Även om Länstyrelsen saknar bidragspengar idag kommer det med största sannolikhet nya pengar för 2012, Det pratas om 60 Miljoner, därför ska man söka även om kassan just nu kan vara noll då nästa fördeling sker mot liggande ansökningar/intresse.

Och ta hjälp med ansökan.
 
matsa79
Jag och min sambo håller på att bygga ett ett passivhus i Kumla, vi har planer på att sätta solceller på taket i framtiden så man kanske kan dra ner på elräkningen men jag vill helst inte vara tvungen att ha en massa batterier som man måste byta. Eftersom vi endast har hunnit gjuta plattan till huset så har jag inte hunnit sätta mig in i hur det funkar och regler hit och dit och jag hoppas även att det kommer så att man kan kvitta el som man har skickat ut på nätet och det man köper.
Detta är en väldigt intresant tråd och jag hoppas att den kommer att utvecklas mer.

Tror att jag har åkt förbi din anläggning i våras och blev då väldigt intresserad.

//Mats
 
Hej Mats, jag kollade in din fina platta på Facebook, den kanon ut, hela bygget verkar hur kul som helst.

Kom förbi nån dag så ska jag förklara hur det funkar med regler osv, det är inga konstigheter, skulle gärna slå en span på erat hus sedan :)

Nej, Batterier ska man inte använda när man man har nätanslutning, jag har det här för att kunna visa lite fritidshusägare hur det funkar att ha ett "offgrid" system, det har dock ingen nödvändig funktion hos mig annat än backup el.

Det du kan tänka på när du ändå bygger är ju att slänga i en extra 28mm slang för några hundringar från mätarskåpet och upp på vinden eller där du kan tänka dig placera nått i framtiden, allt blir så mycket enklare med dessa små och billiga förberedelser, man får nämligen bara ansluta till mätaren direkt inte vid central eller annat.

Mvh
/Mats2 :)
 
matsa79
Tackar
Vi har tänkt att det ska bli ett så snålt hus som möjligt men ändå inte dra ner något på komforten i huset. därför letade vi länge innan vi hittade en husfirma som kunde hjälpa oss. Vi har även grävt ned nästan 100 meter med ventilations slang ca 2 meter under marken. detta är för att inkommande luften skall vara lite varmare när den kommer in och även kyla inluften på sommaren.

markvarme.jpg

Råden som jag fick att dra 28mm tomslang tackar jag för, vi ska ha solcellerna på garagetaket är det tänkt, även om det är några år framåt i tiden.

Det går att följa vårat bygge på www.villaretro.blogg.se
 
Ser fint ut...)

Ang Nettomätning som diskuterades ovan:

Även om inte det lokala nätbolaget berbjuder nettomätning så måste dom köpa elen, praxis är 4 öre under spotpiserna från nordpool.

Men om man har ett fast elpris på ex, 50 öre exkl avgifter (ca 1.20 inkl) så är ju det priset man betala för elen man köper under hela året, låt säga att priserna drar iväg i december januari och snittar ut på ca 5kr per Kw (dagtid vardag), så innebär det att man säljer för 10 ggr mer än man köper för.

Så när man producerar vill man plötsligt ha dyr el, och fast pris på det man köper, drar det iväg rejält så kommer spotpriserna att slå nettomätningen på fingrarna.
 
matsa79 - vad har du för dimension på de nedgrävda ventilationsrören? Det ser ut som dräneringsslang.

Har du räknat på förlusten av att dra luften genom dessa? Om du bygger passivhus gissar jag att du har FTX? I sådana fall säger min magkänsla att du faktiskt förlorar på att dra luften genom 100m rör då återvinningen ändå är så pass hög i modernt FTX agg. Om du inte har FTX borde du överväga att skaffa det!

Att gräva ner slang på det där sättet skulle jag göra för att få lite svalka på sommaren men annars tror jag inte det lönar sig, men jag kan ju ha fel, man måste räkna på det, inte gissa.

