Jag önskar skaffa mig ett fyrkant badkar så som dessa http://www.bartokdesign.com/japan/outlet_corner/ men jag är inte så rik så jag kan spendera dessa pengar som de säljes för.

Därför funderar jag på att köpa lösvirke och sätta ihop badkaret själv. Nogrannhet verkar vara essentielt. Jag har aldrig byggt möbler förut så jag funderar på om en nybörjare som jag kan klara av ett sådant här projekt.

Rekommendationer av typen av trä är också uppskattat.
 
Om du inte har en större maskinpark så är mitt förslag att du bygger med WBP-limmad finsk björkplywood (används till båtbyggande). Tjockleken bör ligga mellan 20-30mm. Skivorna kan du lätt kapa ner till rätt dimensioner med en cirkelsåg med skena. Absolut enklaste sammanfogningen är att du skruvar och limmar ihop hela badkaret. Limmet bör vara ett polyuretanlim för utomhusbruk. Skruvarna försänks och hålen pluggas. Sedan lackar du hela badkaret med tvåkomponentsbåtlack (polyuretan) med 4-8 skikt.
 
Plywood låter som ett märkligt material att bygga laggkärl i? Kolla med nån lämplig hemslöjd hur man gör, eller tillverkare av tunnor, för ett jättestort laggkärl är ju vad detta är, inget annat.

Vanliga vedeldade badtunnor görs väl på samma sätt. Principen är ju att de tätas av vattnet, dvs har de stått utan vatten ett tag blir de otätat, men det är nog ingen omöjlighet att bygga dem täta från början och lacka dem om man vill.
 
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=824mw24y-IM[/ame]
I deras reklamfilm skriver dem att de monterar ihop brädorna med hjälp av plugg och lim likt ett båtbygge.

För finishen så skriver dem att de inte använder uretan lackering för att tillåta träet att andas. Så jag antar att det är samma princip som laggkärl. Fast de eldar ju inte dessa så träslaget är nog viktigt.

Jag har ett cirkelsågbord med skena samt andra verktyg som kommer att behövas förutom en hyvelmaskin, hyvlingen lär jag få göra för hand. Vilket kanske kan bli ett allvarligt problem för passning och av brädorna och därmed tätheten, eller?
 
Redigerat:
Ja, det kan ju vara svårt i de dimensinerna. Ytterkrukan jag gjorde i slöjden 1984 håller fortfarande, men den räcker ju inte ens till ett fotbad ;-)
 
Min rekommendation var för det helt fyrkantiga/rektangulära badkaret. Polyuretanlacken är ett krav när man använder plywood. Det ovala kräver en annan betydligt mer komplex byggteknik och måste byggas av massivt virke samt kräver ingen ytbehandling.
 
Hur tjockt lager plywood skulle det behövas för att det ska hålla ihop och hålla formen under vikten av ett par hundra kilo vatten?
 
Hmm, badkar i trä kanske inte är sådan bra idé. Jag läste lite i deras FAQ och där står det att badkaret bör användas minst en gång i veckan för att inte spricka. Om man åker bort en vecka rekommenderar dom att man lämnar lite vatten i karet.

Om jag vill åka på en semester i några veckor skulle karet säkerligen ta allvarlig skada. Synd, jag tycker ett sådant här badkar skulle passa mitt kommande badrum perfekt.
 
Redigerat:
Anna_H: Bygger man en badkarslåda är inte plywooden den svaga punkten. Det som måste hålla är fogarna (skruvarna och limmet). Eftersom vattentrycket är jämt fördelat så håller det lätt med 20-30mm plywood. Björkplywood kan inte heller jämföras med vanlig byggplywood som brukar vara av furu eller gran.

lordmetroid: Det är avsaknaden av ytbehandling som gör det. Eftersom träet inte är ytbehandlat behöver det vara fuktigt hela tiden för att inte torka och spricka isär så att det börjar läcka. Om du kör du möbeltorr plywood/massivträ och lackar det ordentligt så kan det inte tränga in fukt och du får inga sprickor. Finns flera på forumet som byggt trähandfat med liknande metoder.
 
