Har haft problem med telefonen under en månads tid nu, funkar icke utan endast brus. Bredbandet funkar dock. Telemannen som var här sade att det antagligen var ett brott på ledningen in till huset och att det måste komma ledningskillar och gräva upp och kolla. Min fråga: om det visar sig att något jag gjort orsakat problemet, är det då jag som får stå för kalaset ekonomiskt? Jag har t.ex. satt upp ett plank och staket för något år sedan, samt sedan har ju förstås buskar och träd satts lite här och där. Om jag grävt och skadat något lite kan det kanske ta en stund innan problemen sätter in? Alternativt kan kanske rötter etc ha sönder ledningen?
 
Ledningen borde ligga i ett markrör, du borde ju ha märkt om du har kört spaden igenom ett sådant. Dessutom så är den inkommande telekabeln gjord för att ligga i mark o skall tåla lite stryk, men allt kan ju hända. Jag skulle tro att du åker på smällen om det är du som har orsakat problemet.

Har du ADSL eller fiber?

Har du ADSL skulle du kunna mäta det inkommande paret i första telejacket, där borde du ha runt 48V.
Kör ni IP telefoni via ADSL router, så kan ju problemet ligga i routern.

De känns som att bredbandet borde inte fungera om du har kabelbrott, om ni nu inte kör ett par för telefoni och ett för bredband. Vanligast är dock att man har ett inkommande par, till första jacket..

Skicka ett pm om du har funderingar,,,
 
Du har en analog telefon och inget som går över IP? Om du har en IPtelefon så är risken att du inte har någon spänning alls över inkommande kabelpar

Om du har en ananlog telefon så tyckerj ag det är ytterst märkligt att telefonwn lagt av medans bredbandet fortsätter att fungera, ofta brukar bredbandet balla ur först. Har du märkt försämringar i hastighet?
 
DSL kan funka över en tråd med den andra glapp medan telefonen behöver båda
 
Det är alltså ADSL och mats_o's förklaring gav även telekillen som var där. F.ö. är det ett gammalt hus och antagligen gamla ledningar, tyckte telekillen mumlade om blyledning vilket låter gammalt. Hur säkrade man ledningar i marken förr i tiden? I rör?
 
När byggdes huset? Blykabel till villor har jag bara sett i luften om det inte är ett gammalt flerfamiljs hus med minst 5 lägenheter. Det va ganska sent man började gräva ner till villor och då fanns det plast som isolering. I normala fallet är det 4 tråd i en kabel vilket gjorde möjlighet till 2 telefoner in i villan eller om det blev fel på det ena paret kunna byta till nästa. Så det borde vara fel på flera trådar om inte omkopplingsmöjlighet finns.
 
Det är 1850-tals hus och innehöll 4-5 lägenheter en gång i tiden har det sagts mig (väldigt små...). Telekillen letade efter inkommande ledning för att kunna, som jag förstod det, använda någon annan tråd. Den som gick till första jacket var tydligen en skarvbit och inte 4 tråds ledningen. Vi hittade den dock inte, vilket kanske var lite skumt.
 
Innan man börjar jaga ut och gräva måste man ju hitta inkommande kabel för att kunna veta om felet är under jorden. I så gamla hus kan det mycke väl ha varit luftledning in som senare har grävts ner eller om det va lägenheter och relativt centralt fått en kabel in på 40-50 talet men saker från den tiden brukar det finnas ritningar på hos Skanova. För att börja gräva på måfå blir nog dyrare än att gräva ner en ny ledning ut från tomten framm till anslutningspunkt.
 
I ett sånt gammalt hus finns oftast en blyledning med ca 12 par, varje tråd är individuellt pappersisolerad. Oftast finns i källaren eller nånstans på fasaden en kopplingsdosa i metall som sitter på ett fäste en bit ut från väggen. Den är ca 20x7x5cm och har plats för hänglås. Bara titta efter alla teleledningar och följ dom till utgångspunkten.

På ett ställe där dosan hade blivit skadad kortade vi helt enkelt kabeln och drog in den lite tidigare på väggen till en kroneplint. Egentligen ägs den nog av Telia så när du hittat den är det bara ringa dom.
 
Det var alltså en telekille från Empower som var här föruit och försökte hitta felet, hitskickad av telefonbolaget (Phonera). När han inte hittade inkommande ledning så beställde han hit ledningsgrävare, men det kunde ta åtskilliga veckor/månader innan de hade tid att komma tydligen. Själv tycker jag det är mysko att vi inte hittar inkommande ledning, finns inget utanpå huset, och jag har snokat inne i krypgrunden för att hitta något. Det jag oroar mig för är att det dras igång en j*la apparat och grävs upp här och där, på tomt och vägar, och sedan får undertecknad stå för kalaset om det visar sig en spade, stolpe eller träd varit med och påverkat brottet. Om det kan åtgärdas genom att skifta lite trådar på inkommande så vore ju detta betydligt smidigare...
 
har han mätt ute i kopplingsskåpet på gatan att trådarna jordar (kabelbrott) ?
 
karl oskar skrev:
har han mätt ute i kopplingsskåpet på gatan att trådarna jordar (kabelbrott) ?
Jag kan bara anta att han gjort vad som förväntas av en som felsöker :S
 
Jag tycker du ska ringa upp ditt bolag och förklara för dem att du inte tycker att den som va ute gjorde enn fullständigfelsökning innan han komm fram till att det behöver grävas. För som du säger man kan inte gräva innan man vet att felet ligger i jorden och det vet man inte förens man har avgrännsat felet mellan stolpe/skåp vid vägen och husets första skarv. Inkommande kabel kan tyvär vara väl dold bakom paneler mm men med rätt grejer så kan man hitta fram till rätt område att leta på. För även om man nu bestämmer sig för att gräva helt nytt hela vägen så måste man ju veta var i huset man ska gå in med nya kabeln för att kunna skrava sig på det gamla nätet. Detta va ett av det svåraste jobbet när man gick från luftkabel till markkabel när jag jobbade med detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.