Hej,

Vill flytta in en ackumulatortank och värmepump till ett mindre rum i källaren, då det saknas avlopp i rummet så tänkte jag bila upp och lägga in avloppsrör och en golvbrunn. Och när det ändå skulle bilas i golvet kändes det som att det var lika bra att bila upp hela golvet och gräva ur och lägga in ett kapilärbrytande skikt+isolering och ev golvvärme "rummet" är endast på 4,5 m2.


Nu när jag bilade upp golvet och började gräva så upptäckte jag att betonghålstensväggen slutar i nivå med golvplattan.
Hålstenarna verkar vara murade på stenar med ca 10 cm cement, stenarna ligger relativt "luftigt", dvs det är mellanrum och ihåligheter mellan dom.

Frågan är hur djupt jag vågar gräva, bör man endast gräva ner till cementkanten dvs max 5 cm under befintligt golv, eller kan man gräva djupare?
Har försökt göra en skiss i paint på hur jag uppfattat konstruktionen:
Huset är byggt 1933.
 
Jag vet inte hur djupt då kan gräva men hur hade du tänk med avloppet? Du måste väl gå under/genom väggen till ett intilliggande rum för att kunna ansluta avloppsröret till befinligt stam eller?
 
Hej, ja tanken var att gå under väggen med avloppsröret till intilligande rum, nu vet jag inte hur väggen ser ut på den sidan, men risken är väl att det ser lika ut.


Bilden visar ytterväggens konstruktion..
 
Det verkar krångligt värre....Måste du ha en golvbrunn i det rummet? Har ingen aning om det behövs för en panna och tank men jag hade övervägt att ta upp en liten glugg i väggen vid golvet så att i händelse av översvämming kan vattnet rinna in i intilliggande rum förutsatt att golvbrunn finns där förståss ;) Om du ändå måste bila upp golvet i intilliggande rum för att lägga ner avloppsröret så måste ju också det rummet fixas till med ny golv yta och någon form av tätskikt.

Detta är bara en tanke som kom upp och inte baserat på några fackmannamässiga regler.....Kolla med någon VVS firma om ingen klok kan ge facit här på forumet
 
Problemet är att det inte finns någon golvbrunn i intilligande rum heller :( Måste gå igenom två väggar för att komma till stammen, men intilligande rum är bara en liten hall, så det är en relativt kort sträcka det handlar om, och golven består av ojämn betong.

Så nog känns det väl krångligt, men det vore riktigt bra om det gick att få till! :)
 
Sump skrev:
Vill flytta in en ackumulatortank och värmepump till ett mindre rum i källaren, då det saknas avlopp i rummet så tänkte jag bila upp och lägga in avloppsrör och en golvbrunn. Och när det ändå skulle bilas i golvet kändes det som att det var lika bra att bila upp hela golvet och gräva ur och lägga in ett kapilärbrytande skikt+isolering och ev golvvärme "rummet" är endast på 4,5 m2.

har jag fattat rätt att du vill anlägga golvvärme för ackumulatortanken??? Oj vilken lyx! Tänk bara på att du gjuter en ordentlig armerad betongplatta under tanken som brukar bli tung när den fylls med vatten :). Jag skulle låta bli att gräva under huset om jag var du. Kapilärbrytande massor måste du padda ordentligt så sulan+stenar kan stabiliseras på plats. Rubbar du balansen så kan det börja röra på sej ..... om man har otur.
Varför tar du såna risker för en bit isolerad golvvärme som knappast behövs ? Det blir billigare och enklare att låta några varma rör vara oisolerade för att värma detta rummet :)
gaia
 
