar med att det kommer bli lite bilande. Jag ska dra även nya avlopp i golvet då vi ska sätta in en toalettstol. Vet du varför man SKA byta golvbrunn om den är si och så gammal? Är den hälsovådlig på något sätt?
 
45 mm stålreglar, cellplast, LIP / LEWIS Laxstjärtplåt med pågjutning?
 
Efter pågjutning så föreslår du klinker gissar jag? Har jag ändå inte kvar problemet med att golven känns kalla då jag inte har värme i dem?
 
LinusJohansson81 skrev:
Precis, jag räknar med att det kommer bli lite bilande. Jag ska dra även nya avlopp i golvet då vi ska sätta in en toalettstol. Vet du varför man SKA byta golvbrunn om den är si och så gammal? Är den hälsovådlig på något sätt?
Gamla brunna är inte täta nog antar jag, lr om installationen inte är ok, vet inte riktigt men man byter för att undvika fuktskador.

Jaha? Du hade inte toastol förut utan ska installera en ny det förstod jag inte från början.
Men om Du nu ska bila för nytt avlopp till toastolen och för en ny golvbrunn är det väl lika bra att bila bort hela plattan när Du ändå håller på?
Och då kan Du isolera, lägga golvvärme och klinkers som blir varma d^_^b

Annars, om Du följer Lockes råd, så blir klinkers kalla lr känns i vart fall kalla när man går på dom även med isolering. Men Du kan väl välja nåt annat golv även med Lockes förslag?
 
Jag ber om ursäkt, det är jag som är otydlig. Vi har en liten toalett i anslutning till det som ska bli ett större badrum och båda ska få samma typ av golv. Den lilla toaletten har redan allt, avlopp för handfat och avlopp för toastol. Vi ska renovera den lilla toan först och jag letar en bra lösning för det golvet som vi också kan köra i det stora badrummet. Den lilla toan är superliten, den är bara 0,75 x 2,25 0,75, med andra ord knappt 1,7 m2. Därför känns det enormt overkill att köra golvvärme i den.

Så stålreglar, cellplast, spånskiva och en plastmatta borde ge ett bra ytskikt och inte allt för kalla golv? Bygghöjd? 45+22+5= 72 mm. Frågan är om det är för mycket. Finns det stålreglar som bygger mindre? 22,5?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.