Ett tips annars, vi målade vårt hus svart/vitt och satte luftintaget till vår FTX på sydöstfasaden där det är målat svart. Hela fasaden kommer fungera som en solfångare och ge betydligt varmare ytluft att suga in än om vi hade haft den på säg en vitmålad norrfasad. Det sparar energi utan att man får några som helst förluster. Optimalt vore att ha ett annat "sommarintag" på norrfasad att växla över till på sommaren, men det gick inte att få med alla tusen önskemål vi hade. Eftersom FTX:en sitter i hörnet på huset är det ett mindre ingrepp att fixa själv om jag orkar sen, fast å andra sidan ska vi frikyla från bergvärmen så...


Nercon - När spotpriset är högt är ju solcellsproduktionen i botten... Jag har inte räknat på det ännu, men årsvis nettomätning tror jag är det absolut bästa.

Det där med att man måste ansluta vid mätaren och inte vid centralen, jag undrar om det är nåt som dit nätbolag kräver? Jag har Eon och på deras lista över krav på anslutning står inget om detta. Jag har tänkt ansluta i centralen som sitter på övervåningen.
 
Var det inte nått krav på att man skulle mäta med två mätare en som mäter den energi som kommer från nätet och en annan mätare som mäter hur mycket man levererar.
 
Det ska finnas en dubbelriktad mätare som mäter till/från elnätet samt en som mäter hur mycket man producerar, alltså vad som kommer ut från invertern, men det senare finns oftast (alltid?) inbyggt i invertern. Dock tror jag dom flesta vill ha en separat mätare ändå. Man kan köpa billiga beggade mätare bla hos Kjell&Co.
 
Steppen:
Det är rätt att när elpriset är i topp är produktionen i botten, men utan att överdriva uträkningarna så är det så att den tid solfångarna ger nått så är det uteslutande dagtid mellan, 10-15 (i bästa fall), och det är den tid som elen är som dyrast på vintern, när alla företag har energibehov, tittar man på dygnspotpriserna är dom i särklass högst mellan 7-16 :).
Så vad jag menar är att även om man bara producerar en bråkdel av det normala, låt säga 5 kwh, och man får 3kr kWh för det, så är det lika mycket som jag får för 50 kWh under sommaren, så jag e inte helt säker... :)
Vad gäller inkopplingen så har E-on alltid begärt in enlinechema på mina installationer, med hänvisning just till att tydligöra inkopplingspunkten, Du har två skilda abonemang, en förbrukningsabonemang och ett leverantörsabonemang, bägge utgår ifrån inkopplingspunkten.

Elmont:
När du anmäler produktionsanläggning kommer ditt kraftbolag att byta din mätare mot en sk. leverantörsmätare som mäter dubbelriktat och timvis ( även fast dom inte utnytjar det ).
 
matsa79
steppen7 skrev:
matsa79 - vad har du för dimension på de nedgrävda ventilationsrören? Det ser ut som dräneringsslang.

Har du räknat på förlusten av att dra luften genom dessa? Om du bygger passivhus gissar jag att du har FTX? I sådana fall säger min magkänsla att du faktiskt förlorar på att dra luften genom 100m rör då återvinningen ändå är så pass hög i modernt FTX agg. Om du inte har FTX borde du överväga att skaffa det!

Att gräva ner slang på det där sättet skulle jag göra för att få lite svalka på sommaren men annars tror jag inte det lönar sig, men jag kan ju ha fel, man måste räkna på det, inte gissa.

Ett tips annars, vi målade vårt hus svart/vitt och satte luftintaget till vår FTX på sydöstfasaden där det är målat svart. Hela fasaden kommer fungera som en solfångare och ge betydligt varmare ytluft att suga in än om vi hade haft den på säg en vitmålad norrfasad. Det sparar energi utan att man får några som helst förluster. Optimalt vore att ha ett annat "sommarintag" på norrfasad att växla över till på sommaren, men det gick inte att få med alla tusen önskemål vi hade. Eftersom FTX:en sitter i hörnet på huset är det ett mindre ingrepp att fixa själv om jag orkar sen, fast å andra sidan ska vi frikyla från bergvärmen så...


