Hej,
Før 10 år sedan køpte jag ett litet hus från børjan av 1900 talet. Knappt ett år efter uppdagades en del fukt o møgel i golvet på bottenvåning. Hela nedrevåning i stort sætt revs ner o betongsulla lades ner med golvværme o allt detta førenligt med alla konstens regler.
Nu ær det dags før at sælja huset. Vid besiktningen før 10 år sedan gjorde man inspektionshåll till vinden (två sådana på cirka 6-7cm) o visade då bara "att vid dessa stællen luftspalt var anornad mellan isolering o insida yttertak". Två fønster visade mjukhet i karm o bågtræet som tyder på begynnande røtangrep.
Detta med fønster blev aldrig åtgærdat. Efter att læst mycke om hus i dålig skick ær jag lite orolig øver hur det kommer att gå med førsæljning. Jag ær inte orolig øver nedrevåning efterssom dær ær allt utbytt før 10 år sedan men undrar lite hur det ær med taket, vinden o de två fønstern o mina frågor ær:
1) kan det nu efter 10 år vara mycket værre

2) funderade att gøra en besiktning via Svenska fastighetsmæklade...så kallad varudeklarerad besiktning men læste nu mycket om att Anticimex inte ær så pålitligt (det ær de som gør besiktning før Svenska fastighetsfirman) . Ær det klokt att som sæljare gøra en besiktning innan man sæljer o hur avanserad besiktningen i så fall ska vara?

3) har jag plikt att informera mæklare o køpare om den besiktning som utfærdes før 10 år sedan...alltså innan nedre våning gjordes vid?

Tar tacksam emot era kloka svar!
 
1/ ja
2/ja, en varudeklaration så du vet vad du säljer och kan stå säkrare vid ditt pris. En sån besiktning är bra för dej som säljare. Alla anmärkningar som redan finns i en besiktningsprotokoll blir svårare att pruta på. Dyker det upp för många oväntade fel när köparen besiktigar själv så blir det oftast diskusion om prisjustering till din nackdel. Jag tycker det är bekvämt för köparen att redan ha en lista med kända skavanker ( varudeklaration) bifogad till prislappen :).
3/nej, det tycker jag inte att en 10 år gammal besiktning är viktig idag, se pkt. 2.
 
Tack för dina svar! Tror själv att det är bra med varudeklaration men är orolig vad de kommer att hitta ang tak...utvändigt ser allting frächt o fint. Men, du har helt rätt förre eller senare måste man besiktiga! Tack för hjälpen o om du har flera kloka råd o tips är jag bara tacksam!
 
Fler kloka råd har jag inte :). Själv har jag såld hus bara en gång :).
Många andra råder att vid visning ska man ta bort alla personliga prylar och lämna bara det som dekorerar utan att belasta.
Är det för många möbler i huset så kan man flytta ut det som är överflödigt så huset känns större.
Det ska ligga en överkast på sängen så besökare inte tror att du sovit i den i natt :).
I hallen ska det inte vara helt tomt som om ingen bor där men inte överbelastat heller - typ ett par fina skor och en snygg hatt :). Gummistövlar kan stå på utetrappan.

Samla alla instruktioner för vitvaror och andra teknikerier i en pärm så det ser som om det är ordning på saker och ting i huser ... i verkligheten kan man gott vara mer boheme :).

Vid varudeklarationsbesiktning - om du har bilder från renoveringar så är det också bra att ha i beredskap ifall man får några frågor - alltid lättare än vissa än att berätta.
I övrigt svarar man bara på frågor och enligt det man vet och inte vad man tror för det kan missuppfattas som ett faktum. Du får faktisk lov att inte veta alla detaljer trots att du bor i huset :). Det du säkert vet ska framkomma klart och tydligt - både plus och minus.

Lova inte att du fixar något när huset är såld. Det kan vara små, enkla saker att fixa men när du är på vägg ur huset så är det inte så intressant längre att reparera något åt andra och man blir bara på dålig humör att man har tagit på sej dom små uppgifter. Fixa hellre innan om det saknas en list i hörnan.

Du kommer att behöva alla räkningar på renoveringar och förbättringar ni gjort i huset. När man säljer med vinst så får man dra av kostnader från vinstsumman innan vinstskatten beräknas. Skatteverket behöver inte räkningar/fakturor när du ansöker om skatteavdrag men kan kräva att du bevisar dina utlägg så glöm inte att packa de säkert när du så småningom flyttar. Om du tappat någon räkning så är det inte en kartastrof bara du skriver i deklaration att den är tappat.
Det var nog allt jag kom på .....
Lycka till med försäljningen!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.