Nu kan du köpa Olle Bergs bättre begagnade cylinderklippare och därmed få en drömstart på vägen till den perfekta gräsmattan. In i det längsta försöker jag undvika att gå in på hans sida men det går inte - i går hamnade jag där igen. Det är omöjligt att inte bli imponerad av den mannen! En del av hans råd ska jag försöka följa framöver. Det som är svårast att smälta är kanske att samla upp ALLT klipp, det ska ju ersättas med gödsel (ja, ni vet kanske vilket).

Kjell G
 
Kjell_G skrev:
Det är omöjligt att inte bli imponerad av den mannen! [...] Det som är svårast att smälta är kanske att samla upp ALLT klipp, det ska ju ersättas med gödsel (ja, ni vet kanske vilket).
Ja, frågan är ju vad det är värt arbets- och naturresursmässigt att få den perfekta gräsmattan?
Jag har själv ganska dåligt samvete när jag använder stroller kombi men jag vill ha bort jordrevan och brunörten såpass mycket att det går att handplocka och hålla efter det som är kvar.
På något sätt är det lite retligt att grönytorna på jobbet med omnejd klipps en gång var tredje vecka och får klara sig själva annars. Det blir rätt vackert det också, trots, eller kanske tack vare, "ogräset".
 
Precis, kommunens insatser på grönytor är ju begränsad och där växer det så det knakar, grönt o skönt även för fötterna? Nåja, nån Olle Berg har jag iaf inte för avsikt att bli :) det får nån annan ta över. Intressant att han även skaffat en Wiper, han förespråkar ju alltid cylinderklippning annars. Men Wipern kanske gör ett liknande jobb? Några i området har robotar och deras mattor SER väldigt fina ut, täta, gröna och välklippta. För att inte tala om hur tyst det är i området!

Kjell G
 
Satsa på en robotgräsklippare i stället. Inget arbete och SÅ fin gräsmatta, är inne på andra säsongen med min Automower och har en mycket tät matta helt utan mossa. Det enda jag gör är gödslar med billig NPK 3 gånger per år och lite Stroller Kombi som jag lägger några korn direkt på ogräset.

Och Olle Berg har ju gått över till robotgräsklippare ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.