Försöker klura ut hur jag ska få till skjutdörrarna till min garderob. Jag har en takhöjd på 2.7m, själva öppningen på garderoben är 2.4m.

Hela min garderobsvägg som behöver täckas är 2.4m.

Min tanke eftersom det verkar va både svårt och dyrt att hitta MDF över 2440mm, är att ha mindre garderobsdörrar (ca 2m) och någon form av luckor/dörrar till ovanskåpen (har klart slängt originaldörrarna..), så skjutdörrarna inte går hela vägen upp.

Någon som gjort något liknande och har tips på luckor / dörrar, eller en annan lösning?
 
  • DSC_0068.jpg
bono82 skrev:
Försöker klura ut hur jag ska få till skjutdörrarna till min garderob. Jag har en takhöjd på 2.7m, själva öppningen på garderoben är 2.4m.

Hela min garderobsvägg som behöver täckas är 2.4m.

Min tanke eftersom det verkar va både svårt och dyrt att hitta MDF över 2440mm, är att ha mindre garderobsdörrar (ca 2m) och någon form av luckor/dörrar till ovanskåpen (har klart slängt originaldörrarna..), så skjutdörrarna inte går hela vägen upp.

Någon som gjort något liknande och har tips på luckor / dörrar, eller en annan lösning?
Har ungefär samma takhöjd, faktiskt lite mer. Vad jag gjorde var en bekväm lösning, skåpdörrar från köksinredning, kombinerade med vanliga skjutdörrar.

hallwardrobefromfront.jpg

HallWardrobeFromSide.jpg

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Har ungefär samma takhöjd, faktiskt lite mer. Vad jag gjorde var en bekväm lösning, skåpdörrar från köksinredning, kombinerade med vanliga skjutdörrar.



--- Mats ---
Ser inte alls dumt ut, ska klura lite mer på måtten under tiden vi "lappar" ihop garderoben med masonit och gips :)
 
Snyggt Mats!

En fråga bara... du har en vägg direkt till höger, och den övre högra dörren är högerhängd. Har du begränsat öppningsvinkeln på dörren så att den (handtaget) inte dunkar in i väggen när den öppnas? Hur har du i så fall löst det? Jag gissar att det sitter gångjärn typ Blum på dörren, och mig veterligen finns de inte med öppningsvinkel <90 grader. Jag behöver nämligen göra något liknande och kan du bespara mig mödan att leta upp något vettigt skulle det vara bra ;) Det går iofs att knåpa ihop något på egen hand, men jag lägger hellre tiden på något roligare...
 
bygga_bo skrev:
Snyggt Mats!

En fråga bara... du har en vägg direkt till höger, och den övre högra dörren är högerhängd. Har du begränsat öppningsvinkeln på dörren så att den (handtaget) inte dunkar in i väggen när den öppnas? Hur har du i så fall löst det? Jag gissar att det sitter gångjärn typ Blum på dörren, och mig veterligen finns de inte med öppningsvinkel <90 grader. Jag behöver nämligen göra något liknande och kan du bespara mig mödan att leta upp något vettigt skulle det vara bra ;) Det går iofs att knåpa ihop något på egen hand, men jag lägger hellre tiden på något roligare...
Ledsen, men jag löste inte det. Som du säger, det sitter blum gångjärn, och de skulle idealt ha begränsats en aning. Dörren sitter väldigt högt upp, öppnas inte ofta och alltid från stege, så jag lät det bero.

Den gamla klassiska lösningen var ju en liten kedja fäst i dörr och inre delen av karmen...

--- Mats ---
 
Har ett någon gång lösningen att man öppnar överskåpen uppåt, altså gångjärnen sitter i ovankant av skåpet....
 
Zixten skrev:
Har ett någon gång lösningen att man öppnar överskåpen uppåt, altså gångjärnen sitter i ovankant av skåpet....
Den lösningen skulle kunna fungera för min del faktiskt, har iallafall 10cm ifrån öppning till tak..
 
bono82 skrev:
Den lösningen skulle kunna fungera för min del faktiskt, har iallafall 10cm ifrån öppning till tak..
Tänk bara på att med ett högt tak, till skillnad från 2.40 eller lägre, så behövs det en stege för att få tag i luckan igen.

--- Mats ---
 
Redigerat:
En pinne med en krok på, och en krok i luckan så kan du kanske enkelt kroka i dörren och dra ner den...
 
Dörrar som öppnas uppåt är bra på många sätt, men med normal takhöjd får man vara en bit över medellängd för att kunna stänga luckan utan hjälpmedel (pall, pinne, lasso, frugan på axlarna, osv...) i detta fallet. Sen klarar inte ett par vanliga gångjärn att hålla uppe luckan i öppet läge utan man får antingen komplettera med ett lämpligt luckbeslag eller välja speciella klaffbeslag istf gångjärn. Ett exempel på det senare är Blum Aventos som jag själv använt några gånger. De är toppen, men det är dock en ganska dyr lösning. Är man inte och rotar i skåpen mer eller mindre dagligen skulle i varje fall jag övervägt en annan lösning.

EDIT: Man skall inte prata i telefon samtidigt som man skriver inlägg - då går det långsamt och andra hinner före...
 
Mats Bengtsson skrev:
...Den gamla klassiska lösningen var ju en liten kedja fäst i dörr och inre delen av karmen...
Tanken har slagit mig, men tyvärr har jag lite dålig erfarenhet av det från tidigare boende.

Sitter just nu och bläddrar i Häfeles online-katalog och där verkar finnas ett par alternativ, men inget riktigt klockrent... jakten går vidare...
 
Ett alternativ är ju att bygga skjutdörrar även till överskåpen. Theofils har en massa roliga skjutdörrsbeslag som skulle kunna fungera utmärkt till detta ändamål. Tänker på beslag för montering av skjutdörrar utanpå skåpsstommar. Kostar dock en del...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.