Centrifugalkopplingen på 130 går in vid ett mycket lägre varv än på de vanliga 2-taktarna, så klingan kommer upp i varv snabbare. Det låter inte som att det snurrar på vid klingan eftersom man är van vid att en 2-taktstrimmer ska låta ettrigt och högt, medan 4-mixmotorn har ett dovare ljud och en annan effektkurva, precis som AndersS skriver.
 
Jag köper vad ni säger. Men uppvarvad är fortfarande 2-taktaren mycket kraftigare. Vad jag har märkt finns det inget som stoppar en max-uppvarvad FS 250.
 
Mycket kraftigare? Det skiljer 200W. Och den effekten levereras faktiskt vid ungefär samma varvtal så även vridmomentet i denna belastningspunkt är relativt likartad.

Min slutsats av det jag läst och hört om dessa maskiner, fs130, 240, 240 från Nonkan och andra åf'ar är att det är jäkligt liten skillnad på dessa i praktiken.
 
ja 15% år enligt mig mycket. men det är som sagt relativt.
 
Är fortfarande mycket nöjd med min FS 130. Mycket glad över att jag inte valde Jonsereden som jag vara nära att göra.
 
jaso skrev:
Är fortfarande mycket nöjd med min FS 130. Mycket glad över att jag inte valde Jonsereden som jag vara nära att göra.
Låter bra det. Har inte gett upp att få tag i en till helgen till rätt pris men lyckas inte det hämtar jag en på måndag istället då nya lokalbutiken åter har i lager.

En åf nämnde föresten att Stihl ger upp sitt 4mix koncept på sina ryggburna lövblåsar och istället förser dessa med motorer från något samarbete med Husquarna......Enligt uppgift har smörjningen inte fungerat tillräckligt bra på maskinerna som går på fullgas 8x5. Hoppas inte detta smittar av sig till röjsågarna, fast lite fördröjt.....kan bli en dyr läxa för oss kunder...
 
MathiasS skrev:
Låter bra det. Har inte gett upp att få tag i en till helgen till rätt pris men lyckas inte det hämtar jag en på måndag istället då nya lokalbutiken åter har i lager.

En åf nämnde föresten att Stihl ger upp sitt 4mix koncept på sina ryggburna lövblåsar och istället förser dessa med motorer från något samarbete med Husquarna......Enligt uppgift har smörjningen inte fungerat tillräckligt bra på maskinerna som går på fullgas 8x5. Hoppas inte detta smittar av sig till röjsågarna, fast lite fördröjt.....kan bli en dyr läxa för oss kunder...
Om det nu skulle vara ett problem med att köra motorerna 40h i veckan så känner iaf jag mig inte speciellt orolig, har annat för mig än att köra köra röjsåg hela dagarna;)
 
MathiasS skrev:
En åf nämnde föresten att Stihl ger upp sitt 4mix koncept på sina ryggburna lövblåsar och istället förser dessa med motorer från något samarbete med Husquarna......Enligt uppgift har smörjningen inte fungerat tillräckligt bra på maskinerna som går på fullgas 8x5. Hoppas inte detta smittar av sig till röjsågarna, fast lite fördröjt.....kan bli en dyr läxa för oss kunder...
Låter lite märkligt, vi har inte hört något om det än iaf. Totalt har vi haft 2 st haverier på mååånga ryggburna blåsar, vilket är under normal nivå med tanke på användningen, själva lövblåsningen på hösten är lugn, det är gruset på våren som är jobbigt då det är ett väldigt abrasivt damm som yr omkring.

Husqvarna och Stihl brukar inte samarbeta då de är varandras största konkurrenter på många marknader, främst Europa och Nordamerika.
 
Du får gärna höra dig för om detta - skulle vara intressant att veta mer. Jag har bara andrahandsuppgifter från någon jag inte känner, men det är en Stihl-åf.

Jag har iaf lyckats anskaffa en fs130 idag, återkommer med en rapport efter provkörning imorgon.

Nimajneb, jag håller med, det är inte många timmar per år man kör egentligen.....
 
Fick tag i en fs130 igår till rätt kurs och redan idag har den fått bekänna färg. Har röjt 2 km dike utan minsta problem. Stark och fin redan på låga varv, väntar förväntansfullt till inkörningen är klar då fulla effekten skall komma. Polarns stora jonsered drack 2 tankar på min 1 tank, och då gick jag säkert 500m mer på tillbakavägen. Fick byta mellan trimmerhuvud/slyklinga kanske 3 ggr och bytena tar aldrig mer än max 1 minut. Snacka om att jag är nöjd.
 
Nu har jag hunnit köra FS-130an några timmar. Efter allt prat i trådarna här kan det väl vara på sin plats med lite återkoppling kring hur det fungerade.

Förutsättningarna här är en större grön tomt utan skog med en hel del vass och grön vegetation som ska underhållas. Behovet av att röja vedartad vegetation är således blygsam. Under helgen har jag kört upp cirka 2,5 liter soppa vilket betyder ett gäng timmar bakom styret.

