Tänkt lägga granit och vattenburen golvvärme på 10cm armerad betongbjälklag (källare våningen under). Har inköpt 50mm DYR "golvfrigolit", samt armering.

Räcker det om man flyter 45mm ovanpå detta?

Ordningen är:
1. Frigg
2. Golvvärme
3. Armering
4. Flyta 45mm
5. Granit
 
Ingen som har några synpunkter? :surprised:
Mvh/ A
 
Mikael_L
Utan att egentligen veta, så tycker jag spontant att 45mm flytspackel låter mycket (och dyrt dessutom!).

Sen får du ett ganska trög-reglerat system också, ska du ha granitklinker ovanpå dessutom? Går det inte att lägga värmeslingorna mellan flytspacklet och graniten?

Om jag förstod rätt har du källare under?, så värmespillet neråt är inte helt förlorade kronor.

Jag hoppas du får bättre svar av någon mer kunnig.
 
Ja, dyrt blir det... :'(
Men rörmokaren sa att golvvärmen+plastrännor bygger 30, samt armering 5-7mm och då är det "bara" 13-15mm kvar som skall täcka ovanpå armering och golvvärme.

Granit kommer det att ligga, 9mm.

Men jag köper det du säger, alternativ?
 
  • Gilla
Lns_
  • Laddar…
Du kanske inte måste använda flytspackel till hela tjockleken utan endast som avjämning, resten kan du nog gjuta i betong. Jag är inte riktigt säker på det där men det ju vara värt att kolla upp.

PjS
 
  • Gilla
Acke66
  • Laddar…
Kolla tex ardex EB2 visserligen en dyr betong men billigare än flytspackel.
 
Hej
Jag är ingen expert men tycker att det verkar som en konstig konstruktion. Om du skall lägga frigolit, och sedan klinker ovanpå måste du ju ha ett stabilt underlag för klinkern. Att "gjuta" med armerad flytspackel har jag i alla fall inte hört talas om. Det borde väl vara en armerad betongplatta på frigoliten, och i den gjuter du även in golvvärmen. Sen om det behövs kan du flytspackla några milimeter för att jämna till innan du lägger graniten.

Men som sagt är jag ingen expert, kan ha fel
 
Det går inte att trolla med knäna addee, att bygga golv med flytspackel, är en dålig konstruktion. Om jag (och övriga) förstått Dig rätt, så har du 100mm från befintligt golv, upp till färdigt golv. Då du vill göra det bästa med tanke på värmespill nedåt, så använder du 50mm frigolite först. Kvar finns 50mm - 9mm för graniten= 41mm....
ha ha, jo det är verkligen snålt tilltaget för betongen. Vill råda dig att lägga värmeslingorna på frigoliten och armeringen ovanpå värmeslingorna. Hade nog chansat på färdig betong med glasfiber i som armering (prata med betongsstationen)
går väl inte åt mer än 1kbm. Och så lagt ut och skurat det efter hand, så får du en färdig yta till dina granitskivor.
 
fräs ner värmeslingorna i frigoliten...det är ett skit göra men går finfint me en handöverfräs.........armera o gjut me riktig betong.........då får du ett golv som håller
 
elmannen skrev:
fräs ner värmeslingorna i frigoliten...det är ett skit göra men går finfint me en handöverfräs.........armera o gjut me riktig betong.........då får du ett golv som håller
men..man skall väl inte isolera värmeslingorna från betongen, det blir följden om man som du menar, skall fräsa spår i frigoliten och trycka ned värmeslingorna  där. Då hade det varit enklare att satsa på en tunnare frigolite. Värmeslingorna påverkar inte betongplattans hållbarhet nämvärt.
 
Hur ser detta ut, svårt med våning 1?

Våning 1 (källare under)
Ska upp 11,6cm i hallen
Ska upp 11,6cm i badrum 1

50mm frigg
armering+golvvärme
41 mm gjuta
15mm flytspackla
10 mm till fix och granit


Våning 2 (våning 1 under)
Ska upp 17,8cm i köket

50mm frigg
70mm gjuta
armering+golvvärme
33mm gjuta
15mm flytspackla
10 mm till fix och granit

Våning 2 (våning 1 under)
Ska upp 17,8cm i badrum

100mm frigg
armering+golvvärme
48mm gjuta
30mm för fall (flyta) samt granit och fix
 
Håller med saturnus att du absolut inte skall fräsa ner golvvärmeslangen i frigoliten. Gjut istället in den i betongen och försök få betongytan i så bra nivå som möjligt. Frigoliten skall ju bara skydda för att värmen från plattan (radiatorn) ej skall ge för stora värmeförluster nedåt. Gör du ett bra jobb med gjutningen så behöver du kanske inte alls flyta.
 
addee skrev:
Hur ser detta ut, svårt med våning 1?

Våning 2 (våning 1 under)
Ska upp 17,8cm i köket

50mm frigg
70mm gjuta
armering+golvvärme
33mm gjuta
15mm flytspackla
10 mm till fix och granit

Våning 2 (våning 1 under)
Ska upp 17,8cm i badrum

100mm frigg
armering+golvvärme
48mm gjuta
30mm för fall (flyta) samt granit och fix
Vad är det för bef bjl mellan plan 1 och 2?
Att gjuta på 5-7 cm betyder att du lägger på 120-170 kg ny belastning på bef golv?
Klarar golvet verkligen det och fortfarande har kapacitet att bära ytterligare 200 kg som normerna säger att bostäder skall klara?
 
Det är 10cm betong mellan 1 och 2. Förmodligen Armerad (stött på armering i badrum på samma våning)

Kanske lägga 10cm frigg ist för 5cm för att gjuta mindre?
 
Då kan det bli problem med jämn värmespridning med vattenburen golvvärme i för tunn platta. Effekten kan bli så att du kan känna var värmeslingorna ligger, varmt ovanför slingan, svalare mellan slingorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.