Nercon - När spotpriset är högt är ju solcellsproduktionen i botten... Jag har inte räknat på det ännu, men årsvis nettomätning tror jag är det absolut bästa.

Det där med att man måste ansluta vid mätaren och inte vid centralen, jag undrar om det är nåt som dit nätbolag kräver? Jag har Eon och på deras lista över krav på anslutning står inget om detta. Jag har tänkt ansluta i centralen som sitter på övervåningen.

Rören i marken är inget jag bara har köpt och hittat på själv utan jag har köpt ett helt färdigt jord/luft värmepacket från mecvent. Slangarna ni ser är 160 mm i diameter och de är ca 30 meter långa (per styck).

Bilden nedan visar brunnen som sitter närmast huset, på framsidan ser man där de tre slangarna skam kopplas in och på baksidan ser man lite av det 200 rör som sen går under plattan och in i huset. Rörens djup börjar vid ca 150 cm djup och sen sluttar det till denna brun och där ligger rören strax under 220 cm.
DSC_0129-1.jpg
 
Ja 3st 160-rör som parallellkopplas, då blir det ju en helt annan femma än om man hade ett 100m långt rör... d^_^b

Nercon - Dubbla abonnemang behöver man väl bara om man producerar mycket el. Så här skriver eon:
Du som huvudsakligen förbrukar el
Det här är det vanligaste alternativet för privatpersoner
som producerar egen el i liten
skala. När energiförbrukningen från elnätet
på årsbasis överstiger energiproduktionen till
elnätet, betraktas uttagsabonnemanget som ditt
huvudabonnemang. Ingen elnätsavgift betalas
för inmatingsabonnemanget. För uttagsabonnemanget
gäller vanliga avgifter och villkor, precis
som innan du började producera egen el
Eller menar dom kanske att man har dubbla abonnemang men att man inte betalar för inmatningsabonnemanget? Annars kostar det 1500kr/år.

Vore intressant att göra en liten kalkyl på netto vs sälja el. Jag börjar skissa med prel produktionssiffror från min anläggning så kan du ju fylla i spotpriser om du har koll på detta?

____produktion, spotpris, nettovärde (vad jag får i fickan efter skatter etc.)
Jan 58,?,?
feb 164,?,?
mar 369,?,?
apr 527,?,?
maj 732,?,?
jun 754,?,?
jul 680,?,?
aug 577,?,?
sep 384,?,?
okt 212,?,?
nov 86,?,?
dec 53,?,?

Total produktion: 4596kWh/år
Nettomätning årsvis med fastpris 110öre/kWh ger ett värde av 4596kWh*1,10kr=5056kr/år
 
"Eller menar dom kanske att man har dubbla abonnemang men att man inte betalar för inmatningsabonnemanget? Annars kostar det 1500kr/år."

Precist :), Om du inte har ett inmatingsabonemang får du ingen mätare bytt och såldes blir all produktion en kostnad då dagens mätare bara räknar upp oavsett strömriktning, Kom till en glad herre en gång som va jättemissnöjd över lite paneler han köpt av en konkurent, han kunde inte se att förbrukningen gått ner nått, snarare hade den ökat lite, han kände sig lite lurad :), problemet va bara att nått snille räknat ut att det inte va någon vits att tala om detta för E-on så dom bytte mätaren, därför fick han inte bara betala för energin han "gav" bort, han fick dessutom betala alla avgifter på överskottet som gick ut på nätet.

Vad gäller nettomätningen kan du inte räkna så, det är bara energin som "rinner över" som bankas i en nettomätning, så vad du först måste räkna fram utifrån din egen förbruking per månad är hur stort överskott du har.

Men det blir inte så intresant, själva poängen är ju att köpa billigt och sälja dyrt, sommaren är just sommar, man har långt mer energi än man behöver som regel, det blir ett överskott förutsatt att anläggningen är korrekt dimensionerad, man får några ören för överskottet alt. får man det via nettomätning.

