Hej!

Vet inte om detta är rätt forum, men provar!

Jag är på jakt efter ett kodlås till ett GPE200 som vi ska få monterat i dagarna. Tydligen går det bra med vilket som helst som kan skicka en impuls till motorn.

Är det någon som känner till något bra och snyggt kodlås, gärna vitt med lucka och belysta knappar.

/S
 
Sen kan väl det nämnas att ha ett kodlås med reläslutningen på samma sida som man vill skydda från är som att lägga nyckeln under krukan.
 
frohike skrev:
Sen kan väl det nämnas att ha ett kodlås med reläslutningen på samma sida som man vill skydda från är som att lägga nyckeln under krukan.
Hej!

Jo jag är fullt medveten om att det inte är något fort knox. En kunnig tjuv kan förmodligen knacka bort kodlåset, koppla in ett batteridrivet impulsrelä på de två trådarna och öppna dörren den vägen, lika enkelt som han tar en bultsax och knipsar av garagets fönstergångjärn, lyfter väck det, går in och antingen låser upp den dörr som finns eller trycker på dörrens motorbrytare och öppnar porten den vägen. d^_^b

Det jag är ute efter är ett hyfsat säkert sätt att öppna dörren utifrån om man inte råkar ha dosan med sig, den kommer vi förmodligen att lägga i bilen, och ingen av oss är sugna på att ha den i nyckelknippan. Det kommer även att finnas en brytare på insidan i samma flerfacksram som belysning etc. Men det förutsätter att man tar sig förbi skalskyddet...

Prioritet ligger nog på snyggt och lite hightech får gärna kosta runt 500-1000 kronor.

/S
 
frohike skrev:
Sen kan väl det nämnas att ha ett kodlås med reläslutningen på samma sida som man vill skydda från är som att lägga nyckeln under krukan.
Jo, onekligen. Finns det kodlås där knappsats och kontrollenhet är separerade? (Ja, klart det finns, men lätt tillgängliga för slutkonsument?)
 
Nu brukar impulsen till en garageautomatik vara av typen slut en kontakt. Dvs 2 tråd in på ett relä..
Kodlås likt Bewator K42 är i praktiken bara att lägga lite extra kraft på och lyfta av. Sen har du en fin manual på kretskortet som förklarar hur du kopplar.
Har själv gjort det många gånger när kodlås skall bytas och man inte har nyckeln till dessa.

Finns varianter med fast kabel och där knappsats skruvas fast i väggen, och skruvarna döljs. Kabeln går in genom väggen till en kopplingsdosa.. Det kräver mer jobb och inget som görs i en handvändning

Svartöra> Ja lik väl som ett K42 finns lätt att köpa så går det lätt att få tag på kodlås med delat montage.. CDVI får jag nog säga har de snyggaste och bland de tåligaste kodlåsen på marknaden..
 
Varför inte sätta en radiomottagare med en slutande kontakt, ha fjärren i bilen.. Klick o sen öppnar den automatiskt ?
Hade inte din garageports leverantör någon lösning?
Klart de finns lösningar med separerade prylar, men då pratar vi ju en vanlig dörr miljö i en passage anläggning, då kör man ju en central, en undercentral vid dörren, kortlösare/kodlås kopplat till undercentralen..osv... Men va får de kosta?! De e en garageport =)
Jag håller ju på i branschen, så mitt hem är väl overkill när de gäller larm o styrningar osv... Men till en en garage port, så hade jag nog fan satsat på en trådlös öpppnare..
Sen en annan sak... Kommer garaget ha larm ? Då bör din lösning även kunna koppla ifrån det området eller detektorn, när du ska ta in bilen.
 
frohike skrev:
Sen kan väl det nämnas att ha ett kodlås med reläslutningen på samma sida som man vill skydda från är som att lägga nyckeln under krukan.
Hehe...jupp, bara o lyfta locket o sluta rätt par.. =)
 
Hej!

En bra poäng med larm, det finns inget larm idag men det kommer nog om något år. Hade tänkt att sätta en trådlös deckare i garaget, vet inte hur man kan få garageportens styrenhet att stänga av larmet där samtidigt? Har inte ens tänkt tanken faktiskt, men god idé!!!

Porten kommer från garageportsexperten, GPE 200. Jag har tänkt att göra om mycket av elen i garaget och då även passa på att snitsa till kontrolleringen av garageporten något, jag hade tänkt mig ett kodlås som man skruvar fast på ytterfasaden och vpslang dragen dit, samt en vanlig eljo trend 1pol brytare med fjäder för öppning från insidan, i en kopplingsdosa sätter jag ett 12-volts relä som både kodlåset och knappen går till. Jag gissar att motorn är av det enklare slaget.

Märk väl att jag inte har utarbetat detaljerna för hur denna styrning ska gå till, tänkte ta det med installatören när h*n kommer. Detaljer som vad ska hända med kodlåset om man öppnar från insidan... kommer man att kunna stänga det med kodlåset från utsidan... ja jag är väl inte 100% färdig med tankeverksamheten.

/S
 
Styrningen för att öppna garageporten är troligen rätt enkel, borde ju finnas någon typ av låda som styr port motorn, i den finns det säkert en plint som du kan leverera en slutning till.. Tex rätt kod eller en öppnaknapp genererar slutningen, vissa system kör en spänning till öppna funktionen, då kör man bara de via öppna reläet..
De finns inga omöjligheter, bara möjligheter ;)
Trådlösa larm har ju vissa begränsningar, men får man reda på modell osv så kan vi säkert hjälpa till..
Jag hade tills för ett tag sen ett Bosch Easy series, trådlöst larm.. Till de larmet fanns de relämoduler som man tex kunde styra via fjärren som man larma på o av med.. Så de finns möjligheter..
Idag ligger dock de larmet på hyllan o är ersatt med ett trådbundet, trådbundet har ju inte lika många begränsningar som ett trådlöst, tex så kan jag välja vilken detektor jag vill oavsett fabrikat..
 
Larmet kopplar man så att kodlåset inte fungerar när larmet är tillkopplat. Mycket säkert.
 
vujadin skrev:
Testa och bygg en själv med knappsats från Veleman. Finns att köpa hos Elfa som byggsats.
[länk]
MVH Vujadin

Tackar för tipset, detta skall iallfall jag kolla upp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.