Hej

Jag har beställt 17 nya SP-fönster till mitt villa bestående av 8 vrid- och 9 karmfasta fönster.

Min grundidé var att anlita en snickare till åtminstone grovmonteringen av de nya fönstren....samt givetvis demontering av de gamla fönstren.

Nu har jag problem med att hitta en snickare som har tid....och jag vill börja med detta ganska omgående.

Min fråga är....hur besvärligt är det att byta fönstren själv ?

Jag har lästa monteringsanvisningen på SP:s hemsida och det verkar inte speciellt besvärligt tycker jag. Har dock förstått att vridfönstren måste vara öppna under själva moterningen vilket säkert är lite struligt...och hur funkar det med de karmfasta ?

Tacksam för råd !

mvh
 
Har bytt fönster i ett par hus och tycker nog att det är ett gördetsjälvjobb om man inte har centralmonterade tummar. Det bör kanske inte vara det första projektet man ger sig på för det kan ju vara lite pyssligt (snarare än svårt) att få fönstren rakt i ett krokigt hus. Det som tar mest tid är ju annars inte att montera fönstret utan att återställa ut och invändigt, iaf om inte de nya fönstren har exakt samma mått.

Att du måste ha vridfönstret öppet ser jag inte som ett stort problem, du måste ändå fixera fönstret innan du drar fast det. Jag undrar om det inte är så att några infästningar görs i karmen invändigt och någon dold bakom fönstret, dvs, du kan avsluta med att öppna fönstret.

Karmfasta fönster är "bara" att fixera och dra dit....

Jag gillar Essves karmhylsor som ersätter traditionella karmskruv - med dessa är det också enklare att fixera fönstret, man slipper ofta böka med kilar etc.
 
Sp fönster har karmskruven i bakkant, det innebär att du kan skruva fast utan att öppna men det finns risk att chucken går i bågen om man är oförsiktig. Så öppna fönstret lite på glänt när du lyft i det.
Fasta fönster brukar vara tight med skruvdragaren ev får man använda en led till karmverktyget eller skruva för hand med ett spärrskaft och 10mm hylsa och karmverktyget.
 
OK...tack för de svaren så här långt. Jag har inte centralmonterade tummar som tur är :)...och brukar göra alla projekt i huset utom plattsättning i badrum själv...men jag befarar att detta kanske tar ganska lång tid...men samtidigt så tycker jag att det är kul att snicka och fixa :)

Jag läste i SP:s monteringsanvisning något om en "drevningslist" samt även mjukfog efter den vanliga drevningen...det är inget som jag känner till, men det kan de väl på byggvaruhuset där jag köpt fönstren ?!

Jag har 11x13 standardmått på samtliga fönster och huset är rakt och fint. Dock tänkte jag behålla den utvändiga fodringen då den är ganska nymålad och fräsch...min tanke är också att den får sitta kvar så att man ställer in den nya fönstret mot den befintliga yttre fodringen. Så har några grannar gjort när de gjort samma projekt. De har dock lejt snickare i "turn key" projekt vilket tyvärr syns på den invändiga smygen och fodringen som är alltför slarvigt gjord tycker jag....men jag är ganska känslig för sånt och de var nöjda trots allt :)
 
Väldigt bra beskrivning, den blir till att printa :)
Har själv precis beställt SP fönster och ska göra jobbet med pappsen. Har du inga bekanta alls som kan hjälpa dig så kan det ju vara lite trixit.
 
Sipo skrev:
Här finns en bild som visar hur man skall täta kring fönster.

[länk]
Eller så fogskummar man och skippar alla lister fogar och annat jox. Sök på forumet så är det skrivet spaltmeter om fogskummets för och nackdelar.
 
Sipo skrev:
Här finns en bild som visar hur man skall täta kring fönster.

[länk]
Jag har nog inte sett ett enda fönster på de 800 villor jag bytt fönster i som är monterade enligt den modellen. Några problem har jag heller inte sett.
 
verktygsgurun skrev:
Jag har nog inte sett ett enda fönster på de 800 villor jag bytt fönster i som är monterade enligt den modellen. Några problem har jag heller inte sett.
Men det är nog det nya sättet. Att man ska hindra ånga inifrån huset att ta sig ut den vägen (ungefär som ångspärrens funktion).

Har hört folk som har fogskummat så att karmarna bågnat.
 
Nej, det är inte ett nytt sätt. Så där har man pratat om att göra i över tio år.

Det är lätt att fogskumma så att karmarna bågnar. Inget att vara stolt över. Som tur är finns det rätt enkla medel att ta till för att slippa det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.