Jag har precis köpt ett torp och rivit skiten. Jag kanske kommer sätta dit en ny stuga kanske nästa år. Skall man anmäla detta till nån? Jag tänker på fastighetsskatt osv eller skall jag bara ställa dit den nya stugan? Vad förlorar/vinner jag ekonomiskt? stugan var på 50 m2
 
Ligger det avsides så hade jag bara byggt ett nytt hus det kostar bara en massa pengar att gå andra vägen.
 
Det ligger helt klart ute på landet.
 
Du hade kunnat renovera ditt torp på egen hand utan att blanda in myndigheterna.

Som det är nu och om du har rymligt samvete kan du bygga en stuga på samma plats i samma storlek och säga att du renoverat den gamla... vilket skulle varit ok att.

Vill du vara helt laglig får du söka rivningslov i efterhand (straffavgift?)
och sedan bygglov för den nya stugan.

Är du på landet utan nyfikna grannar och ett ännu rymligare samvete kan du ju bygga ett svartbygge och hoppas på det bästa.

/ATW
 
Intressant fråga, var går gränsen mellan rivning/nybyggnad och renovering?

Vi har ett stort förråd på tomten ca 15-20 kvm. (nu snackar vi inte inne i skogen utan i stan), detta är ett gammalt garage men vi har inte längre någon infart dit. Byggnaden är inritad på karta så det är ingen gammal friggebod, det kan mycket väl vara ett gammalt svartbygge från tidigare ägare då jag inte sett några papper på det, men är det antagligen preskiberat idag, det är minst 40 år gammalt. Detta skall fixas till och jag vet fortfarande inte var jag skall lägga min ambitionsnivå

1. Enklast för mig hade kanske varit att rivit rubbet och stoppat dit en lika stor bod på samma plats i samma färg, krävs det rivningslov och bygglov för detta?

2. Alternativt är ju att jag byter det jag tycker är kass, dvs nya dörr, och kanske samtidigt byter plats på den. Nya fönster, ändrar taket lite, nya fasadpanel, isolerar upp invändigt, etc. tills jag en vacker dag har renoverat bort allt gammalt. För mig är detta också ett tänkbart alternativ att pyssla med under en längre period.

Om man sen utökar sitt samvete lite vad hindrar en från att hävda att man genomfört alternativ 2 när någon påstår att jag gjort nummer 1. Nu räknar vi bort faktorer såsom nosiga grannar som fotodokumenterar mitt arbete etc. Rent praktiskt kommer ju slutresultatet vara detsamma
 
Bygg nytt och säg inget till någon.
Hävda renovering och hoppas ingen kommer på dig men det räcker med en enda sur granne som har varit framme och fotat för du ska få problem.
 
MMR skrev:
...

2. Alternativt är ju att jag byter det jag tycker är kass, dvs nya dörr, och kanske samtidigt byter plats på den. Nya fönster, ändrar taket lite, nya fasadpanel, isolerar upp invändigt, etc. tills jag en vacker dag har renoverat bort allt gammalt. För mig är detta också ett tänkbart alternativ att pyssla med under en längre period.

Om man sen utökar sitt samvete lite vad hindrar en från att hävda att man genomfört alternativ 2 när någon påstår att jag gjort nummer 1. Nu räknar vi bort faktorer såsom nosiga grannar som fotodokumenterar mitt arbete etc. Rent praktiskt kommer ju slutresultatet vara detsamma
Det skulle nog fungera om det ser sannolikt ut... Inte om ett 250 kvm tvåvåningshus dyker upp där det stått en stuga på 25 kvm.

/ATW
 
MMR skrev:
Intressant fråga, var går gränsen mellan rivning/nybyggnad och renovering?
I en annan tråd så hävdades det att man måste behålla 80% av stommen. Det kan säkert varierar från kommun till kommun, för att inte tala om problemet med att sätta en procentsats på den andel man rivit...
 
Och räknar man stommen som den bärande konstruktionen då? så då kan man teoretiskt riva all inre och yttre vägg- och takbeklädnad, alla invändiga snickerier, fönster och dörrar samt kanske räkna ut att takstolarna står för ca 20 av stommen så då kan man byta dessa också? (fast då kanske man kommer in på att man måste ha bygglov om man gör förändring i bärande delar, för så är det väl)?
 
bevara 80% av stommen --- man kan renovera 20% åt gången , några gånger :)
 
Perfekt med lite synpunkter. Vi får se hur allt blir. Tack gänget!
 
bolets skrev:
Vad förlorar/vinner jag ekonomiskt?
Med tanke på att du varken haft rivningslov eller bygglov så kan du åka på ansenliga vitesbelopp om någon nitisk kommunaltjänsteman kommer på dig.
....eller så får du hålla tummarna i 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.