Ni som byggt med trivselhus har era plattsättare eller ni själva tagit bort plasten i ytterväggarna i våtutrymmena dvs den mellan isolering och gipsskivan ? Enligt BKR så måste denna plast bort men trivselhus hävdar att den skall sitta där!
Hur har ni gjort och har era plattsättare sagt något ?
 
Plasten ska alltid sitta på varma sidan (om isoleringen) i en yttervägg, annars går fukten in i isoleringen.
 
Så här står det enl BKR:

Om en ytterväggskonstruktion innehåller, eller kommer att innehålla en ångspärr i
form av plastfolie krävs att den godkända tätskiktskonstruktionen som ska användas
uppnår ett ånggenomgångsmotstånd på minst 1000 000 s/m (137 GPa[ch8727]s[ch8727]m2/kg). Detta
krav ska uppfyllas för att plastfolien ska kunna lämnas kvar. Om kravet inte uppnås
ska plastfolien avlägsnas.
Då det idag inte finns något krav på att tillverkare av godkända tätskiktskonstruktioner
ska uppge sin konstruktions aktuella ånggenomgångsmotstånd, bör tillverkaren
kontaktas för uppgift.
Om husleverantör eller beställare motsätter sig att plastfolien avlägsnas för att
tätskiktet inte uppfyller kravet bör en ordentlig fuktdimensionering av
ytterväggskonstruktionen göras av konstruktör eller fukttekniker för att undvika
framtida problem.

-----------------

Lite dubbla budskap alltså.....det blir ju lite kaka på kaka med både tätningskikt och ångspärr.....jag har dock inte hört om många hus som tagit bort plasten i ytterväggar.
Om man har tätt mot gipsen så torde ju fukten gå inåt i huset och inte tvärtom....?!
 
Jag har ställt frågan tll tekniska chefen på trivselhus får se vad han kommer upp med

enl min plattsättare så om man har plasten kvar så stänger man in ev fukt i gips skivan som sakta bryts ner dvs rutnar på ren svaenska. i det här fallet smulas sönder
 
Interessant diskussion!

Uppdatera oss gärna när du har fått svar från TH.

/Jan
 
Men utanför gipsen så är det ju tätt?! Annars har de slarvat med fuktspärren.....
Alltså....isolering/reglar-ångspärr-ev OSB-gips-fuktspärr-kakel.....

Man kan förvisso tycka att ångspärren i badrum är onödig eftersom man har fuktspärr.....den gröna gummiliknande massan.

Jag skall höra med min kakelkille som är certifierad så får vi se vad han säger....

Vore bra att reda ut denna lilla fråga som är ack så intressant....men ligger under fel avdelning på forumet!
 
Intressant frågeställning, vi har plasten kvar i vårt TH.
 
OK....nu har man fått lite mer svar....

TH måste enligt byggregler lämna kvar plasten i väggarna eftersom annars så uppfyller inte väggen byggkraven. MEN eftersom de vet att det är ett våttutrymme så borde de ta bort den, men de vill ha ryggen fri och lämnar kvar den.

Ren krasst skulle man ju kunna ångra sig och göra badrummet till ett vanligt rum.....vad händer då?

Alltså måste plattsättaren göra en totalt tät konstruktion eftersom normal fuktspärr släpper igenom liiiiite vatten.

Sålunda om plattsättaren gör 2 lager fuktspärr och 2 lager tätning så kan plasten sitta kvar.....annars måste den bort då det kommer komma in pyttelite vatten mellan fuktspärren och ångspärr. På lång sikt så skapar det problem.

Rätt hanterat av plattsättaren = inga problem!

(Jag talade med en certifierad plattsättare medlem i BKR -  problemet finns hos ALLA husleverantörer och novisa plattsättare gör ofta fel = trubbel)

 
Jag har ringt över allt TH i korsberga och SP och nu sist Garbo försäkringar

Först var SP inne på att plasten skulle sitta kvar men när jag pressade honom genom att säga att om han stänger in Gipsen så vad gör hon om det bildas kondens från värmegolvet och betongplattan då blev han mera tveksam och de hade han inte riktigt tänkt på.
Om man tar bort plasten så måste man se till att tätskiktet är sammansat med byggfolien så att det inte kan komma in fukt där osv...
Men de slutade med att han tyckte jag skulle ha plasten kvar och låta plattsättaren skriva en anmärkning

TH Om plattsättaren tar bort plasten så står inte trivselhus för väggkonstruktionen.

Men ytterligare en intressant sak är att TH tycker man skall använda ett tätskikt som har ett ånggenomgångsmsotstånd på 1000000 s/m och ett sådant skydd finns knappt

Det finns med det är så giftigt och miljöfarligt så ingen vill arbeta med det. alt är att använda plast matta vem som nu vill ha det i dagens läge.

För ingen kan svara på vad som är rätt eller fel !

Garbo Försäkringar sa att det bästa jag kunde göra var att plasten sitter kvar på ytterväggarna och plattsättaren skriver en anmärkning om detta i sitt protokoll/intyg !
 
OK.....nu har vi nog rett ut detta.....gör tätt som bara den, le och var glad, låt plasten sitta.

Min fråga till Bimbosorken är dock vad är De Luxe Special? ::)
 
De luxe var ett erbjudande som innehåller 2,60 i takhöjd rostfria vitvaror 2 stavig ek parket öppen ek trappa och fönsterbänkar osv...

Sedan modifierade vi huset ganska frislt med att sänka golvet i vardagsrummet till 2,8 i takhöjd och och en tak kupa med balkong över entren och öndrat planlösningen helt och lagt till lite andra fönster osv....

Jag har bygg bilder om du är intresserad
 
Yes please - det er alltid kul att se hur andra byggar ;)

Om du vill maila bilderna, så kan du maila till byggahus06 (snabela) lindhardsen.org - Du förstår nog hur det skall sättas ihop?

Annars kan man jo alltid lägga ut dom på nätet :cool:

/Jan
 
Precis....eller också låter du Janne eller mig ta hand om den biten.....vi kan göra en speciell hemsida....only for you...velly special plice! ;)
 
Absolut!

Om det är intressant, så kan jag lägga upp dom i ett eget album på min website - så kan alla ta del av dom;)

Calle, du kan jo icke bara bytta namn - är du rädd att bli igenkänt? :cool:
 
OK då.....har startat ett litet maffiakrig med Immobil.....han är ju Gudfader numera....det är inflation i forumtitlarna....har bytt tillbaka till Calle Anka men ändrat bilden i alla fall! ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.