Hej,
har sett att många husletare fått bra respons på besiktningsprotokoll här på forumet.
Jag och min sambo letar hus för fullt nu, men vi har både begränsad budget och begränsade huskunskaper.. Vi är alltså beredda på att huset vi köper inte ska vara i toppskick överallt, men ändå inflyttningsklart och trivsamt.
Vi har därför fallit för ett hus byggt -39 som genomgått mycket renoveringar, det är dränerat och har bergvärme installerat. Stammar, el och takpannor är nyligen bytt. Dom flesta hus i prisklassen vi kollar på har något "fel" och det är vi beredda på att fixa själva. Men vi vill gärna slippa sätta igång med renoveringen på stört, utan spara ett par år och sedan sätta igång.

Några punkter i besiktningsprotokollet oroar mig dock.. Läs gärna och se vad ni tror om huset! Kopierar över allt där besikningsmannen haft något att tillägga, övrigt är utan anmärkning. Vilka brister är mest allvarliga och akuta att åtgärda?

Sockel
Mindre sprickor finns.
Dörrar
Källardörren är i behov av underhåll,
Vind
Vid kontroll av konstruktionen på vinden uppmättes fuktvärden under kritisk fuktnivå
för mikrobiell tillväxt, dock noterades mikrobiell påväxt.
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75 % vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17 %.
Fuktkvoten i underlagstak/takbjälkar uppmättes till 8,2 %. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket indikerar att vinden tillförs fukt inifrån bostaden. För att komma tillrätta med detta måste fukttillförseln inifrån bostaden minskas. Detta kan göras genom att ventilationen i bostaden förbättras samt att eventuella otätheter i vindsbjälklaget
(tak/väggvinklar, taklucka mm.) tätas. Observera att någon besiktning av
bostadens ventilationssystem inte har ingått i uppdraget.
Vinden är besiktigad fram till murstocken då övriga vinden ej är framkomlig.
Garage /Förråd
Viss elinstallation finns kvar
Stuprör är ej anslutet till markledning. Stuprör som ej är anslutet till markledning kan medföra en ökad fuktbelastning på grundmur/sockel med fuktrelaterade skador som möjlig följd.
Entréplan / Kök
Fuktskydd under vitvaror finns inte. När fuktskydd inte finns under diskmaskin/kyl/frys är detta en risk ur vattenskadesynpunkt. Risk finns att vatten på grund av smygläckage från rörledningar ej upptäcks och tränger in i bakomvarande/underliggande konstruktioner med fuktrelaterade skador som möjlig följd.
Fuktindikering utan anmärkning.
Vid fuktindikering som utfördes i utrymmet noterades inga förhöjda fuktindikationer.
Övre plan / Trappa
Mindre fuktfläck förekommer på vägg mot badrummet. Bedöms ej ha lett till några bakomliggande skador.
Övre plan / Dusch/Wc
Väggbeklädnad otät i rörgenomföringar vid toaletten. De otäta rörgenomföringarna i
väggbeklädnaden medför att vatten kan tränga ner i bakomliggande konstruktioner
med fuktskador som följd. Detta kan i sin tur leda till mikrobiella skador.
Fuktindikering utan anmärkning. Vid fuktindikering som utfördes i utrymmet noterades inga förhöjda fuktindikationer.
Övre plan / Klädkammare 2
Fuktfläckar finns i tak.
För att konstatera orsaken till och omfattningen av de fuktfläckar som noterades i taket rekommenderas att en fördjupad undersökning utförs.
Källarplan / Allmänt
Färgsläpp och putssläpp finns.

Tack på förhand! Anneli
 
Huset verkar ha dom viktigaste saker redan fixade och det är mycket bra. Klokt att välja ett gammalt hus med god teknikstatus.
Jag skulle anlita en egen besiktningsman och kolla taket mycket närmare!
Fuktfläckar ( torra?) i trappan samt i klädkammare övre plan, - kan vara en läcka i taket på den delen som gick inte att undersöka i första omgången. Kan vara gamla spår från före takreparationer men man vet aldrig. Trots att det sägs att taket är nytt så kan det ju vara fel ändå. Undersök detta någa för det är viktigt att taket ät tätt och i bra skick. Allt annat kan ni vänta med att renovera men inte med ett läckande tak! Att kolla golv i köket är också en punkt jag skulle se på för att inte behöva byta golvet på en gång. kanske går att dra ut vitvaror och undersöka utan att förstöra?
Kolla också hur gammal är bergvärmeanläggning och om ni kan räkna med att det kommer att fungera några år till.
Om taket är tätt och elen, värmen, vatten och avlopp fungerar så kan man ju bo lugnt i några år :).
Finns det en skorsten i huset som ni tänker använda så ring och kolla hos sotaren om det inte finns eldningsförbud på den.
Fråga också hur dräneringen gjordes så ni vet vad som blev gjort. Mao kolla dubbelt vad som är sagt och skrivet ang huset om det är möjligt. Till och med tomtgräns kan vara fel angiven :).
Det verkar som att ni har fortfarande tid att undersöka vad ni köper.
Lycka till med köpet!
gaia
 
Nej, det är väl taket som man behöver kolla noggrannare annars verkar det vara i gott skick med tanke på åldern. Jag skulle kolla om man bara böt takpannorna? det kan verka så på det Du skriver i början. Personligen föredrar jag att man tar bort den gamla underlagspappen och byter ev dåligt virke, sen ny papp och läkt innan pannorna.
Har man gjort det så och det är korrekt utfört är sannolikt de skador som nämns gamla och inte nåt man behöver bekymra sej om.

Källaren verkar överraskande bra, inga anmärkningar alls att tala om i en källare från -39.

Besiktningsmannen har ju mätt fukt i köket enl protokollet och inte hittat nåt så det är väl bara att lägga dit några plastskydd under vitvarorna när Ni flyttat in, en billig försäkring.

Ventilation är väl förmodligen självdrag som från början bygger på en värmekälla typ panna i källaren, eldas det inte i pannan blir ventilationen sämre och självdrag är inte nån speciellt imponerande konstruktion från början. Speciellt inte om huset dessutom fått tätningslister i fönster och liknande åtgärder som ytterligare försämrar.
Men med till-luftventiler på rätt ställen och fläktar i våtrum och kök brukar det bli tillräckligt bra men takluckans tätning bör man nog se över ändå.

Jag håller med gaia om resten (fast vi brukar väl bara vara oense om det ska va golvvärme i källaren eller inte ;):D) så lycka till med köpet!

Jan-Å
 
Jan-Å skrev:
Jag håller med gaia om resten (fast vi brukar väl bara vara oense om det ska va golvvärme i källaren eller inte ;):D) så lycka till med köpet!
Jan-Å
Hej Jan-Å!
... hamnar vi i ett hus utan källare någon gång så blir vi 100% eniga :)
gaia
 
gaia skrev:
Hej Jan-Å!
... hamnar vi i ett hus utan källare någon gång så blir vi 100% eniga :)
gaia
Blir förvånad om det händer, Ni verkar (precis som vi :p) "hamna" i gamla begagnade hus med källare hela tiden :D
Men vi får hålla koll på varann här på BH utifall nåt sånt händer ;)
 
Jag reagerar på det som skrivs i första inlägget att takpannor är bytta. Det viktiga är att underlagspappen skall vara bytt, ofta lämnar man den gamla pappen och lägger ny, vilket inte är ngt. större problem, men om man har lagt nya pannor utan att lägga ny papp så är det helt bortkastat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.