Hej

Det är såhär att jag har köpt ett hus som jag ska sälja direkt, för att göra en lång historia väligt kort så var det ett "felköp" och inget jag orkar gå in djupare på. För att nu minimera förlusten tänkte jag måla entren och altanen utan att grundamåla eller tvätta överdrivet seriöst innan målning. Det är väl ingen större fara mer än att färgen inte lär hålla vidare länge?

Det här är inget jag hade gjort i vanliga fall men i och med att jag vill ha sålt huset snabbt så har jag varken tid att lägga mycket arbete på det eller råd att lägga ner mycket pengar. Huset skulle se mycket bättre ut om entren och altanen blev målade för de ser rätt trista ut idag. Jag har väl redan i princip bestämt mig för att jag ska göra såhär så jag vet inte varför jag skriver här egentligen. Bara färgen sitter kvar tills jag sålt det är jag nöjd :).
 
Skall du måla så gör det rätt, annars så kan du lika gärna ge fan i det. Att skriva att du tänker fuska är lite som att torka sig i arslet innan man skiter.
 
Är de omålade idag? Isåfall kan du väl välja ett system som inte kräver så mycket underarbete och inte så många färglager?
Är det målat idag? Då finns det färger där det funkar utmärkt att bara göra rent och måla. Då du nämner enbart entré och altan lär det inte vara några större ytor det handlar om.
 
En ändå så avses det fusk. vilket gör mig riktigt upprörd framförallt eftersom det skall säljas efteråt.
 
.......:@
 
MultiMan
Huset jag bor i var delvis fuskmålat när det köptes. Har haft ett förfärligt jobb att få ner all dåligt sittande färg för att kunna börja om. Som tidigare sagts, låt det vara som det är. Lyssna till samvetet och behandla andra som du själv vill bli behandlad.
 
...Har du ingen stolthet i kroppen människa? Fuskbyggare bör hamna i en egen liten del av helvetet pga allt extra arbete de skapar.
 
det kanske räcker bara att tvätta för att det ser bättre ut? Minimal kostnad, ingen krav på bra målarväder, går snabbare än målning ? Då har du gjort ett förarbete till målning som köparen kan själv fortsätta med :)
gaia
 
Hallå? Ingen som har nåt mer krativt att tillföra istälelt för att bara skälla?
Som jag nämner finns det ju enkla sätt att göra det, utan att fuska. För egen del målade vi tex huset med Faklu Rödfärg, inte är väl det fusk, trots att det bara kräver två färglager, ingen grundmålning och ingen ajnnan behanlding? Och bililgt är det också?

Att jag inte nämnde det här beror ju på att vi dels inte fått veta än om det är trärent elelr inte, dels på att det pratas om altan och entré och där är den mjöliga slamfärgen mindre lämplig. Men snabbjobbat är det ju, helt utan att fuska.

Så kom med bra tips om hur TS kan göra snyggt på enkelt och bililgt sätt istälelt för att vara otrevliga...

Och till TS: svara gärna på min fråga om vad det är för yta idag, så kan du få bättre svar sedan. Eller gå direkt till färgaffären och fråga hur du kan göra det billigt och enkelt utan att fuska.
 
Anna_H skrev:
Hallå? Ingen som har nåt mer krativt att tillföra istälelt för att bara skälla?
Som jag nämner finns det ju enkla sätt att göra det, utan att fuska. För egen del målade vi tex huset med Faklu Rödfärg, inte är väl det fusk, trots att det bara kräver två färglager, ingen grundmålning och ingen ajnnan behanlding? Och bililgt är det också?

Att jag inte nämnde det här beror ju på att vi dels inte fått veta än om det är trärent elelr inte, dels på att det pratas om altan och entré och där är den mjöliga slamfärgen mindre lämplig. Men snabbjobbat är det ju, helt utan att fuska.

Så kom med bra tips om hur TS kan göra snyggt på enkelt och bililgt sätt istälelt för att vara otrevliga...

Och till TS: svara gärna på min fråga om vad det är för yta idag, så kan du få bättre svar sedan. Eller gå direkt till färgaffären och fråga hur du kan göra det billigt och enkelt utan att fuska.
Eftersom det avses om råd för att fuska så... Nej.
Hade frågan i stället varit "hur skall jag göra det enklast och bäst" under de här specifika förhållandena, så hade svaren säkert blivit annorlunda. Skulle du Anna, vilja köpa ett hus som har blivit fuskmålat? Jag tror inte det. Sen så tycker jag inte att tonen har varit otrevlig mot TS, utan han har fått råd om att inte fuska. Du har dock rätt i en sak. Vi vet inte hur det ser ut idag. En beskrivning och kanske en bild på objektet hade underlättat för bra råd till TS. Som ett tidigare inlägg sa, Det kanske räcker med en tvätt så är allt OK.
Men skriver man att: Bara färgen sitter kvar till huset är sålt så är jag nöjd, ja då blir reaktionerna därefter.
 
Redigerat:
Tror du att du ska få ut mer för huset för att entern och altanen är ny målad...?

Tycker nog att du ska skippa målningen, om du gör den som man ska göra.
Satsa på att tvätta istället, rensa ogräs, hålla rent från skräp.
 
MB77: sånt tror "gubbarna" på vår gata också ska ge dem två miljoner för sina hus. Snacka om att de blir förvånade när deras extremt välskötta hus med originalpanel, originalfönster (ommålade enligt konstens alla regler), originalkök, originalbadrum, originalparkett och originallinoleum inte får högre bud än ca 1 miljon, medan grannen som bytt golv, kök, badrum, fönster och panel, installerat kamin och värmepump och byggt altan men har oklippt häck och ogräs i gräsmattan fick 2 miljoner för sitt.
 
Men likt förbannat, rättfärdigar det fusk? nej. Om renoveringen är seriöst gjord då skall man ha betalt för det. Anna du har fortfarande inte svarat på mina frågor i mitt förra inlägg. Var dem för känsliga?
 
Redigerat:
Jag ser inga känsliga frågor att besvara (jag har för vana att inte svara på retoriska frågor), utan ger dig istället en påstående i form av ett gammalt talesätt: Du fångar fler flugor med honung än med vinäger.

Jag uppmanar TS att välja ett enkelt och billigt system istälelt för att fuska, jag vill inte gärna bli angripen för det, tack. Jo, jag vet att det finns "förståsigpåare" som anser att endast det krångligaste och mest omständiga är värt besväret, men sådan är inte verkligheten, det finns mycket som är enklare och som duger bra utan att för den skulll vara fusk.
 
Men det var då själva f...n
jag sa u att TS undrade om F U S K!

så klart att det finns system som är lätta och enkla att använda. men det är inte det dom TS fråga handlar om utan F U S K.

Vad är det du inte förstår av det? Du har fortfarande inte svarat på mina frågor till dig. Retoriskt eller ej. Men du framstår som en försvarare av byggfusk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.