Vi går också i samma tankar inför husbygget angående att åka till Polen/Tyskland på en shoppingtur för att handla ex. kakel/klinker och annat som det är stooora prisskillnader på.

Hur mycket kan man räkna med att varje kvm. kakel/klinker väger?

Är även trägolv/parkett betydligt billigare i dessa länder?

Jag försökte titta på ett par Tyska websidor om priser på kakel/klinker, men jag har ju ingen aning om vad kakel och klinker heter på Tyska....kan någon översätta? ???

Broavgifter (Öresundsbron) och färjeavgifter (Till Polen), är det samma för lätt lastbil som för personbil? (Oavsett vikt?)
 
Jesca_j skrev:
Hur mycket kan man räkna med att varje kvm. kakel/klinker väger?

Jag försökte titta på ett par Tyska websidor om priser på kakel/klinker, men jag har ju ingen aning om vad kakel och klinker heter på Tyska....kan någon översätta?  ???
Kakel väger ~15 Kg/kvm, klinker: 16-20 Kg/kvm. Det innebär att du får inte in så många kvm i en personbil, speciellt inte om du ska tanka hem sprit, vin och öl samtidigt. ;)

Ordlista:
Kakel = Fliesen
Väggkakel = Wandfliesen / Steingutwandfliesen
Klinker = Bodenfliesen / Glasierte Feinsteinzeugbodenfliesen (Puh!!) ;D
Bårder = Bordüre

Betr. transporten, kolla med några olika transportföretag vad de tar för frakten. ;)

8) Importerar själv kakel från Tyskland. ;)
 
Immobil skrev:
8) Importerar själv kakel från Tyskland. ;)
Bara för ditt eget behov eller även för andras räkning?
 
Jesca_j skrev:
Bara för ditt eget behov eller även för andras räkning?
Även för andras räkning. ;)
 
Även vitvaror eller Immobil ? :)
 
M@ZE skrev:
Även vitvaror eller Immobil ?  :)
Vitvaror skulle jag nog bara fixa till eget bruk i så fall. Jag tror inte de svenska generalagenterna skulle uppskatta denna sidoimport. :-/
 
Immobil skrev:
Vitvaror skulle jag nog bara fixa till eget bruk i så fall. Jag tror inte de svenska generalagenterna skulle uppskatta denna sidoimport. :-/
Men kakelfirmorna uppskattar sidoimport desto mer, eller... ;)
 
markis skrev:
Men kakelfirmorna uppskattar sidoimport desto mer, eller...  ;)
Oja, de blir så glada så. ;D Nä, men det är snarare nog frågan om den tekniska servicen på vitvarorna. Kan även tänka mig att det i generalagentens avtal kan finnas någon ensamrättsklausul som ställer till det.
 
Jag skall bara säga ur eget perspektiv,
åk över till polen o köp vad du vill.. hela världens kakel o allt finns där.. vad sägs om 25 kg fix för 50 kr? Du hittar allt. Nu frågar ni säkert varför?

Först o främst så är inte allt kartell styrt där som här, du kan köpa flexirör fritt till ditt avlop i vasken (vilket jag inte kunnde köpa i sverige) fick svaret i affären att jag tog rörkillarnas jobb... suck... m.m + att konkuransen är myckkkkkkket stor där, passar inte priset eller kvallen i den ena affären så är det bättre i den andra..


o jag rekomenderar er isåfall köra till storstäderna
tex Stettin eller Gdanzk eller så . O glöm inte ta med en tolk för det är som att åka ner till grekland eller spanien.. alla kan inte engelska.. det är bara vi i norden som är så välindoktorinerade i engelskan.

Lycka till
 
Husbyggarn skrev:
krabban:
Några tips på bra affärer man ska leta upp eller finns de "överallt" i förorterna?

Har du någon uppfattning på priserna vad gäller tex klinkers? Hur många procent billigare kan man få det för där?

Ikea finns i Gdansk, handlat där någon gång? Deras priser står på nätet, visst är det billigare än i Sverige men inte alls så mycket som man kan tro det skulle vara. Kanske Ikea vill ses lite som en exklusiv affär i Polen?
Sorry men jag känner inte till hur det är i Gdansk men det är en stor stad så att det lär inte vara problem att hitta saker o ting.. % så kan det vara mellan 30-50% billigare. chansa, det är ändå inte så super dyrt skulle det nu vara så att du inte hittar något så kan du alltid fylla bilen med god polsk öl eller annat smått o gått... öl priset är ok 6kr för halvliter 7.8% tex ;)

Men som sagt du lär hitta mer där än hemma hos oss;(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.