Vi har en Brio Go. Tycker det gick utmärkt med svängbara hjul iaf i den Blekingska snön senaste vintern.
Eftersom vi hade fel på ett av hjulen en tid så det låste sig i fast läge, så fick man prova på lite med fasta hjul.. fy :)
Det är en dröm att kryssa med med svängbart fram. För oss ganska korta har det lite speciella handtaget fungerat bra. Otroligt skönt att man kan fästa bilstolen direkt på chassiet. Så här i efterhand kan man väl säga att det borde alla ha.
 
Crebel skrev:
På någon vänta-barn-sida rekommenderas innermåtten 80x5 cm. Liggdelen används tydligen till ca 6 månader (6-8 säger vissa, jag minns inte hur det var med mina äldsta).
Då var jag (som nu är minst i hushållet och inte så mycket längre än medel) och äldste sonen (som är längst) båda nästan 75 cm långa. (Hans far som nu är 198 cm lång var däremot räkliten som baby, så det verkar inte finnas någon helt enkel korrelation mellan baby- och vuxenlängd, Timmelstad).
Han kanske föddes för tidigt? :D

Skämt åsido, det är först nu i 2-3 års åldern som det har börjat märkas att mina ungar är längre än sina jämnåriga och även några månader äldre kompisar (några månader gör ju fortfarande en hel del när de är små). Sen accelererar det här bara mer och mer med åldern.. Så länge barnkläder säljs i storlekar efter ålder har jag konsekvent fått köpa något eller några "år" äldre klädstorlekar.. (Jag antar att han far som är 198 nu inte var liten som en räka särskilt länge? :cool: )

Det jag egentligen tänkte påpeka var mest att jag inte har sett någon 6-månaders som det inte är något knepigt med som frivilligt ligger kvar i en liggdel. De sover dessutom lika bra i en nedfälld sittdel, även om den inte går att fälla så det blir helt plant. Lägg gärna en fäll eller nåt annat mjukt under, funkar året runt och är faktiskt mycket bättre på sommaren än den osköna svettframkallande nylonaktiga klädseln som det annars är. Dessutom blir det mysigare för ungen!
 
timmelstad skrev:
Han kanske föddes för tidigt? :D

Skämt åsido, det är först nu i 2-3 års åldern som det har börjat märkas att mina ungar är längre än sina jämnåriga och även några månader äldre kompisar (några månader gör ju fortfarande en hel del när de är små). Sen accelererar det här bara mer och mer med åldern.. Så länge barnkläder säljs i storlekar efter ålder har jag konsekvent fått köpa något eller några "år" äldre klädstorlekar.. (Jag antar att han far som är 198 nu inte var liten som en räka särskilt länge? :cool: )

Det jag egentligen tänkte påpeka var mest att jag inte har sett någon 6-månaders som det inte är något knepigt med som frivilligt ligger kvar i en liggdel. De sover dessutom lika bra i en nedfälld sittdel, även om den inte går att fälla så det blir helt plant. Lägg gärna en fäll eller nåt annat mjukt under, funkar året runt och är faktiskt mycket bättre på sommaren än den osköna svettframkallande nylonaktiga klädseln som det annars är. Dessutom blir det mysigare för ungen!
Sönerna föddes och har förblivit långa för sin ålder, jag saktade gudskelov in! Och jag tror säkert att du har rätt i att deras far inte vaknade på sin trettonårsdag och hade hoppat uppåt 7 längdkurvor :)...

Det var i alla fall på håret att den äldste växte ur den äldre, längre vagnen vi hade så jag satsar nog på en längre vagn ändå. (Bedömningen gjordes alltså av lämpligheten i längre sittperioder baserat på hur stabil han var, inte på ålder. Sugenhet på att sitta upp kortare stunder löstes i liggvagnen, fanns någon sorts uppfällbar platta för det). Han gick vid 9 månader så så knepigt sen kan han väl inte ha varit med sittandet? Och det finns andra på nätet som klagar på samma sak, så det kan inte vara helt unikt heller.

Whatever, jag tänker i alla fall skaffa en längre modell :)!
 
Frun har testat det mesta i vagnväg och just nu har vi "bara" följande kvar:

Bugaboo Camelion
Phil n Teds Explorer
Phil n Teds Classic twin
Bugaboo Bee+
Croozer kid 4-2

och sista inköpet är en Bugaboo Donkey.

Vi har haft: Phil n Teds Vibe med Peanut, Bugaboo Bee och Graco Mirage.

Camelionen är snart 3år och den var det första vi köpte. Har vinterhjul och den har funkat bra i både snö i Norrland och på sandstränder i Thailand. Hon har provkört kompisars "stridsvagnar" (Även kallade ex Emmaljunga, Brio och Kronan) och det enda som hänt är att fler av hennes kompisar har sålt sina vagnar och köpt 3-hjuliga eller sådana som har svängbara hjul. Sista som skall byta vagn är systern som insåg att Teutonian var kass efter hon fått låna Explorern någon vecka.

Donkeyn är verkligen något att överväga om man har två barn tätt efter. Smartare vagn finns nog inte!

Hade vi inte köpt Camelionen när vi fick första barnet så hade jag propsat på en Neo Carbon. Chassie i Alu och kolfiber, behöver man säga mer? ;)

Till Camelion finns det adapters till de vanligaste babyskydden, dock inte till Brio Primo. Jag köpte en adapter till Akta Graco och moddade lite så funkade det med Primon. Som någon skrev så är det mycket användbart och det var många gånger vi vart iväg någon timme utan att dottern vaknat då vi flyttade henne mellan bil och vagn utan att hon vaknade pga adaptern.
 
Glömde: Classic Twinen är till salu då den är ersatt med Donkeyn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.