Ni som vet - hur nära en värmekälla får man ha ett eluttag? Snubblade över en bild på Hemnet och blev lite fundersam, det kanske är helt okej men jag tyckte det såg lite underligt ut...

3TLBHGCK09MNG5ID_3TV34VMG1K4803AC_____resize_s_800_0.JPG
 
Den kaminen stod nog inte där från början. Jag tror dock inte att det blir för varmt (~ 60 °C) för att det inte skulle fungera. Ni som har en liknande kamin man ju mäta temperaturen.
 
Det kan bli mycket varmare.80-90 Grader...
 
Det kan knappast vara nått problem, yttemperaturen på kaminen kan väl knappast bli så hög att det är nån fara med uttaget.
 
Dock tror jag den måste vara placerat minst 10cm från icke bränbart o 20 från bränbart material.
Vad är den fasta install? Bränbar eller ej?
 
Contura täljsten ska ha 10 cm till brännbart och 7 till ej brännbart tycks jag minnas
 
10 cm? Ja men om man sätter i en lampkontakt eller nåt där nere så hamnar den ju jättenära? Ovanligt korkat placerat eluttag tycker jag. :) Eller så får man ha en jäkla fart när man dammsuger så inte sladden börjar brinna! :D
Tack för att ni förklarade! Det var inget nytt hus så murstocken har ju varit där innan elen drogs, klart skumt val av placering.
 
Det måste ju finnas regler för hur varm kaminen får bli på utsidan för att man inte ska få brännskador. Max 60 C är väl ett rimligt antagande.
 
Haha. Jag lyckades få min kakkelugn upp till 110 grader! Invendigt blev all metall röd! Fick panik som attans. Det slutade med att jag fick öppna alla fönster och slänga ut all (laminat ) på bakplåt och ut! Det luktade apa! Tur inget fattade eld. Nu vet jag att inget skit ska eldas i en ugn. Bara rent trä och lite papper. Men man lär sig. :)

Jag lovar. Det är inga problem att få en kamin till några hundra grader på utsidan.

Moderna kontakter skall ej fatta eld. Ska vara självsläckande. Och inga lagar styr placeringen mot värmekällor. Utomhus, våtutrymmen ja. Men inte kaminer eller ugnar. Och det tycker jag är synd.

Å andra sidan , får man inte installera uttag själv. En elektriker skulle vägra placering som på bilden. Dock monteras uttag i närheten av ugnar så att en ev fläkt kan anslutas.
 
Och troligtvis är det betydligt viktigare att få folk att förstå att det är betydligt farligare att elda i en kamin så att den glöder än att ett uttag som sitter för nära ev smälter.
 
Ja, jag ser inga farligheter med det där. Det värsta som kan hända är nog att plasten på uttaget smälter en aning.

Sedan, som även någon annan nämnde, kaminen kan vara en efterkonstruktion.

//Patrik
 
Jag skulle rekommendera att man flyttar uttaget och strömbrytarna till insidan av dörröppningen. Plast i värme har en förmåga att spricka och gå sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.