Finns det strömbrytare som man kan komma åt via wifi? har sett att det finns såna trådlösa man kan köpa via clas ohlson men kanske finns det roligare prylar?
 
Hej
Jag har inte sett wifi styrda kontakter..eller system som använder wifi...däremot så är det den knökfulla frekvenserna kring 2,4 Ghz där den flesta utrustningen har sin trafik.

Trådburna standarder i kombination med radio exempelvis KNX är svårt för en amatör att använda sig av och dyr och dessutom lite ålderstigen i teknisk mening kring hur man bygger nätverket etc..

Hela elbranchen är inne i ett sorts kaos...
Vi skulle behöva en uppryckning med bättre och billigare produkter.

Idag så borde det vara krav med jordfelsbrytare,balanserad jord och potentialskena i alla anläggningar!!!

Min rekomendation till dig är att om du vill göra ett ordentligt jobb så bygg din elanläggning med jordfelsbrytare balanserad jord och potentialskena samt styr med KNX.

Vill du vara mindre ordentlig..jordfelsbrytare och potentialskena men strunta i balanserad jord och styr med nexas radiogrejjer.
Dom kan kompleteras med telestick och styras från PC
 
APC har och dessa är vanliga i serverrum för att tokboota om PC-servrar.
 
byggarätt skrev:
Hej
Trådburna standarder i kombination med radio exempelvis KNX är svårt för en amatör att använda sig av och dyr och dessutom lite ålderstigen i teknisk mening kring hur man bygger nätverket etc..
Det stämmer Till viss del beroende på hur insatt man är i vad det finns för produkter man har att tillgå.
KNX är dyrt för vad man får, däremot behöver det inte vara dyrt. Sen är det ju alltid köparen som avgör vad som är dyrt.

Ett ypperligt sätt att styra trådlösa anläggningar på är nya Schneider Exxact CONNECT. Klockrent system som har massvis med olika sätt att styra på, dock kräver det att man programmerar med en usb-sticka som man får köpa sep, om man vill ha lite mer avancerade styrscenarion. Den kostar ca 1600:- + moms.
Det är inte farligt dyrt och sändarna har riktigt bra räckvidd, batteritid samt är lätta att programmera ihop. Det kräver dock en fackman för att installera (lagligt).

byggarätt skrev:
Idag så borde det vara krav med jordfelsbrytare,balanserad jord och potentialskena i alla anläggningar!!!
Du verkar prata en hel del i nattmössan kära du.
Antingen så är du ingen elektriker eller så bör du läsa på ordentligt.
Alla anläggningar har numera krav på jordfelsskydd med några få undantag som t.ex. Värmeanläggning(i vanlig villa). Potentialskena hette det förut, numera har man döpt om det så att det heter Skyddsutjämning och själva skenan heter PUS-skena. Även den skall finnas i de flesta nya anläggningar. Balanserad jord som du nämner antar jag att du syftar då på vagabonderande strömmar, som du får bort genom att skyddsutjämna anläggningen med rätt kabel, på rätt plats direkt till en PUSskena ute i anläggningen som i sin tur är direkt ansluten via en kabel direkt till skenan i centralen eller direkt till närmast befintliga punkt som är skyddsutjämnad.



byggarätt skrev:
Min rekomendation till dig är att om du vill göra ett ordentligt jobb så bygg din elanläggning med jordfelsbrytare balanserad jord och potentialskena samt styr med KNX.

Vill du vara mindre ordentlig..jordfelsbrytare och potentialskena men strunta i balanserad jord och styr med nexas radiogrejjer.
Dom kan kompleteras med telestick och styras från PC
Du måste tänka på att kompletering med knx inte är det lättaste. Då skulle jag hellre rekommendera någon radio-system som t.ex. Schneider CONNECT som använder sig av ZWave, vilket jag är nästan helt säker på att det går att få wifi-styrningsmoduler till, eller ev Elkos LivingHome. Där vet jag att det finns en dator man kan sätta på väggen. Den kostar däremot i runda slängar 5k+ moms har jag för mig.
 
Vi kör med Schneider Connect. Precis som JagarBosse skriver bygger det på ZWave och det finns därför nästan oändliga möjligheter att styra belysningen. Hos oss har vi en server med HomeSeer och kan med hjälp av den bland annat styra belysningen via iPhone / iPad.
Det som vi ogillar med Connect är att väggdimmrarna dimmrar upp/ned varannan gång man håller in knappen och inte upp när man trycker upptill och ned när man trycker nedtill som vi skulle vilja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.