Det låter mycket bättre. Min förhoppningar har fått ny luft under vingarna. Finns det något särskilt lämplig träslag att använda om man vill bygga ett behandlat badkar?

Finns det några nackdelar med ett behandlat träkar i jämnförelse med ett obehandlat ytskickt?
 
Om du inte vill köra björkplywood så kan du köra träslag som används för båtbyggande t.ex teak, mahogny, ek. Man kan även tänka sig lärk eller kärnfuru i grövre dimensioner också. Viktigaste är att virket är möbeltorrt innan du börjar bygga.

Nackdelarna är att när lacken är sliten måste hela badkaret slipas och lackas om. Beroende på hur mycket man badar så rör det sig säkert om minst 5 år tills man behöver lacka om. Andra nackdelen med lacken är möjlig utfällning av kemikalier i vattnet, därför är det viktigt att du kontrollerar med lacktillverkaren att lacken är säker att använda i badkar.
 
Kärnfuru, gran eller lärk används till vanliga vedeldade badtunnor. 28 mm tjocklek (efter planhyvling) räcker bra.

För ett ovalt kar:
Börja med att kapa upp delarna något överlånga. Rikthyvla, planhyvla och klyv till rätt bredd. Rikthyvla den sågade ytan. Med bordfräs fräser du ut rundade notprofiler på alla väggdelar (för montering med stålband på utsidan), alternativt sågar/hyvlar du dem till rätt vinkel så de kan fästas samman rätt med lim. Kapa delarna till rätt längd, montera, slipa och ytbehandla.

Ett fyrkantigt kar är enklare på så sätt att man klarar sig undan med 90° på alla delar.

Utomhuskar behandlas med båttjära på undersidan och alla andra delar med 50/50 terpentin och linolja alternativt lasyr. Ytbehandlingen mår bra av att fixas till 2-3 gånger per år. Rengör med såpa och vatten, de blir lätt rätt slemmiga på insidan. Se till att botten står luftigt.

Tänker du dig ett inomhuskar är nog flera tjocka lager epoxilack (skydda hud, ögon och lungor) en god idé eller något annat tåligt.

Du behöver typ 50-60 delar för deras översta kar, var del ska maskinbearbetas ~åtta gånger innan montering. Det är över ~450 bearbetningar. Säg att du behöver en minut per bearbetning (kvalificerad gissning, de första i var moment kommer ta ganska lång medan de efterföljande går betydligt fortare) så då tar det en arbetsdag att få till råmaterialet. Säg ytterligare en dag att montera och putsa (om man kör med rundad notfräsning, ska delarna limmas med varandra kommer det ta en smärre evighet om man inte har en domino) sen ~3 dagar att slutbehandla (där det mesta är väntan på att saker ska torka).

Om du har en maskinpark med kap/ger, rikthyvel, planhyvel, bordssåg och bordsfräs. Ska det göras med handverktyg...


Jag vill inte avskräcka dig, det är egentligen inget svårt bygge men du behöver se realistiskt på tid och arbetsinsats.
 
http://www.japaneseofuro.com/japanese-ofuro-company/deep-seal-finish.html skriver tillverkarna att de använder sig av en epoxy med låg viskositet och sedan tunna lager med polyuretan gel. Jag vill inte ha någon högglansig finnish så denna behandling verkar vara det ett bra alternativ. Men jag är orolig för giftiga ämnen ska lösas i det varma vattnet, vore ju inte speciellt charmigt att bada i.

Jag har tänkt att bygga ett rektangulärt badkar för inomhusbruk. Jag har tyvärr varken några bordshyvlar eller bordsfräsar. Så jag kanske ska ta och se mig omkring efter något då jag också tänkt att bygga andra möbler efter detta projekt.
 
Hej, har haft samma funderingar om att bygga mitt eget badkar, den teknik jag tänkt använda är samma som används för att bygga kajaker med ribbor och epoxi, finns väl beskrivet på http://www.thomassondesign.com/ , inbillar mig att om det funkar för en kajak så borde det även gå bra för ett badkar. Har gjort några provbyggen som nu används som terasskrukor :)
 
Handfat byggt av (föredetta?) medlem här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.