Det intressanta inträffar när det blir vinter och elen blir dyr och dagarna korta, Nu är det idé att sköta sin enläggning och se till att hålla sin förbrukning låg ( även om man har fast pris) då man får bra betalt för överskottet, Jag ex. har en roslagsbrännare som myser i panncentralen på 12v, samma med cirkpump.

Det gör att nu är tiden att snåla, nu kan man om man är "spot" kund faktiskt göra några spänn, om det lönar sig vet jag inte, men jag tror faktiskt att folk som kräver nettomätning för att våga investera läser in på tok för mycket i det, så stor skillnad blir det inte.

Det viktiga är att köpa billigt och till fast pris, speciellt om man har en egen produktion.
 
Varför kan man inte räkna så som jag gjorde? Har man årsvis nettomätning kan man ju räkna av all produktion mot köpt el. Om jag har fastpris på 1,10kr på förbrukningen så kommer ju alla mina producerade kilowattimmar att minska min kostnad med samma pris oavsett om jag bränner upp det hemma eller skickar ut det på nätet eftersom allt konsumeras upp i slutändan.

Göteborg Energis elbolag Din El erbjuder nettomätning till 100 provkunder som jag har anmält mig till, men det vore som sagt intressant att se kalkyl på din variant, även om det är svårt att få nåt exakt så borde det ge en fingervisning om vart det pekar. Blir skillnaden liten kanske man inte blir klokare men visar kalkylen att tex spotpriset måste vara 3kr i 3 månader för att det ska spöa nettomätningen så blir man nog klokare. Eller om det räcker med en månad.. :)
 
Nettomätning är just en "mätning", det sker i din mätare, det är enda platsen ditt elbolag kan räkna av ditt accumulerade överskott som den nettomätning fasktiskt handlar om, resten ligger bara och sänker ditt köpbehov, och även om den årliga "vinsten" blir just som du säger ligger bara överskottet som grund för "nettoenergibytet".

Och... Om vi då ska jämföra det med någon som säljer på spotpris så måste man först räkna av den egna förbrukningen som "fastpris" och bara överskottet som spotpris.
 
Ja precis och då blir ju alla mina producerade kWh värda 1,10kr i mitt exempel. Om jag konsumerar upp dem så är de värda 1,10kr eftersom jag inte behöver köpa för 1,10kr. Går de ut på nätet så konsumerar jag upp dem senare bara. Vitsen är ju att de är värda lika mycket som köpt el, oavsett vilket håll strömmen går åt för stunden.

Just det så blir det ju ja. Men då är det ju ännu svårare att få en pluskalkyl. I princip får man se till att stänga av hela huset under soltid på vintern så att det lilla som produceras faktiskt går ut som överskott. Man skulle behöva ha blockering på ventilation och värme när anläggningen producerar. Blir det en vargavinter som det var nyss så kan man kanske i bästa fall då i min skiss få ut 3kr i dec-feb. Jag gissar lite optimistiskt: ;)

____produktion, spotpris, nettovärde (vad jag får i fickan efter skatter etc.)
Jan 58, 300 öre, 174kr
feb 164, 300 öre, 492kr
mar 369, 200 öre, 738kr
apr 527, 100 öre, 527kr
maj 732, 50 öre, 366kr
jun 754, 30 öre, 226kr
jul 680, 30 öre, 204kr
aug 577, 30 öre, 173kr
sep 384, 50 öre, 192kr
okt 212, 100 öre, 212kr
nov 86, 200 öre, 172kr
dec 53, 300 öre, 159kr

Nu har jag INTE räknat bort skatter hur det nu funkar med detta men summan blir då 3635kr. Alltså betydligt lägre än värdet vid nettomätning, och då tror jag att jag har satt minst sagt optimistiska elpriser, samt att det förutsätter att hela produktionen går ut för försäljning.

Nu fick jag en idé. Undrar om det skulle löna sig att buffra el i en batteribank vintertid, alltså att man köper på sig el till fastpris för att ladda batterier, sedan när det är fulladdat slår man över till att tömma ut på nätet och säljer då till spotpris. När batterierna är tomma börjar man om... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.