har jag fattat rätt att du vill anlägga golvvärme för ackumulatortanken??? Oj vilken lyx! Tänk bara på att du gjuter en ordentlig armerad betongplatta under tanken som brukar bli tung när den fylls med vatten :). Jag skulle låta bli att gräva under huset om jag var du. Kapilärbrytande massor måste du padda ordentligt så sulan+stenar kan stabiliseras på plats. Rubbar du balansen så kan det börja röra på sej ..... om man har otur.
Varför tar du såna risker för en bit isolerad golvvärme som knappast behövs ? Det blir billigare och enklare att låta några varma rör vara oisolerade för att värma detta rummet :)
gaia
Ok, golvvärmen kanske var en väldigt dum och onödig idé, däremot var golvet målat med någon form av plastfärg så det var lite fuktigt och otrevligt och när jag ändå skulle lägga in golvbrunn så tänkte jag att det var lika bra att bila upp det och åtminstone lägga någon form av isolering/dränering under innan jag gjuter nytt golv.

Men om jag uppfattat det hela rätt så är cementklumpen på 10 cm sulan? Så jag bör ej gräva under denna nivå med andra ord?

I sådant fall blir det ju knapert med plats om man vill ha något mer än en helt oisolerad platta, men å andra sidan kanske det inte är nödvändigt i ett rum innehållande värmepump och acktank?


Och för att förtydliga lite så var detta tänkt som en litet pilotprojekt då min plan är att fortsätta och göra ordning fler rum i källaren med golvvärme.
 
Redigerat:
vet att andra har grävt ca 1meter åt gången och gjutit stödd innan man grävde nästa meter.... eller grävde långt ifrån yttrevägg för att bevara stabiliteten i husgrunden. Allt för att bevara huset intakt. Bra att veta att visa innerväggar står på det gamla golvet, visa har egen sula och är troligtvis bärande ... beroende på hur ditt hus är byggd. Man byggde många små rum i källaren för att golvreglar från våningen ovanpå kunde ha stödd.... visa källare har gjutna tak och järnbalkar ingjutna på strategiska ställen osv. . Du ska vara medveten om att om du river en vägg som går utifrån ytterväggen så kan din ytterrvägg rasa inåt på grund av tryck från jordmassor utifrån. Visar det sej att grundvatten står högt under ditt hus visa tider på året så får du ännu mer problem att gräva sej neråt. Vem vet? Man har kanske gjutit din sula på en hög av lösa stenar just därför att det fanns vatten där när man byggde? Kan vatten stiga upp igen till hösten? Har du haft mörka fuktiga områden på betonggolvet som försvinner men kommer igen på samma ställen? Då ringer det en varningsklocka och jag skulle skrota utgrävningsplaner.

Huset måste byggas och stå på en stabil grund!
Ta hjälp av någon som vet hur man får och inte får göra och experimentera inte för mycket själv. Får du sprickor i källarväggar och sättningar i huset så blir det inte mycket glädje kvar av golvvärmen. Tänk genom hela projekt och konsultera någon som kan innan du börjar riva ...
gaia
 
Redigerat av moderator:
vet att andra har grävt ca 1meter åt gången och gjutit stödd innan man grävde nästa meter.... eller grävde långt ifrån yttrevägg för att bevara stabiliteten i husgrunden. Allt för att bevara huset intakt. Bra att veta att visa innerväggar står på det gamla golvet, visa har egen sula och är troligtvis bärande ... beroende på hur ditt hus är byggd. Man byggde många små rum i källaren för att golvreglar från våningen ovanpå kunde ha stödd.... visa källare har gjutna tak och järnbalkar ingjutna på strategiska ställen osv. . Du ska vara medveten om att om du river en vägg som går utifrån ytterväggen så kan din ytterrvägg rasa inåt på grund av tryck från jordmassor utifrån. Visar det sej att grundvatten står högt under ditt hus visa tider på året så får du ännu mer problem att gräva sej neråt. Vem vet? Man har kanske gjutit din sula på en hög av lösa stenar just därför att det fanns vatten där när man byggde? Kan vatten stiga upp igen till hösten? Har du haft mörka fuktiga områden på betonggolvet som försvinner men kommer igen på samma ställen? Då ringer det en varningsklocka och jag skulle skrota utgrävningsplaner.

