Hjälp! :S
Har fått beviljat bygglov för tillbyggnad av hus på ca 26 kvm.
Bygganmälan skickades in 21/6 (ska in senast 3v innan byggets start).
Sedan blev det tveksamheter då intyget för "min" kontrollansvarige var för gamalt, däremot har vi goda chanser då personen i fråga har kunskaper utöver vad mitt projekt erfodrar och jobbar dagligen med större projekt.
Handläggaren hann inte slutföra ärendet föräns denne skulle på semester. Handläggaren är åter 15 aug då bygget ska starta. Vi kommer då upprätta kontakt omgående!
Får vi inte kontr ansv godkänd tar vi in en ny på kort varsel.

Jag kommer börja gräva och bygga plintgrund nu, frågan är om jag vågar dra igång bygget den 15e om vi inte får vår kontr ansvarige godkänd?

Vad jag förstått saknas fortfarande riktlinjer för kontrollansvarig enligt nya PBL som trädde ikraft 2 maj i år?
 
Du får inte påbörja bygget förrän du fått startbeskedet. Att gräva för plintarna kan du nog göra- det är inte "att bygga".
 
Huruvida du kan göra plintar eller ej beror helt på din handläggare.
Hade det varit jag så hade jag tyckt att det var okmed tanke på semester. Men prova prata med nån annan handläggare o se vad dom säger innan du kör igång.
 
Tack för era svar.
Har redan bestämt mig att göra plintar som ni kan läsa i första inlägget.
Det är ju bara att fylla igen om nu katastrof skulle ske, men jag har ju bygglov så problemet är ju att jag inte fått "startbesked" pga ej utsedd kontr ansv.

Frågan var mer hur ni skulle resonera om man skulle börja bygga bärlina mm INNAN startbeskedet.

Kan man få böter?
Kan dom dra in bygglovet?
Vad kan hända?
 
Dom kan inte dra in bygglovet, men du kan få ganska saftiga böter, och om de är nitiska så kan du få rivningsföreläggande, för att sedan få börja om. Att gräva för plintarna borde de inte kunna straffa dig för, men om du gjuter plintar så kan det rent teoretiskt bli problem om den kontrollansvarige anser att ex. botten i hålet borde kollats innan gjutning, då kan det blir problem att få slutbevis för bygget om en kontrollpunkt inte kan utföras.
 
42800 kostar det om det bedöms som ett olovligt påbörjande.
 
Okej, då lugnar jag mig med byggandet men hål ska grävas! :)
Tack för svaren!!!
 
Jag tänkte lite till, även grävningen kanske kan vara problem, efterssom en kontrollpunkt kan vara att plintarna skall sättas ut av kommunen, dvs. någon skall komma och mäta in den exakta placeringen. Det är lite olika från fall till fall om utsättning krävs eller ej.
 
"Jag kommer börja gräva och bygga plintgrund nu..."

Att sätta lite plintar på din egen mark torde rimligtvis inte vara olovligt. Plintarna är inte per definition "byggverk" enligt byggverkslagen.

Observera hur sjukt det har blivit i dagens demokratur. Du måste söka om LOV från kommunbyråkraterna för att bygga på din egen mark för dina egna pengar. I vårt fall hade kommunen åsikter om hur soffan skulle placeras (bröstningshöjd fönster) utanför detaljplan! Svenskarna är sannerligen det mest hunsade folk i världen.
 
Locke skrev:
Att sätta lite plintar på din egen mark torde rimligtvis inte vara olovligt. Plintarna är inte per definition "byggverk" enligt byggverkslagen.
Plintar i sig är inget problem, de kan ju vara del i ett staket. Men när det ska ställas ett hus på dem blir de en del av huset.


Observera hur sjukt det har blivit i dagens demokratur. Du måste söka om LOV från kommunbyråkraterna för att bygga på din egen mark för dina egna pengar.
Och tack för det! Annars hade vi ju haft hus på alla möjliga och omöjliga ställen.
Vi delar det med Norge, England, Spanien, USA och typ alla andra länder i västvärlden + mängder (tror jag) av andra länder.
 
haavard skrev:
Och tack för det! Annars hade vi ju haft hus på alla möjliga och omöjliga ställen.
Varför det? Vi har ju en byggverkslag som beskriver hur byggverk skall utföras och en plan- och bygglag som beskriver en massa byråkrati runt omkring. Bara för att man bantar bort lite byråkrati måste väl inte total anarki råda? Om man håller sig till de lagar som finns kall väl det vara fullt tillräckligt.

I dagsläget sitter en massa kommunbyråkrater (i vårt fall en byggnadsantikvarie - helt utan teknisk förståelse) med åsikter om var vi skall ha hörnsoffan för att fönstrena bättre skall harmoniera osv. Detta utanför detaljplan. Vansinne.
 
haavard skrev:
Plintar i sig är inget problem, de kan ju vara del i ett staket. Men när det ska ställas ett hus på dem blir de en del av huset.
Om åtgärden kräver bygglov får du inte utföra den utan bygglov. Sätta upp plintar kräver normalt inte bygglov (beroende på hur höga de är).
 
Ricken skrev:
Huruvida du kan göra plintar eller ej beror helt på din handläggare.
Det är inte handläggaren som avgör detta utan lagar och rättspraxis, eller i avsaknad av rättspraxis, civilrättslig dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.