Jag har en begagnad dörrkarm som ska monteras men jag undrar var jag ska sprika fast den och var man brukar göra det. Den begagnade karmen har varken spik- eller skruvhål någonstans. Nöjde man sig med att kila fast dörrar förr? Hur som helst: ska jag spika rakt genom karmen "inifrån" karmen sett, eller snett genom kortsidan på karmen och in i väggen? Är det bäst att skruva eller spika?
 
Det är mycket möjligt att den bara varit kilad från början. Vi spikar våra gamla dörrkarmar och fönsterkarmar när vi sätter i dem och då sätter vi 4 spik på vardera sida på långsidorna. Börjar med en spik ca 15 cm från ovanstycket och en ca 15 cm från tröskeln och sen två på jämnt avstånd däremellan. Använd kilar när du passar in dörren och sen tar man bort dem när man spikat klart. Du spikar rakt igenom karmen innifrån sett. Alltså inte i falsen där dörren sitter utan i den andra plana delen av karmen. Använd spik det fungerar utmärkt att justera dörren ändå. Om man spikar in den förlångt använder man en kofot att bräcka ut den lite och annars slår man in den ytterligare. Använd ett dorn sista biten så får du inga fula märken i karmen.
 
mina dörrar från 1900 sitter med plattjärnsbitar bakom fodren........försänkta i karm och timmer.
4 spikar per långsida låter i mina öron lite väl överdrivet.........
 
För att förtydliga lite... JA det är överdrivet med fyra spikar för hållfasthetens skull, vi sätter fyra för att man då har möjlighet att justera karmen på fler ställen på vardera långsida vilket kan vara ganska praktiskt om man har gamla karmar som kanske slagit sig eller så. Våra dörrar som sitter sen byggåret i huset (början på 1900) är spikade med tre i varje långsida. Sen är det såklart också en viss skillnad på om karmen är 190 cm hög eller 240 cm...
 
  • Gilla
Magnusgz och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.