Hej!

Jag kan mycket men när det kommer till uppvärmningssystem så är det noll.
Jag har tittat på ett hus som har :
Uppvärmningssystem: Direktverkande el. Vedspis i kök och i sovrum.
Driftkostnad: 24 243 kr/år. Driftskostnader beräknade på två personer i hushållet. Elförbrukning 13145 kWh per år. Ved tillkommer.

Nu till min fråga. Är driftkostnaden rimlig? Låter väldigt lite. Vad har jag för andra alternativ till värme? Vad borde jag tänka på vid köp av detta hus?

MVH

emilie
 
Kan även tillägga detta:
Typ: 1 ½ plan med källare i souterräng
Boendeform: Friliggande villa
Byggår: 1936 Boarea: 96 m² Biarea: 56 m² Tomtarea: 2320 m²
Rum: 5 rum varav 3 - 4 sovrum
Grund: Källare/betong Stomme:
Trä Bjälklag: Trä
Fasad: Stående träpanel
Takbeklädnad: Taktegel
Fönster: 1 + 1-glas
Ventilation: Självdrag
Murstock: Murad skorsten Enskilt vatten, Slättbergs vattenledningsförening., enskilt avlopp, tvåkammarbrunn..

Om det är till någon hjälp! :)
 
Det låter inte så mycket. Är det några energibesparande åtgärder vidtagna med huset? Tilläggsisolering av fasad eller vind till exempel. Det finns ett par frågor till. Det står angående driftskostnaden att ved tillkommer. Hur mycket ved då, och kommer du att göra av med lika mycket? Har tidigare ägarna haft hela huset uppvärmt, och i så fall till vilken temperatur? Utan att veta mer om huset är det svårt att säga mer än du redan gjort. Fråga ägarna om lite fler detaljer.

Erik
 
Antar att det går åt en hel del ved. Är du beredd att ta detta jobb? lätt att tänka att det fixar sig men efter några år kanske man är trött på att hugga ved.
 
Jag har ett nyare hus vilket kan påverka en hel del men det är på 132kvm och direktverkande el (svealand) och vi ligger på ca 20 000kr per år för all el (inkl garage på 70kvm på underhållsvärme vintertid). Luftvärmepump skulle säkert sänka kostnaderna med ca 30% beroende på planlösning.
 
En grov gissning är att det går ved motsvarande 10-15000 KW per år på det huset
 
En förbrukning utifrån tidigare ägare är ofta inte aplicerbart på nya ägare, men vill ni veta säkert är det bara att be dom skriva ut sin förbrukningskurva från det nät eller elbolag dom har.

Men en rimlig förbrukning på det huset torde vara nästan det dubbla, räkna med att hushållsel VV, Bel, Spis m.m drar runt 600kWh per månad, detta alena blir 7200kWh per år och då är det inte mycket kvar till värme.
 
Mikael_L
"Driftkostnad: 24 243 kr/år. Driftskostnader beräknade på två personer i hushållet. Elförbrukning 13145 kWh per år. Ved tillkommer."
"Ved tillkommer" låter farligt.
Det kan gott och väl vara så att dom eldat med 10-20.000 kWh ved varje år.
Det betyder att struntar du i ved så blir driftskostnaden 15-30.000:- till varje år.
Annars får du ta hem och hantera 10-20 kubikmeter ved varje år, till en inköpskostnad av 3000:- till 12.000:- (beroende på hur färdig ved du köper (långved i 3-meterslängder eller kapad, kluven och torkad) och hur mycket det går åt).

Ta reda på hur väggar och tak är konstruerade och är isolerade så kan vi räkna ut ett ungefärligt energibehov.
 
Precis som nämns beror det ju på de tidigare ägarna hur pass mycket ved de gjorde av med, om de kanske var pensionärer så kanske det eldades kontinuerligt + hur pass varmt de hade det inne, vissa nöjer sig med 17-19 grader.

Har eldat i vedspis i 4 år innan de andra huset blev färdig renoverat och det är lite tidskrävande, somnar man till i soffan en halvtimme timme så är det bara och börja om igen :)

Ingår det ingen färdig ved så får man även räkna på lite slit med den om man nu inte köper färdig klyven förstås men den är dyrare givetvis.

I vårt nuvarande hus har vi en pelletskamin som sköter värmen även när vi inte är hemma, kan tillägga att den är luftkamin dvs ej vatten.Total årsförbrukning för 2 personer ca 80m2 inkl varmvatten,hushållsel ca 5800kWh + ca 75 små säckar pellets.


Det finns mycket att tänka på vid husköpar tankar ta gärna hjälp av någon kunnig att se över husets skick om du känner någon sådan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.