Återförsäljare
Då min gamla trädgårdsmaskinleverantör (Skärholmens Bil&Traktor) uppenbarligen inte längre var intresserad av att jobba med privatkunder och tänkte helt fel när jag fick ett pris på prylarna jag ville ha var det dags för en liten turne för att hitta en ny favoritbutik. I Stockholm finns det ju en hel del att välja på och de flera av dessa är riktigt duktiga.

Helen på Proffs & Fritidsmaskiner (pofm.se) i Täby gjorde allt rätt. En FS-130 fanns i lager och kunde säljas till rätt pris (3 av 4 tillfrågade gav rabatt på kampanjpriset nästan utan att jag bad om det). Och nästan ännu viktigare - örnkoll på maskiner och tillbehör! Briljant bemötande och superduktig! En sk
subject matter expert som vi säger i min egen branch... Eftersom butiken ligger på väg till landstället spelar det ingen roll att det är fel sida om stan.

Maskinen
FS-130an är grym och jag är till 110% nöjd med valet. Den mer än tillräckligt stark för uppgiften men väger ändå fjäderlätt. Kombinationen av bärsele och lätt maskin gör att man inte känner sig trött alls ens efter timmars röjande. Vibrerar gör den inte heller, stor skillnad mot den enklare Husquarnan jag hade tidigare. Ska jag gnälla på något är det möjligen att cykelstyret gärna rör sig lite trots att man dragit åt hårt samt att den är lite grinig att starta kall. Vi får väl se hur det artar sig när den är lite mer inkörd. Just nu skulle jag också vilja att det stora stänkskyddet (klingskydd) skulle sträcka sig lite längre åt vänster men jag inser också att det är en vanesak att stå rätt i förhållande till hur/var man röjer. 4taktsmotorn verkar fungera klockrent, skönt att slippa tvåtaktsknattret.

Jag valde att köra på miljöbensin, dels luktar det bättre, dels anses membran i förgasaren åldras långsammare än med vanlig soppa (som torkar ur membranet).


Tråd/Trimmerhuvud
Jag började med att röja med medföljande trimmertråd. Den funkade väl ungefär som man kan förvänta sig men gick åt rätt snabbt. Köpt på rekommendation från Helen på Pofm matade jag då på tråd från Oregon, "Nylium", 3mm. Mycket stor skillnad mot originaltråden. Höll mycket bättre, avverkade hårdare växter (och tunn ved) bättre. Frammatning av tråd fungerade lika bra som med den klenare originaltråden. Med denna tråd gick jag också bärsärk i 3m hög vass som även hade högt blött gräs i botten. Då fick maskinen jobba ordentligt men även detta gick lysande bra.

Polycut 20-3
EFter att ha kört halva vassområdet bytte jag till Polycuthuvudet istället. Detta skär bättre än tråden så maskinen belastas mindre men svepytan är mindre och kapad vegetation trasas inte sönder på samma sätt som med tråden. Körde även utmed staket med detta och tycker väl att plastflärparna fungerar ungefär som det är tänkt och verkar hålla rätt bra. Ibland är det tacksamt att "platta till" växter genom att röja uppifrån och ner istället, detta funkar mycket bättre med tråd än med Polycut av någon anledning. Sammanfattningsvis tycker jag väl inte att Polycut är någon riktig kioskvältare men gillar man inte att trassla med tråd kan det förstås vara ett alternativ. Polycut kostar bara några hundringar så det kan var väl värt att prova. Det är ju också väldigt lätt att byta mellan tråd och polycuthuvud (verktygslöst) så man kan ju göra sig besväret att byta när det passar. Avslutningsvis, jag upplevde att maskine bluddrade lite när jag körde polycut, ungefär som när man kör med för kort tråd. Kan inte avgöra om det går fett eller om det är varvstoppet. Säkert ingen fara för motorn men det låter tråkigt.....

Medföljande metallklingor har jag inte hunnit testa.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att man ska ha rätt grov vegetation för att det ska vara rimligt att skaffa en större maskin en en 130a..... Klar köprekommendation även på denna Stihliga produkt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har köpt några saker, bla. röjsågen hos pofm i Täby. Vi tycker också att de har varit bra och kunniga.

Men nu i vintras(när vi jagade snöslunga) blev vi tipsade om Håkma, också i Täby men bakom Arninge, www.hakma.se.

De har nog banne mig det allra mesta vad gäller utomhusmaskiner. Dessutom verkar alla ha jobbat där i åratal och verkar också kunna allt. De har även service och verkstad. Så om Håkma ligger på vägen till landet så titta gärna in hos dem.

Jämförelsevis så är Håkma större och några snäpp bättre än pofm tycker vi. Men vi fortsätter att handla av båda och är glada att vi har två bra ställen i närheten.
 
Hakma var ett alternativ som valdes bort för att dom låg lite längre vid sidan av, fast egentligen inte speciellt långt eftersom vi svänger av mot Waxholm i Arninge.... Dom hade väl otur denna gång helt enkelt...:)
 
MathiasS,

Exemplarisk återkoppling!

(Detta borde fler ta efter, inte minst jag själv.)
 
Vad kan man ge för en begagnad FS 250 i gott skick? Både klinga, trimmer o sele är med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.