Huset måste byggas och stå på en stabil grund!
Ta hjälp av någon som vet hur man får och inte får göra och experimentera inte för mycket själv. Får du sprickor i källarväggar och sättningar i huset så blir det inte mycket glädje kvar av golvvärmen. Tänk genom hela projekt och konsultera någon som kan innan du börjar riva ...
gaia
Ok, tack för resposen kanske ska ta det lugnt med grävningen... Vill ju inte gärna få sättningar i huset. :(
Någon vägg hade jag däremot inte tänkt ta bort.

Huvudanledningen till att jag rivit upp en bit av golvet var ju för att jag skulle få till en golvbrunn så jag kunde flytta in ackumulatortanken i rummet.

Sedan dök ju utgrävningsfrågorna upp eftersom jag planerade att lägg in golvvärme i andra rum vid senare tillfälle. Och detta var tänkt som en pilotprojekt som sagt :)

Frågan är ju om den tilltänkta golvbrunnen också kan orsaka problem?
Hade tänkt att bila/gräva upp golvet och gå igenom/under två väggar för att ansluta mig till avlopsstammen i tvättstugan. Enligt den röda linjen.
Är detta också en risk projekt? :S

Om det är genomförbart utan att riskera sättningar i huset så hade kunde jag nöja mig med att endast gjuta en ny betongplatta i det nya acktankrummet utan att gräva ut något.

Alla inritade väggar består avhålstensbetong (ska vara sammma tjocklek).

 
no ja, en liten ränna kan man ju försöka sej på :). Kan bli överraskningar när du gräver förbi skorstenen - den kan också stå på stora stenbumlingar som kan ligga i vägen för ditt nya avloppsrör.
Nu vet jag inte hur dina avloppsrör ligger och var går avloppet ut ur huset och vad det blir lämpligast att koppla det nya röret på så man får en bra lutning. Ju närmare utgången dess djupare ligger rören. Det finns en regel hur mycket ska det luta per meter för att få bra avrinning.... viktigt att få detta rätt.

Det du markerar som befintlig avloppsstam .... är det ett golvbrunn du menar? Eller är det ett stamrör som kommer upifrån ovanvåningen?

Jag förstår att det skulle vara bra att ha ett avloppsbrunn i akumulatorrummet :). Vi har inte det och när VVbehållare började läcka hett vatten så rann det över tröskeln till pannrummet 2-3m till närmaste golvbrunn. Det var inget problem för vi har klinkergolv och allt är nu torrt och ser ut som förr. Det var bara så där ca 150 liter som rann ut i lugn fart. Hade det varit trägolv och gips någonstans så skulle det bli mycket jobb att återställa. Kan bara säga att varm, blött spånskiva (som tanken är inbyggd i) luktade gammal fisk och fick bytas :).

Kanske en hög tröskel i det lilla rummet och en pumpgrop + en liten pump med typ trädgårdsslang till närmaste golvbrunn skulle bli en enklare och tillräcklig översvämningsskydd för dej? Det är ju lättare att gömma en slang under golvet och föra den genom väggar ....
gaia
 
Redigerat av moderator:
Det är en golvbrunn som jag ritat den nya anslutningen till, golvbrunnen är rätt djup, så en lutning på 1 m/cm borde inte vara något problem att få till kan ju också höja golvet en aning i det tilltänkta acktankrummet.
Är ju dock längst ut på stammen, dock har jag inte någon större lust att bila upp golvet närmare utgången, då golvet i rummet närmast utgången har relativt nylagt klinkergolv.

Ja, golvbrunn känns som en förutsättning för att jag ska våga ha acktanken där, visserligen har jag inga organiska material förrutom trappan från övervåningen, förrutom diverse prylar. Men någon översvämning vill man ju inte gärna ha :)


Ja, det där med slangen och pump är ju visserligen också ett alternativ. Ska nog inspektera hur det ser ut runt golvbrunnen vid murstocken så får man se förutsättningarna.. dvs om det ligger en massa stora stenar där eller ej. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.