Ska bygga ett 15 m2 badrum i källaren med bastu. Vägg i vägg blir en tvättstuga. I ena änden av badrummet är duschen och där kommer jag att sätta en väggfläkt. I andra ändan av rummet kommer badkaret att vara. Frågan är nu om jag behöver ha en fläkt även ovanför badkaret och om denna går att koppla in på samma kanal som tvättstugans ventilation som dras genom ytterväggen?
 
En snabbskiss
 
  • VENTILATION BADRUM NERE.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Risken med två fläktar på samma kanal är att luften kan blåsa ut åt "fel" håll.
I ditt fall skulle jag sätta en kanalfläkt som är gemensam för alla tre frånluftsdonen. Kanalfläkten skulle då sitta precis innan ytterväggen där du går ut med kanalen.
 
Men om jag har två fuktstyrda fläktar på samma kanal borde ju även den andra gå igång om den fuktiga luften råkar blåsa åt fel håll från den ena så det kanske inte är nåt problem?
Kommer tyvärr att ha lite dåligt med utrymme för en kanalfläkt.
 
Jag skulle sätta en fläkt i tvätten och en i badrummet, på var sin kanal ut genom väggen.
Borde normalt räcka till.
 
Du menar att det skulle räcka med fläkten vid duschen för badrummet.
 
Du skall suga ut luften med denna fläkten??
I så fall behöver du inte en fläkt till, fläkten vid duschen suger i hela rummet.
 
Håller med Zixten, räcker med fläkten vid duschen i badrummet.
 
Vad vill du åstadkomma? Antal luftombyten per timme står angett i byggnorm. Funktionsmässigt skapar en fläkt ett undertryck. Den fuktiga luften som går ut evakueras genom en ventilationskanal som klarar kondensen. En fläkt löser säkert (läs: kanske) problemet, att projektera ventilationen enligt byggnorm löser problemet.
 
Läste nu, "större badrum"
Gäller ju att fläkten är så stor att den kan byta luften i badrummet tillräckligt fort...
Kolla fläktens kapacitet m3 per timme, samt rummets volym, och fundera på om du får utbytt luften tillräckligt fort.
 
Luftomsättningen lär inte vara några större problem för en normal badrumsfläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.